• compli­cit
    Sat 10 Apr 2021 18:59
    2582 visningar
    39 svar
    39
    2582

    Flytta tillbaka till sina rötter

    momjanet skrev 2021-04-10 18:20:55 följande:

    Jag läste det och jag läste också att du är nyhemkommen. Det var det jag kommenterade.

    Vilket du ser om du läser ordentligt.

    Nu handlar det inte om vad du tror utan du ska ha fakta på fötterna. Ta tex kontakt med friends och hör vad de säger om mobbing.

    För rent krasst är du beredd att dra upp hela din familj för något bara du känner. Istället för att gräva ner dig i vad du missar bör du istället fokusera på vad du vinner.


    Men snälla, det går att flytta med barn utan att de blir mobbade! Folk flyttar hela tiden av olika orsaker, det är inte farligt att flytta.

    Ts har ju redan skrivit vad hon vinner på att flytta, och närhet till familj är faktiskt en viktig faktor. Jag kan inte se vad som skulle vara ett så stort problem med denna flytt? Dra upp barnen skriver du, men de skulle ju flytta till ett ställe som de både känner till och har anknytning till, mer anknytning än där de bor nu.
  • compli­cit
    Sat 10 Apr 2021 21:51
    #15
    momjanet skrev 2021-04-10 20:07:36 följande:

    Men snälla människa!

    Läs ordentligt det jag skriver.

    Läs in te det du önskar läsa.

    Jag skrev inte att alla barn som flyttar blir mobbade.

    Kan du vara saklig och ha en saklig dialog?

    Barn som har bott hela sitt liv på ett ställe har rotat sig med kompisar, skolor, förskolor osv. Det är bekymmersamt att du inte tycks se de behoven hos barn utan enbart har ett egoistiskt perspektiv och det som är bäst för dig.


    Du drog upp mobbning som ett argument att inte flytta, men det är ju ganska löjligt. Barn kan tyvärr bli mobbade för allt möjligt, men varför skulle en flytt vara en orsak? Jag har flyttat själv med barn och mina barns skolor har fått nya ungar varenda år, eller barn som flyttat bort och ingen har blivit mobbad.

    Nu är jag inte ts men vuxna bestämmer givetvis över sina barn och om vuxna känner att det är bättre att bo på plats y så är det så. Sedan är det klart att man ska involvera barnen men ett vuxenbeslut är ett vuxetbeslut. Ett barn varken kan eller ska bestämma vart familjen ska bo. Det behöver inte alltid handla om familj heller utan det kan vara ekonomi som spelar in, eller andra orsaker som gör att man måste eller vill flytta.

    Om vuxna är trygga i sina beslut så blir barnen det också.
  • compli­cit
    Sat 10 Apr 2021 21:52
    #16
    Hum Hum Humla skrev 2021-04-10 19:55:26 följande:

    Om de inte får med sig sin pappa på flytten så kan det ju vara ett stort problem. 


    Ja givetvis men nu svarade jag en person som tyckte att ts ska ringa friends och prata mobbing bara för att hon vill flytta.
  • compli­cit
    Sun 11 Apr 2021 15:32
    #25
    +1
    momjanet skrev 2021-04-11 15:24:57 följande:

    Det är inte på något sätt löjligt. Varför förringar du alla de barn som vittnar om just detta, att en annorlunda dialekt är något de fått lida mycket för.

    Självklart är det så att man kan bli mobbad för allt och lite till men här är en välkänd faktor. Det ska man med andra ord ha med sig i beräkningen.

    Tycker att det är otroligt olustigt det du säger, att man kan negligera de problem barn kan råka ut för.

    Mycket olustig inställning.


    Så du tycker att folk aldrig ska flytta pga att barnen kaaaaanske blir mobbade?

    Barn kan bli mobbade på sina födelseorter också.

    Jag förringar inte mobbning men jag vänder mig mot att just mobbning skulle vara ett argument mot att flytta.

    (Barn byter dessutom väldigt lätt dialekt.)
Svar på tråden Flytta tillbaka till sina rötter