• Anonym (Ånger­)
    Sat 10 Apr 2021 15:09
    281 visningar
    8 svar
    8
    281

    Panik Ångest

    Hej

    Vet egentligen inte varför jag skriver här men tyckt att jag klarat mig hyffsat från ångest mer än ältande om vad jag sagt och hur jag uppfattas men ändå.

    Idag fick jag nästan en panikattack. Mådde illa fick springa på toa höll på att kräkas. Blev knallröd i ansiktet och hjärtklappning.

    Varför?

    Jo sambon min skulle få besök av en vän från förr.

    Inga problem så far.

    De skulle ses över en kopp och jag tänkte att jag gör något annat i hemmet. Eller går ut på gården med barnen.

    Men så säger han att de kommer om en timma.

    Jag frågar vilka de???

    Ja hans vän och hans flickvän.

    Jag får panik inombords. Börjar städa och inser att jag psykiskt inte klarar detta idag.

    Dels oförberedd. Dels känner jag vissa dagar starkare än andra att jag inte klarar att bli granskad.

    Eller utsatt för andra människors blickar.

    Jag var tvungen att lämna hemmet hur hemskt det än låter/är. Jag klarar inte detta idag. Sen att jag inte ätit inte duschat har skitigs kläder och oklippta naglar dvs jag hade behövt ett par timmar att förbereda och göra mig iordning..

    Jag tror jag har GAD. Går hos kurator pga posttraumatisk stressyndrom. Mitt liv blev inte som jag tänkt mig, lever ett liv utan egna vänner och jag har inget att prata om, är inte intressant som person. Vet att jag borde öva på att intressera mig för andra och rikta uppmärksamheten på dem istället. Men jag har så lite sociala kontakter så har inte övat så mycket än... blir ofta tyst eller pratat osammanhängande om något ointressant... känner verkligen mig värdelös ofta.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Panik Ångest
  • Anonym (Låter som)
    Sat 10 Apr 2021 15:19
    #1

    Låter som social fobi ju.

  • Anonym (Ånger­) Trådstartaren
    Sat 10 Apr 2021 15:31
    #2

    Ja du har rätt jag kanske har utvecklat det!!! Haft många vänner förr... men inga kvar... hände saker som gjorde att jag aldrig umgicks eller orkade höra av mig..

  • Anonym (Hm)
    Sat 10 Apr 2021 15:57
    #3
    Anonym (Låter som) skrev 2021-04-10 15:19:26 följande:

    Låter som social fobi ju.


    Jag håller med. Vad gäller din misstanke om GAD undrar jag vad du baserar det  på? Det du beskriver i ts låter inte riktigt som GAD utan, som sagt, snarare som social ångest. Har du ofta en känsla av att nåt är på tok? Att nånting farligt ligger och lurar? Att nåt hemskt ska hända? 
  • Anonym (Hm)
    Sat 10 Apr 2021 15:58
    #4
    Anonym (Låter som) skrev 2021-04-10 15:19:26 följande:

    Låter som social fobi ju.


    Låter även väldigt, väldigt mycket som depression...
  • Anonym (Ånger­) Trådstartaren
    Sat 10 Apr 2021 16:33
    #5

    Ja sen min son blev allvarligt sjuk har jag googlat sönder nätterna och oroar mig för allt.. jag var en orolig själ innan också men inte i närheten av vad jag är nu.

    Oroar mig för att någon i min närhet ska bli sjuk, dö, skada sig, för att bli lämnad, lurad, bedragen osv...

  • Anonym (Hm)
    Sat 10 Apr 2021 16:45
    #6
    Anonym (Ånger) skrev 2021-04-10 16:33:38 följande:

    Ja sen min son blev allvarligt sjuk har jag googlat sönder nätterna och oroar mig för allt.. jag var en orolig själ innan också men inte i närheten av vad jag är nu.

    Oroar mig för att någon i min närhet ska bli sjuk, dö, skada sig, för att bli lämnad, lurad, bedragen osv...


    Ja, ok, det låter ju som GAD. Inte oron över sonen, förstås, eftersom den ju har en konkret anledning, men allt det andra. Men jag tror ju helt klart på depression också.

    Vad kommer det sig att du går till en kurator istället för en psykolog? Inget ont om kuratorer - de kan vara helt fantastiska - men de är ju trots alt inte experter på psykisk ohälsa. Jag tycker definitivt att du ska ta kontakt med en psykiatriker (som kan hjälpa dig med medicin) och en psykolog (som kan hjälpa dig med terapi).
  • Anonym (Ånger­) Trådstartaren
    Sat 10 Apr 2021 17:21
    #7

    Åh det ringde en psykolog igår så jag ska börja med kbt.. hoppa det hjälper för orkar inte med migsjälv.

    Vill vara social men anser mig inte intressant nog och så anser jag mig ful och ointressant och har inga fina kläder och så har jag börjat lägga på mig så trivs inte alls i migsjälv.. alla har så intressanta jobb och liv och jag är fast hemma med utmattningssyndrom... och ja säkert depression...

  • Anonym (Hm)
    Sun 11 Apr 2021 11:29
    #8
    Anonym (Ånger) skrev 2021-04-10 17:21:47 följande:

    Åh det ringde en psykolog igår så jag ska börja med kbt.. hoppa det hjälper för orkar inte med migsjälv.

    Vill vara social men anser mig inte intressant nog och så anser jag mig ful och ointressant och har inga fina kläder och så har jag börjat lägga på mig så trivs inte alls i migsjälv.. alla har så intressanta jobb och liv och jag är fast hemma med utmattningssyndrom... och ja säkert depression...


    Men åh vad bra!! Det kommer alldeles säkert att funka jättebra!! Kbt har räddat mitt liv, och jag har många (många) i min omgivning som känner likadant, så där tror jag att du har jättegoda chanser! 

    Utmattningssyndrom är bara ett annat ord för utmattningsdepression, så ja - depression. Men du ska se att det blir bättre med det också, nu när du får riktig hjälp!

    Jag önskar dig verkligen all lycka till - och uppdatera gärna om hur det går Hjärta
Svar på tråden Panik Ångest