• Anonym (Kroppsligt)

    Är det för tidig mens?

    Min vanliga menscykel ligger på runt 30 dagar.

    Senaste gångerna har den dock varit lite sen; dag 32 i januari, 33 i februari och 31 i mars. Senaste mensen började 20 mars, så jag är alltså på dag 21 just nu men har redan börjat blöda.

    Tror ni det är mensen som hoppat fram så pass långt eller är det någon form av mellanblödning? Tror aldrig jag haft det tidigare. Ingen aning om jag haft ägglossning för brukar inte märka så mycket av det.

    Någon annan som haft liknande? Bör man oroa sig? I magtrakten känns det som min vanliga mensvärk och har inte överdrivet ont eller så. Använder inte något preventivmedel och är inte heller gravid.

  • Svar på tråden Är det för tidig mens?
  • Anonym (Hmm...)

    Hur har blödningen utvecklats under dagen?  Beter den sig som din vanliga mens? 21 dagar är väldigt kort och låter ju lite märkligt om du alltid brukar ha runt 30 dagar annars. Du säger att du inte är gravid, men villkoret för det är att du inte haft samlag öht eller passerat klimakteriet. Annars kan man vara gravid och då skulle möjligen detta kunna vara en nidblödning.

  • Anonym (Kroppsligt)
    Anonym (Hmm...) skrev 2021-04-09 19:03:22 följande:

    Hur har blödningen utvecklats under dagen?  Beter den sig som din vanliga mens? 21 dagar är väldigt kort och låter ju lite märkligt om du alltid brukar ha runt 30 dagar annars. Du säger att du inte är gravid, men villkoret för det är att du inte haft samlag öht eller passerat klimakteriet. Annars kan man vara gravid och då skulle möjligen detta kunna vara en nidblödning.


    Blöder inte jättemycket, men det brukar jag inte göra min första mensdag oavsett. Blir intressant att se hur det är imorgon. Om jag blöder mer då borde det ju vara vanlig mens? Gravid är uteslutet eftersom jag inte haft sex på flera månader.
  • Anonym (Hmm...)

    Du får nog avvakta och se var blödningen tar vägen. Mellanblödning är ju ett förslag. Mens låter väldans tidigt, men, men...Ursäkta en personlig fråga, men är du uppåt 40? I den åldern kan mensen börja krångla pga annalkande klimakterium. 

  • Anonym (Haft så)

    Jag har inte mens längre pga bortopererad livmoder. Men när jag hade den så fick jag sådär i perioder. Hade alltid 28-30 dagar emellan men kunde i perioder plötsligt ha 21 dagar eller t.o.m. kortare. Tänker att bla stress påverkar cykeln. Nog ingen fara.

Svar på tråden Är det för tidig mens?