Inlägg från: Cookie1982 |Visa alla inlägg
  • Cookie1982

    Är alla killar likadana?

    Hej!

    För drygt fem år sedan separerade jag från min dåvarande man efter 14 år tillsammans. Vi har två barn som nu är 13 och 10. Vår relation blev mest ett företag kring familjen och hemmet och beslutet att separera växte fram då min man spelade tv-spel till långt in på nätterna och sedan var sur och otrevlig. Jag försökte få till familjerådgivning men han vägrade fram tills det redan var försent.

    Nu har jag en ny sambo och vi har en gemensam dotter på 3 år. Jag var lite rädd för att ge mig in i familjelivet igen för jag var rädd för att det skulle bli likadant som i min tidigare relation men min sambo var tydlig med att vi aldrig skulle bli så. En vän sa till mig att det syntes lång väg att han avgudade mig. Han ville flytta ihop men jag var tveksam. Han flyttade in på riktigt lagom när vår dotter skulle födas. Nu känns det som att den här relationen blivit liknande min förra. Så fort han kommer hem från jobbet låser han in sig på toaletten där han sitter ganska länge. Ibland går han flera gånger på toaletten efter jobbet. Det gjorde han aldrig innan vi fick barn. Min exman satt också länge på toa efter att vi fått barn. Jag kan förstå att det är skönt med egentid men jag stör mig på att han "försvinner" så fort han kommer hem från jobbet. Förut var han driven och aktiv. Han höll ordning och startade projekt. Nu lägger han sig i soffan direkt när han kommer hem och antingen spelar han tv-spel eller också ser han på serier på sin platta. Ligger vi i sängen ligger han alltid med ryggen mot mig och tittar på serier. Ibland tar han en paus för att ha sex med mig men sen lägger han sig igen med ryggen mot mig och ser på plattan. Jag vill ha något mer av ett förhållande. Jag såg Tillsammans med Strömstedts igår och paret de hälsade på var så samspelta och ett team trots att de är olika. Vi är så långt ifrån ett team som man kan komma. Igår när han tog initiativ till sex sa jag att jag vill ha något annat, då vände han sig om och såg på en film istället. Jag vill att vi ska vara mentalt nära varandra. När jag försöker prata med honom tycker han att "det bara är han som ska ändra på sig" men jag vet inte riktigt vad han vill att jag ska göra annorlunda. Han tycker att han varit tydlig med det men jag förstår inte. Är det mig det är fel på? Gör jag något så att mina sambos blir såhär eller är alla killar likadana?

  • Svar på tråden Är alla killar likadana?
  • Cookie1982

    Tack för kloka ord. Naturligtvis generaliserar jag när jag frågar om alla killar är likadana men jag blir frustrerad över att de verkar förändras så fort vi fått barn. Mitt ex och min sambo gör precis likadant. Det jag saknar med min sambo är hans energi. När vi blev tillsammans kunde han knappt sitta stilla. Han ville göra något hela tiden. Möblera om, bygga saker osv. Det var det jag gillade med honom. Han tog sig an saker och blev färdig. Jag gillade också att prata med honom men nu kan vi inte prata alls. Vi missförstår varandra och om jag ställer frågor till honom om hans dag så svarar han väldigt negativt. T ex "Har du haft en bra dag" då svarar han "nej" . Om jag ger förslag på saker svarar han alltid nej. Han frågar aldrig mig om saker. Det är som ni skriver speciella tider nu men vi skulle kunna se en film tillsammans, spela något spel, ta en halvtimma och prata och lyssna på varandra. Inte bara ha sex och sen vända ryggen. Jag vill att vi ska växa tillsammans, inte var och en för sig.

Svar på tråden Är alla killar likadana?