• Anonym (ÄL)

    Storlek på äggblåsa inför ägglossning. Normalt för dag 9?

    Är det någon som har koll på storlek på äggblåsa inför ägglossning?

    Jag var hos gynekologen idag och gjorde ett ultraljud, detta för att jag vill få koll på min ägglossning och cykel. Slutade med p-piller i februari och fick då en kort cykel på 25 dagar första månaden, med ägglossning dag 10-11 redan.

    Så idag är det dag 9 och jag var inne hos gynekologen för att stämma av hur det ser ut och då såg hon:

    1. Att slemhinnan inte riktigt såg redo ut ännu
    2. Att äggblåsan börjar bli större, är just nu 15,6 mm.

    Jag har inte fått utslag på ägglossningstest ännu så kanske blir inte ägglossningen fullt så tidig som förra gången. Antar att kroppen återställer sig lite efter preventivmedel också?

    Men min fråga är om det låter normalt med 15,6 mm vid dag 9?

  • Svar på tråden Storlek på äggblåsa inför ägglossning. Normalt för dag 9?
  • Anonym (Jag)

    Det låter normalt. Dock självklart inte äl redan dag 11. Äggblåsan växer ca 1,6 mm per dygn och ägget släpper vid tidigast 20 mm.

  • Anonym (ÄL)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-08 13:58:37 följande:

    Det låter normalt. Dock självklart inte äl redan dag 11. Äggblåsan växer ca 1,6 mm per dygn och ägget släpper vid tidigast 20 mm.


    Så jag borde kunna räkna med ägglossning runt dag 12 istället då äggblåsan borde vara runt 20 vid den tidpunkten. Spännande, jag ska fortsätta testa med ägglossningstest.

    Skönt om ägglossningen blir lite mer "vanlig" med dag 12-14 istället för så tidig som förra månaden.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ÄL) skrev 2021-04-08 14:01:40 följande:
    Så jag borde kunna räkna med ägglossning runt dag 12 istället då äggblåsan borde vara runt 20 vid den tidpunkten. Spännande, jag ska fortsätta testa med ägglossningstest.

    Skönt om ägglossningen blir lite mer "vanlig" med dag 12-14 istället för så tidig som förra månaden.
    Inte runt dag 12- som tidigast dag 12. Förmodligen nån dag senare. Så tämligen normallång cykel. 
  • Anonym (ÄL)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-08 14:06:54 följande:

    Inte runt dag 12- som tidigast dag 12. Förmodligen nån dag senare. Så tämligen normallång cykel. 


    Idag dag 11 har jag väldigt starkt positivt ägglossningstest. Så det borde betyda att jag har ägglossning idag eller imorgon på dag 12?

    Är det Ok? Jag hoppas det är normalt och att äggblåsan hunnit växa till sig. För två dagar sen på morgonen var den ju 15,6 enligt gynekologen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ÄL) skrev 2021-04-10 16:51:26 följande:
    Idag dag 11 har jag väldigt starkt positivt ägglossningstest. Så det borde betyda att jag har ägglossning idag eller imorgon på dag 12?

    Är det Ok? Jag hoppas det är normalt och att äggblåsan hunnit växa till sig. För två dagar sen på morgonen var den ju 15,6 enligt gynekologen.
    Man har ytterst sällan äl samma dag som positivt äl-test eftersom det som minst återstår 12 timmar innan ägget släpper. Så imorron kanske. Äl dag 12 är helt normalt.
Svar på tråden Storlek på äggblåsa inför ägglossning. Normalt för dag 9?