• Thu 8 Apr 2021 20:13
    878 visningar
    10 svar
    10
    878

    Fertilitet - vad är era tankar?

    Hej, jag läste nedan artikel om en 40-årig kvinna här i Sverige som blivit gravid på naturlig väg och som har rutiner på vad man bör göra under menscykeln. Tycker det är mkt intressant och vill gärna testa detta. Vad är Era tankar och erfarenheter?

    www.google.com/amp/s/chicandfair.wordpress.com/2017/12/07/fordomar-och-lardomar-kring-fertilitet/amp/

  • Svar på tråden Fertilitet - vad är era tankar?
  • Anonym (Ledse­n)
    Thu 8 Apr 2021 20:38
    #1

    Stort tack för länken. Jag har hittills bara fått missfall. Tyckte det kändes annorlunda den här gången men tji fick jag, bara timmar efter mitt första besök hos barnmorska kom det blod. Är mitt i ovetskapen nu. Jag har en missfallsutredning inbokad snart. Önskar jag hade kunnat få hjälp innan, kunnat behålla den här graviditeten. Den här artikeln ger mig lite hopp iaf.

  • Thu 8 Apr 2021 21:06
    #2

    Jag beklagar verkligen och förstår din smärta. Jag fick missfall I januari men har dock 2 barn sedan innan. Tycker bara denna artikel var så intressant och värt att testa hennes metod. Det kan ju knappast skapa. Tycker det är frustrerande och sorgligt att så många inte blir gravida och jag hoppas detta kan ge hopp att det faktiskt kan finns saker man kan göra själv.

  • Thu 8 Apr 2021 23:01
    #3

    *skada

  • Anonym (Inte lyssna så mycket på henne?­)
    Thu 8 Apr 2021 23:47
    #4

    Har inte läst vad hon skrivit, men att vara 40 och lyckas bli gravid ändå är inget som behöver kräva någon slags ansträngning eller något man skall skrika "wow så unikt wow vad coolt gud vad udda!" åt.. Det är skillnad på 40 och 50. De flesta är fertila när de är 40. Inte fertila på det sättet en 25åring är, men snopp i vagina rätt tid på månaden= risk eller chans att bli gravid. precis som för en 25åring fast mindre risk/chans. Inte raketforskning.

    Men hon kanske säger bra saker, tips om hur man blir gravid. Men ta inte "40 bast lyckades bli gravid ändå" som ett slags säljargument. "50 bast lyckades bli gravid ändå" hade vart det, kanske även 45. Men inte 40.

    40 är inte lastgammalt eller imponerande i det avseendet.

  • Anonym (Ccrt)
    Fri 9 Apr 2021 00:37
    #5

    Kan inte få upp artikeln, någon som kan skriva länken i kommentarerna?

  • Fri 9 Apr 2021 18:31
    #6
    Anonym (Inte lyssna så mycket på henne?) skrev 2021-04-08 23:47:57 följande:

    Har inte läst vad hon skrivit, men att vara 40 och lyckas bli gravid ändå är inget som behöver kräva någon slags ansträngning eller något man skall skrika "wow så unikt wow vad coolt gud vad udda!" åt.. Det är skillnad på 40 och 50. De flesta är fertila när de är 40. Inte fertila på det sättet en 25åring är, men snopp i vagina rätt tid på månaden= risk eller chans att bli gravid. precis som för en 25åring fast mindre risk/chans. Inte raketforskning.

    Men hon kanske säger bra saker, tips om hur man blir gravid. Men ta inte "40 bast lyckades bli gravid ändå" som ett slags säljargument. "50 bast lyckades bli gravid ändå" hade vart det, kanske även 45. Men inte 40.

    40 är inte lastgammalt eller imponerande i det avseendet.


    Om du läser artikeln så har hon haft 3 missfall. Hon var 43 när hon skrev artikeln och väntade då sitt andra barn. Ens fertilitet när man är 40+ är inte direkt hög. Det är väl mer vid 40 man faktiskt försöker få barn och inte 50. Mycket intressant artikel för de som kämpar med att få barn oavsett ålder.
  • Fri 9 Apr 2021 18:31
    #7
    Anonym (Ccrt) skrev 2021-04-09 00:37:44 följande:

    Kan inte få upp artikeln, någon som kan skriva länken i kommentarerna?


    www.google.com/amp/s/chicandfair.wordpress.com/2017/12/07/fordomar-och-lardomar-kring-fertilitet/amp/
  • Anonym (Ccrt)
    Sat 10 Apr 2021 00:32
    #8
    Tack, men får fortfarande inte upp artikeln när jag kopierar/klistrar. Kan någon skriva förkortat vad man ska göra enligt artikeln?
  • Anonym (Ccrt)
    Sat 10 Apr 2021 00:43
    #9
  • Sat 10 Apr 2021 19:26
    #10

    www.vulverine.se/blogg/koffein-kaffe/

    Ännu en intressant artikel...

    Jag tror jag fick extremt tidigt missfall i dag och får nu för mig att det beror på att jag drack starkt kaffe i dag (brukar aldrig dricka kaffe annars...)

    Så ledsen och arg på mig själv då jag inte hade en aning om hur koffein kan påverka...

Svar på tråden Fertilitet - vad är era tankar?