• sextio­talist
    Sat 10 Apr 2021 15:44
    4962 visningar
    13 svar
    +1
    13
    4962

    Är betyg viktiga (industriell ekonomi, civilingenjör)

    Väldigt lite. Men ska du doktorera kan det ha betydelse.

  • sextio­talist
    Sun 11 Apr 2021 00:23
    #7
    Texas123 skrev 2021-04-11 00:06:19 följande:

    Jag behöver inte nödvändigtvis jobba inom just finans eller bank, även om jag är väldigt intresserad av börsen och investeringar, så visst vore det intressant. Vill dock helst jobba inom något management-relaterat eller mer åt ekonomihållet snarare än något väldigt tekniskt. Projektledning verkar till exempel roligt, men även att jobba som t.ex. managementkonsult. Just managementkonsult har jag i och för sig fått uppfattningen att betygen är särskilt viktiga. Är betyg viktiga för den här typen av jobb? Vad finns det för exempel på befattningar där betygen inte är viktiga? Hur står sig ett snitt på 3,8 ifall vi skulle säga att det är vad jag skulle gå ut med?

    Ja, precis. Vi får skriva omtenta även om vi fått godkända betyg, dock inte just nu när tentorna sker digitalt på grund av Corona, men annars vore det möjligt och jag räknar med att det därmed blir det så fort undervisningen åter är på plats.


    De bästa projektledarna jag har haft är de som har haft stor kunskap om det de leder. Tyvärr är de flesta nykläckta civilingenjörer rätt kassa som projektledare då de har för lite erfarenhet av verkligheten.

    Jodå, jag är en fd chalmerist (stolt sådan).
  • sextio­talist
    Sun 11 Apr 2021 16:08
    #12
    +1
    Texas123 skrev 2021-04-11 14:38:57 följande:

    Det låter rimligt. Får hoppas att man kan få in foten i något spännande fält, lära sig så mycket som möjligt och kanske senare avancera till projektledare då :) Det som lockar med projekledning för min del är att få se helheten i ett projekt och balansera kundkrav mot vad som tekniskt är möjligt. Jag är inte så mycket för att grotta ner mig i tekniska detaljer utan gillar mer strategisk och operativ analys, men kanske är den tekniska erfarenheten nödvändig för att bli en bra projektledare.


    Absolut. Kanske inte detaljerna. Men koll på verksamheten bör man ha. Jag har haft projektledare som endast fokuserade på ekonomin. Det gick inte så bra de projekten
Svar på tråden Är betyg viktiga (industriell ekonomi, civilingenjör)