• Anonym (Xyz)

    Viktuppgång graviditet

    Hej... jag söker tips från folk som är/varit gravida och gått upp i vikt snabbt. Jag är ganska ung och väntar mitt tredje barn. Har gått upp i vikt ganska mycket båda gångerna tidigare men under senare delen av graviditeterna.

    Jag är 166 cm och väger vanligtvis 55 kg. Nu har jag sprungit iväg i vikt och väger 70 kg. Jag mår skit över detta. Jag är i vecka 16 och känner mig fulare än nånsin. Mina lår sväller över, magen är redan enorm och mina armar fladdrar.

    Ser ur som en stoppad korv i mina kläder trots att jag köpt flera storlekar större och kan inte knäppa vissa av mina jackor. Vet att det kan låta ytligt och så och huvudsaken såklart är att barnet mår bra.

    Däremot mår jag mycket dåligt och blir stressad över att jag redan gått upp 15 kg. Har varit mer hungrig än vanligt men äter inte mycket mer ändå än jag gjort tidigare. Försöker att äta mat och utesluta socker. Har någon tips på hur man kan stanna av i viktuppgången/gå ner ett par kg? Vill liksom inte gå upp 20 kg till. Vill inte ens ha sex/visa mig längre pga detta. Det enda jag är nöjd med är att brösten och rumpan är större. Skäms även på jobbet och hatar hur mitt ansikte blivit så fluffigt. Får även kommentarer från närstående att jag blivit mycket bred om lår och höfter och bröst osv.

Svar på tråden Viktuppgång graviditet