• Kaninbunny

Oetiskt med äggdonation

Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

• Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • NKmamma
    Bellmis skrev 2021-04-12 20:14:16 följande:
    Så jag frågar igen - hur skulle dina gener kunna påverka ett embryo som består av ett ägg från en annan kvinna? Exakt hur?
    Nöj dig med mitt svar eller googla.
  • Bellmis

[quote=81064800][quote-nick]klyban skrev 2021-04-12 20:31:09 följande:[/quote-nick]V E R K L I G H E T E N  !  !!   !!!   !!  !

Och börja prata om annat är inte till din fördel precis

Ja men gör det då eller lämna tråden. Jag har hållit mig till ämnet och du kan inte svara på en enda fråga så antar att du inte har något bättre att komma med än lite egoistiskt tyckande precis som de flesta som håller på med äd gör.

Ja vad bra i din värld kanske alla föräldrar som har sex bör sterilisera sig och enbart ta emot ägg och sperma från andra för att garantera att bli bra föräldrar.

Kommer ta ett ägg från en mamma i Tanzania. Och när barnet frågar varför man skiljer sig i utseende kommer jag att säga att nej du är vårt helt eget biologiska barn. Gener spelar ingen roll. Jag tycker inte det, du får respektera det.

• Anonym (Läs på)
    Bellmis skrev 2021-04-12 18:07:48 följande:

...Hoppas inte du vände dig österut, till och med i Finland får kvinnorna betalt. ...

Jag undrar om du hunnit läsa om lagstiftningen i Finland? Jag citerade finsk lagtext för dig för någon timme sedan och det vore ju bra om du adresserade ditt felaktiga påstående. Annars kan man ju tro att du i värsta fall hittar på alla dina argument, eller i bästa fall bara inte har koll på ämnet.
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 20:32:19 följande:

Jag har läst ditt inlägg där du skriver att du inser att du inte är genetisk förälder till ditt yngsta barn men biologisk och att hennes gener inte är de bästa ?? Missförstår jag där? Det sista lät hemskt men men.

Sedan skriver du att gener och miljö spelar in. Antar att du menar att gener och uppväxtmiljö spelar in i att forma en individ? Absolut gällande ganska mycket är det 50/50 som påverkar, så det är ju lika viktigt då tänker jag. Undrar då varför det är så många som totalt negligerar just den genetiska biten och motiverar det med att det är inte viktigt för just mig.
  • Bellmis
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-12 20:41:19 följande:

Jag undrar om du hunnit läsa om lagstiftningen i Finland? Jag citerade finsk lagtext för dig för någon timme sedan och det vore ju bra om du adresserade ditt felaktiga påstående. Annars kan man ju tro att du i värsta fall hittar på alla dina argument, eller i bästa fall bara inte har koll på ämnet.

Åh, jag lär nog inte vara den enda i denna tråd i så fall.

Jodå, oroa dig inte. Jag bor 8 månader av 12 i Helsingfors (Är inte finsk själv med gift med en finsk man ord topic men) och har sett detta själv med egna ögon inga jag väljer att ha kontakt med idag därav. Och det rör sig INTE om några små utlägg. Det var den enda anledningen att de gjorde det. De var inte fattiga på något vis men ville ha ett rejält tillskott. Ännu mer utbrett är problemet i Ryssland, finns en dokumentär om detta. Nu tror du säkert jag ljuger men kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, ska kolla efter den. Den var på tyska. Där heter det så fint att det är kvinnor som verkligen bara vill donera sina ägg. Att de själva har det stabilt osv. Flera kliniker har barn- eller pengarna tillbaka-garanti. Dessa kvinnor är ofta utsatta och är ensamstående, eventuellt har missbruk och bor dåligt och har problem att ta sig in på arbetsmarknaden.

Barn som kommer till här har heller ingen som helst möjlighet att söka upp sin genetiska mamma.

Jo absolut det är även förbjudet med aga, droganvändning, prostitution, förbjudet för sjuksköterskor att stjäla narkotika på jobbet, tjuvåka, ha bordeller och vapen osv.

Jag hoppas inte på riktigt att det undkommit dig att många kvinnor får betalt för detta? Och då pratar jag inte om lite symbolisk ersättning för utlägg. Det finns säkert snälla människor som av någon anledning känner att de växer som personer av att donera men det är väldigt tragiskt om så många människor går runt och tror att så är fallet.

Har du själv varit i kontakt med en äggdonator någon gång?
  • Bellmis
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-12 20:41:19 följande:

Kan också tillägga att en av de jag kände mådde mycket dåligt efteråt både av behandlingen och av att psykiskt veta om att hon har ett barn någonstans. Vet ej hur hon mår idag eller om barnet fått träffa henne.

Samma situation kan man se hos ryska kvinnor.

Hur kan man inte förstå den här problematiken från början när man tar ett ägg och sedan dessutom låtsas att man är dess genetiska mamma i princip? Gener spelar ingen roll osv
  • Embla twopointoh
    NKmamma skrev 2021-04-12 20:32:19 följande:
    Jag har kollat upp det där, och läst artiklar och forskning på området (jag har som sagt ett antal högskolepoäng inom cellbiologi och genetik, så jag hängde med hyfsat i vad studierna handlade om), och det man ska komma ihåg när det gäller epigenetik så är det fortfarande väldigt mycket vi inte vet/förstår omkring detta.

Dessutom verkar det som att trots att den faktiska kunskapen i just det här sammanhanget, äggdonation, är bristfällig (alltså att det är mycket man helt enkelt inte vet), verkar vissa dra ganska långtgående slutsatser utifrån detta.

Epigenetikens betydelse i det här sammanhanget är alltså omstritt som bäst, och är verkligen ingenting man bara kan fastslå på det sättet som jag uppfattat att det görs i den här tråden.
  • Bellmis

Det är också olyckligt att använda sig av biologiska föräldrar som begrepp som ligger nära till hands att tro att man är genetiska föräldrar. Varför det? Vill man inte vara öppen med äd eller hur var det?

Finns många gifta män som eventuellt går runt och är fäder åt barn som i själva verket inte är deras egentligen. Ska man enligt er som förespråkar äd då inte underrätta barnet och mannen om detta?

Och surrogatmödrarna då räknas som biologisk mor där barnet fötts från hennes kropp?

Och om man då ska utgå från att biologiska föräldrar är de som skapat barnet så har ju barnet egentligen tre biologiska föräldrar och då är det märkligt att alla dessa tre inte har gemensam vårdnad eller ens erkänna som föräldrar till barnet officiellt?

• Anonym (Läs på)
    Bellmis skrev 2021-04-12 20:55:39 följande:

Åh, jag lär nog inte vara den enda i denna tråd i så fall.

Jodå, oroa dig inte. Jag bor 8 månader av 12 i Helsingfors (Är inte finsk själv med gift med en finsk man ord topic men) och har sett detta själv med egna ögon inga jag väljer att ha kontakt med idag därav. Och det rör sig INTE om några små utlägg. Det var den enda anledningen att de gjorde det. De var inte fattiga på något vis men ville ha ett rejält tillskott. Ännu mer utbrett är problemet i Ryssland, finns en dokumentär om detta. Nu tror du säkert jag ljuger men kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, ska kolla efter den. Den var på tyska. Där heter det så fint att det är kvinnor som verkligen bara vill donera sina ägg. Att de själva har det stabilt osv. Flera kliniker har barn- eller pengarna tillbaka-garanti. Dessa kvinnor är ofta utsatta och är ensamstående, eventuellt har missbruk och bor dåligt och har problem att ta sig in på arbetsmarknaden.

Barn som kommer till här har heller ingen som helst möjlighet att söka upp sin genetiska mamma.

Jo absolut det är även förbjudet med aga, droganvändning, prostitution, förbjudet för sjuksköterskor att stjäla narkotika på jobbet, tjuvåka, ha bordeller och vapen osv.

Jag hoppas inte på riktigt att det undkommit dig att många kvinnor får betalt för detta? Och då pratar jag inte om lite symbolisk ersättning för utlägg. Det finns säkert snälla människor som av någon anledning känner att de växer som personer av att donera men det är väldigt tragiskt om så många människor går runt och tror att så är fallet.

Har du själv varit i kontakt med en äggdonator någon gång?

Finland har öppna donationer, precis som Sverige och när det gäller lagbrott gäller ditt resonemang då också för Sverige antar jag? Blir det lagliga olagligt för att vissa bryter mot lagen?

Det finns lagstiftning som reglerar ÄD i Sverige och Finland, blanda inte in Ryssland och få det inte att framstå som att Finland är laglöst land när det gäller ÄD.

Jag antar att din finska inte är så stark, så jag kan inte rekommendera något finskspråkigt forum/info, du hade kunnat få djupare och mer korrekt info där. Det är inte helt lätt att förstå ett samhälle om språket brister och det du föreställer dig om hur ÄD funkar i Finland bör du inte basera på några misslyckade före detta bekantas muntliga historier.
  • Bellmis
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-12 21:18:16 följande:

Finland har öppna donationer, precis som Sverige och när det gäller lagbrott gäller ditt resonemang då också för Sverige antar jag? Blir det lagliga olagligt för att vissa bryter mot lagen?

Det finns lagstiftning som reglerar ÄD i Sverige och Finland, blanda inte in Ryssland och få det inte att framstå som att Finland är laglöst land när det gäller ÄD.

Jag antar att din finska inte är så stark, så jag kan inte rekommendera något finskspråkigt forum/info, du hade kunnat få djupare och mer korrekt info där. Det är inte helt lätt att förstå ett samhälle om språket brister och det du föreställer dig om hur ÄD funkar i Finland bör du inte basera på några misslyckade före detta bekantas muntliga historier.

Lagen följs inte alltid. Det begås därmed lagbrott.

Definiera laglöst land? Lagar gällande detta finns i både Finland och Ryssland men de följs inte.

Jag blandar naturligtvis in både Finland och Ryssland helt oberoende av varandra, men med tanke på att dessa länder är vanligt förekommande när det gäller sterila svenska kvinnor som tar ägg från andra kvinnor.

Om du själv som finländare nu då tänker dig in i situationen att du doneras av en finsk mamma (ägget) och växer upp i en svensk familj eller vad det nu blir och sedan får reda på att du är halvfinsk, skulle du då inte vilja ta reda på dina rötter? Kanske svårt att föreställa sig men om du försöker tänka dig in i det. För mig hade det varit väldigt viktigt.

Varför utgår du ifrån att min finska skulle vara svag? Mitt språk är tillräckligt starkt för att jag ska klara av ett jobb med högre utbildning på ett tillfredsställande sätt.

Det är inte mitt modersmål, men du kan absolut rekommendera mig artiklar att läsa. Inte för att jag tror att det spelar så stor roll i sammanhanget då jag i grund och botten ändå ser detta som oetiskt samt att jag sett vad jag sett med egna ögon. Men ändå kan det vara intressant att ta del av.

Jo, jag har sett utdrag från den ena kvinnans bankkonto, varit med till kliniken vid två tillfällen och följde hennes känslomässiga resa i detta. Jag led faktiskt också när jag såg vad behandlingen gjorde med hennes kropp och psyke.

Hur insatt är du när det kommer till de ryska förhållandena?
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation