• Kaninbunny

Oetiskt med äggdonation

Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

• Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Anonym (genetik)
    Bellmis skrev 2021-04-12 17:36:31 följande:

Det kan ju inte vi veta. Det kan man bara spekulera i.

Jo men när hon säger att dottern svarar som hon gör så är det ju för att bevisa att dottern minsann inte vill det och därmed försöker dra en slutsats om att hon ens förstått vad det innebär det hon står och säger till barnet.

Hon skrev att hon inser att dottern kan ändra sig när hon blir äldre.
  • Löparnörden
    Bellmis skrev 2021-04-12 16:10:01 följande:
    Löparnörden skrev 2021-04-12 10:25:13 följande:

Brukar inte kommentera särskilt ofta men kan inte låta blir. Jag är mamma till en äggdonationstjej. Hon har tillkommit här i Sverige. Vi har inte betalat ett öre för att få henne (förutom läkarbesök), vår donator har heller inte fått betalt förutom en liten ersättning för inkomstbortfall, mediciner etc. Så att köpa sig ett barn handlar det verkligen inte om. I Sverige vill man också att donatorn ska ha egna barn innan de donerar så att de ska förstå den känslomässiga biten. Innan vi blev godkända för äggdonation hade vi ett obligatoriskt samtal med en kurator om hur vi såg på äggdonation, vårt eventuella barns ursprung. Att berätta för barnet om det samt om vårt kontaktnät och att berätta för dem. Så visst har vi blivit utredda om huruvida vi är lämpade som föräldrar. 

Vår dotter fyller 8 i år, det var en självklarhet för oss att berätta om snälla flicka vi fick bebisägg från så hon är fullständigt medveten om hur hon kom. Har berättat att hon kan få träffa snälla flickan/donatorn när hon blir vuxen, då tittar hon frågande på mig och frågar varför skulle jag vilja det, du är min mamma. Inser självklart att hon kan komma att ändra sig och kommer givetvis fortsätta prata med henne utifrån den ålder och livsfas hon befinner sig i. Våra närmast anhöriga och vänner är också insatta i hur hon kom till så det är absolut ingen hemlighet. Sedan är det inget jag diskuterar med kreti och pleti. 

Kan för mitt liv inte förstå hur någon annan än den man vuxit upp med kan vara ens förälder. Föräldraskap handlar om att finnas där i vått och tort, att ge barnet de bästa förutsättningarna i livet. Utan mig och min man hade hon inte funnits till, precis som ett barn som tillkommit på "vanligt sätt". Uppväxt, trygghet och miljö är det som utgör ens bakgrund, inte DNA och en person man aldrig träffat. 

Någon pratade om förväntningar på likheter hos barnet vilket jag tycker som stenålderstänk. Vår dotter är sin egen, med sina egna egenskaper, förmågor och intressen. Skulle aldrig drömma om att överföra min identitet på henne, hon ska bli den hon vill och leva sitt liv. Så tror jag varje sund förälder resonerar. 

Så med detta som bakgrund kan jag inte för mitt liv förstå vad som skulle vara oetiskt med äggdonation. 

Men är du på allvar när du skriver detta? Du talar alltså om en 8-årig flicka?? Och menar på fullaste allvar att du ställer krav på att hon ska förstå vad en äd innebär.

För det första kan du inte garantera att hon inte kommer att undra senare när hon vet vad det innebär.

För det andra är det väldigt osympatiskt av dig att helt totalt Ignorera det faktum att många människor lider av att inte känna till sitt biologiska ursprung. Många, många människor gör detta dagligen. Hos adopterade råder en stor psykisk ohälsa kring detta.

De adopterade jag känner förstod inte riktigt vad detta innebär när de vad i din dotters ålder, det kom senare.

Att förutsätta från början att det ÄR så att det skulle vara oviktigt för barnet innan barnet ens fötts är väldigt okunnigt och därmed oetiskt. För att du tycker att det är oviktigt helt enkelt. Vad får dig att tro att du har tolkningsföreträde i detta?

Rötter kan man vilja söka upp oavsett hur bra relation man har med fosterföräldrar/icke-genetiska föräldrar. Det är två helt olika saker. Och att då när man känner till den här problematiken , aktivt sätta fler barn till världen som riskerar att hamna i samma problematik känns väldigt ologiskt.

Att sedan jämföra ett kuratorsamtal med en ordentlig föräldrautredning är också sjukt. Du vet lika bra som jag att du inte får någon personlig påföljd om du nu skulle undanhålla detta för henne. Eloge till dig för att du varit ärlig mot henne i alla fall.
    Tack Sofia 95 och NKmamma :).

Bellmis är du på allvar? Tror du på allvar att jag inte berättar på lagom nivå för min dotter vad äggdonation? Givetvis förstår jag att hon inte förstår den fulla innebörden till hundra procent och att det kommer komma frågor och funderingar senare i livet. Många äggdonationsföräldrar berättar för sina barn i tidig ålder på lagom nivå för att det inte ska bli en chock senare i livet.

Vad menar du mer skulle ha gjorts för utredning innan vi blev godkända för äggdonation?

Givetvis vet jag att donatorer utomlands får betalt. Vi har gjort syskonförsök på en utländsk klinik med gott anseende och rykte och alla donatorer vi fick förslag på hade barn sedan tidigare och var akademiker så det var inte några fattiga stackars kvinnor som utnyttjades där heller.

Precis som NKmamma skriver kommer jag att uppmuntra och stötta min dotter om hon vill söka upp sin donator i vuxen ålder. Det är min skyldighet och gör mig inte mindre till mamma.
  • Bellmis
    Löparnörden skrev 2021-04-12 17:52:45 följande:

Tack Sofia 95 och NKmamma :).

Bellmis är du på allvar? Tror du på allvar att jag inte berättar på lagom nivå för min dotter vad äggdonation? Givetvis förstår jag att hon inte förstår den fulla innebörden till hundra procent och att det kommer komma frågor och funderingar senare i livet. Många äggdonationsföräldrar berättar för sina barn i tidig ålder på lagom nivå för att det inte ska bli en chock senare i livet.

Vad menar du mer skulle ha gjorts för utredning innan vi blev godkända för äggdonation?

Givetvis vet jag att donatorer utomlands får betalt. Vi har gjort syskonförsök på en utländsk klinik med gott anseende och rykte och alla donatorer vi fick förslag på hade barn sedan tidigare och var akademiker så det var inte några fattiga stackars kvinnor som utnyttjades där heller.

Precis som NKmamma skriver kommer jag att uppmuntra och stötta min dotter om hon vill söka upp sin donator i vuxen ålder. Det är min skyldighet och gör mig inte mindre till mamma.

Vad jag menar är att ett par kurstorsamtal inte är detsamma som en lämplighetsutredning och därför förstår jag inte varför det ens är relevant att dra upp. Det är kuvert spel för galleriet. De människor som inte vill säga någonting till sina barn eller så - ska de då sitta och säga det till kuratorn då eller vadå.

Jag tycker det är fint av dig att du uppmuntrar kontakt med donatorn. Och tur att möjligheten finns! Hur hade du sett på det om ni skulle haft nära kontakt med donatorn redan från att barnet var litet? I och med att hon inte förstår riktigt vad det innebär? Risken finns ju att hon senare velat ha kontakt långt tidigare om hon vetat vad det inneburit.

För i många fall gör det ju inte det, speciellt utomlands. Tvivlar starkt på att alla de kvinnorna var rika akademiker. Hoppas inte du vände dig österut, till och med i Finland får kvinnorna betalt. Nej du är ju såklart hennes mamma på pappret och den som uppfostrar henne, på det sättet är du ju mamma till henne.
  • Bellmis
    Anonym (genetik) skrev 2021-04-12 17:43:41 följande:

Hon skrev att hon inser att dottern kan ändra sig när hon blir äldre.

Risken finns ju att hon vill ha kontakt om hon förstår vad det innebär. Nu går ju hela hennes barndom.
  • NKmamma
    Bellmis skrev 2021-04-12 18:08:50 följande:
    Risken finns ju att hon vill ha kontakt om hon förstår vad det innebär. Nu går ju hela hennes barndom.
    Varför är det  en risk att vilja träffa donatorn?
    Vad går hela hennes barndom?

Du är liksom många andra väldigt otrevlig. Varför? 
  • Anonym (Läs på)
    Bellmis skrev 2021-04-12 18:07:48 följande:

Vad jag menar är att ett par kurstorsamtal inte är detsamma som en lämplighetsutredning och därför förstår jag inte varför det ens är relevant att dra upp. Det är kuvert spel för galleriet. De människor som inte vill säga någonting till sina barn eller så - ska de då sitta och säga det till kuratorn då eller vadå.

Jag tycker det är fint av dig att du uppmuntrar kontakt med donatorn. Och tur att möjligheten finns! Hur hade du sett på det om ni skulle haft nära kontakt med donatorn redan från att barnet var litet? I och med att hon inte förstår riktigt vad det innebär? Risken finns ju att hon senare velat ha kontakt långt tidigare om hon vetat vad det inneburit.

För i många fall gör det ju inte det, speciellt utomlands. Tvivlar starkt på att alla de kvinnorna var rika akademiker. Hoppas inte du vände dig österut, till och med i Finland får kvinnorna betalt. Nej du är ju såklart hennes mamma på pappret och den som uppfostrar henne, på det sättet är du ju mamma till henne.

Eeeh, varför tror du att betalning är lagligt i Finland? Jag klipper med ur 3:e kapitlet i finska lagen om assisterad befruktning:

"Arvode får inte utlovas eller betalas för donation av könsceller. För de kostnader, för inkomstbortfall och för annan olägenhet som föranletts av donationen kan till donatorn dock betalas skälig ersättning i enlighet med vad som närmare bestäms genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Ett avtal om annan ersättning eller prestation i anslutning till donationen är ogiltigt.".

Berätta gärna var du fått felaktig information, reglerna motsvarar de svenska.
  • NKmamma
    Bellmis skrev 2021-04-12 17:41:06 följande:
    Exakt! Men enligt vissa här så trollas de generna bort och helt plötsligt på något magiskt sätt blir de deras biologiska barn. Undrar om de driver?
    De trollas inte bort. Men mina gener påverkar.
    Biologisk förälder ja.
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 18:29:10 följande:

Biologisk förälder ja.

Hur menar du att dina gener skulle kunna påverka ett embryo som kommer från en annan kvinnas äggcell?
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 18:29:10 följande:

Biologisk förälder ja.

Jag lärde mig precis något nytt - alla surrogatmödrar är egentligen de genetiska mammorna. Det är bara ingen annan som vet om det än.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation