• Anonym (Ledsen själ)

    Utmattad på att vara hemmets chef

    Känner lig mer och mer ledsen och besviken på min sambo.

    Grundproblemet är att han är oerhört lat och bekväm vilket jag tycker ger mer och mer konsekvenser för mig och vår relation. Han gör inget självmant om man inte säger till honom vilket har gjort mig till hemmets chef eller projektledare. Tar inga initiativ. För mig är det oerhört kärlekslöst att låta en person ta det stora lasset och själv glida undan så mycket det går. Känner mig så gitt som dagligen frustrerad, besviken, ledsen och arg och såklart trött både psykiskt och mentalt.

    Allt ska jag ta upp. Från när vi ska äta middag, vad vi ska äta till större grejjer som när och om vi ska göra något i hemmet (röja och fixa mm). Städning har vi fixat städfirma var annan vecka för han orkar inte ha det ?gnället?. Eftersom det är fem i huset så krävs det ju lite plock pch dammsugning nån gång däremellan. Allt detta gör jag eller är på mitt initiativ.

    Vet snart inte vad jag ska ta mig till. Har självklart tagit upp det utan långvariga resultat. Alternativet verkar vara att stå ut med att vara hemmets chef och styra och ställa eller att separera. Har helt gett upp att han ska förändra sig.

  • Svar på tråden Utmattad på att vara hemmets chef
  • Anonym (detta)

    Du ska visa honom vad du skriver här, om han då inte skärper till sig så är det uppenbart att du mår bättre att avsluta förhållandet för då ger han blanka sjutton i hur du mår.

  • Friger
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2021-04-10 20:38:05 följande:

    Känner lig mer och mer ledsen och besviken på min sambo.

    Grundproblemet är att han är oerhört lat och bekväm vilket jag tycker ger mer och mer konsekvenser för mig och vår relation. Han gör inget självmant om man inte säger till honom vilket har gjort mig till hemmets chef eller projektledare. Tar inga initiativ. För mig är det oerhört kärlekslöst att låta en person ta det stora lasset och själv glida undan så mycket det går. Känner mig så gitt som dagligen frustrerad, besviken, ledsen och arg och såklart trött både psykiskt och mentalt.

    Allt ska jag ta upp. Från när vi ska äta middag, vad vi ska äta till större grejjer som när och om vi ska göra något i hemmet (röja och fixa mm). Städning har vi fixat städfirma var annan vecka för han orkar inte ha det ?gnället?. Eftersom det är fem i huset så krävs det ju lite plock pch dammsugning nån gång däremellan. Allt detta gör jag eller är på mitt initiativ.

    Vet snart inte vad jag ska ta mig till. Har självklart tagit upp det utan långvariga resultat. Alternativet verkar vara att stå ut med att vara hemmets chef och styra och ställa eller att separera. Har helt gett upp att han ska förändra sig.


    Intressant tvist på benämningen... de flesta skulle säga att dom var slavar i hemmet.

    Hur man löser problemet? Ingen aning... att ta upp saken och skälla och ställa ultimatum brukar bara hjälpa kortvarigt är min erfarenhet. Det som fungerat bäst för mig i mitt förhållande är att vi har olika ansvarsområden. Dvs jag sköter en sak. Hon en annan sen pinkar vi inte utanför våra egna revir så mycket.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (.) skrev 2021-04-10 20:43:26 följande:

    Sexstrejk


    Haha

    Ja du det är ett annat kapitel för sig. Eftersom jag inte är nöjd med förhållandet så orkar jag inte det så ofta och då blir det ett herrans gnäll. Så jag gör det ändå för att slippa gnäll och för stt jag i grunden tycker att sex ör viktigt i en relation och att lite sex är en varningssignal ibland. Sen tycker jag det är en tragisk grej, att vi tjejer ska hota med sånt när vi även i bästa fall oxå får ut mycket av sex. Det är faktiskt det enda som skulle få honom att skärpa sig däremot. Så jäkla tragiskt
  • Anonym (Ledsen själ)
    Tow2Mater skrev 2021-04-10 20:43:32 följande:

    Vilka är de andra tre i hemmet? Aldrar?


    Barn(10 och14) som inte är hans. ett gemensamt barn som är litet
  • Anonym (Ledsen själ)
    Friger skrev 2021-04-10 20:48:31 följande:

    Intressant tvist på benämningen... de flesta skulle säga att dom var slavar i hemmet.

    Hur man löser problemet? Ingen aning... att ta upp saken och skälla och ställa ultimatum brukar bara hjälpa kortvarigt är min erfarenhet. Det som fungerat bäst för mig i mitt förhållande är att vi har olika ansvarsområden. Dvs jag sköter en sak. Hon en annan sen pinkar vi inte utanför våra egna revir så mycket.


    Egna revir är nog ett vanligt sätt att lösa det på. känner spontant att det skulle innebära att hans revir skulle vara fix i hemmet någon gång om året och att handla (vilket nu bara görs online).
  • kassen

    Sluta vara ledsen och bli förbannad istället,!!
    Kräv att han skärper till sig annars då kommer du dumpa honom, han behöver antagligen bli lite skrämd i sin bekvämlighet för att inse vad han annars kommer förlora.

    Skiter han i det så dumpa annars kommer du inte bara vara ledsen utan även bitter när du sitter där flera år senare och slösat tid på en självisk idiot

  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2021-04-10 20:52:45 följande:

    Haha

    Ja du det är ett annat kapitel för sig. Eftersom jag inte är nöjd med förhållandet så orkar jag inte det så ofta och då blir det ett herrans gnäll. Så jag gör det ändå för att slippa gnäll och för stt jag i grunden tycker att sex ör viktigt i en relation och att lite sex är en varningssignal ibland. Sen tycker jag det är en tragisk grej, att vi tjejer ska hota med sånt när vi även i bästa fall oxå får ut mycket av sex. Det är faktiskt det enda som skulle få honom att skärpa sig däremot. Så jäkla tragiskt


    Jag vet. Det är förjävligt rent ut sagt. Och det tragiska är väl att man inser att mannen främst är inne i relationen för att få just regelbundet sex, mat, sällskap, någon som tar ansvar för större delar av hans liv. Hade dessa män värdesatt sin kvinna högre hade de aldrig klarat av att se henne ledsen och trött pga av egen bekvämlighet.

    Jag tror du måste bita i det sura äpplet och inse att han främst värdesätter sig själv här, inte dig och familjen som helhet. Erkänna det. Så dags att sätta ner foten. Sexstrejk och onani med en egen leksak i stället, mat enbart för resterande del av familjen, enbart bädda rent på din sida sängen, sluta köpa saker han gillar, sluta tvätta hans kläder, sluta bekräfta honom- filmkväll på egen kammare. Hemskt. Men det är inte ditt ansvar att få relationen att funka. Han måste jobba för den med.
  • Anonym (Q)

    Problemet just nu är att ni bägge känner er missnöjda med läget. Det finns lika många lösningar som det finns familjer, men några varianter kan vara:

    Du kan acceptera jobbet som chef, men samtidigt räkna det som en hushållssyssla så att du gör mindre av annat. Alltså, visst du planerar och bestämmer och styr upp, men du delegerar en motsvarande del av annat jobb till maken och barnen.

    Bestäm att ni ska lägga ett visst antal minuter om dagen på hushållet. Då städar ni alla gemensamt. Ta med särskilt de äldre barnen i det här.

    Ta ansvar för hemmet varannan vecka med en gemensam veckostädning emellan (eller gör det två veckor i streck med den inköpta städhjälpen som brytpunkt). Detta är lite som ett särboskap på prov. Se till att ha gott om kläder för ombyte så att du inte står utan om han tappar den bollen.

    Du prioriterar det som är viktigt för dig och släpper sedan allt annat. Är någon annan (vuxen) intresserad av att ha rena kalsonger eller rätt sorts pålägg så är det upp till honom att fixa det. Slutar du arrangera saker med hans familj/vänner så kanske du bör ge dem en liten förvarning så att de inte tror att du inte gillar dem längre. Du kommer visserligen fortfarande att behöva planera och chefa, men du gör det bara över det som du själv har valt för dig och barnen.

    Testa minimalism. Dra ner på allt som inte är absolut nödvändigt. Flytta till ett mer lättskött och funktionellt hem. Sortera och gallra större delen era ägodelar så kommer ni att ha mycket mindre hushållsarbete. Med mindre jobb så blir det mindre att bråka om.

    Börja jobba mer - gärna med tjänsteresor. Är du rent fysiskt frånvarande så kanske han steppar upp och löser situationen. Dessutom behöver du inte se kaoset samtidigt som du drar in mer pengar och förbättrar din karriär. Passa på och skäm bort barnen ordentligt med utflykter och roligheter när du inte jobbar så att du inte lockas att ta hand om överblivet hushållsarbete. Vem vet - barnen kanske rent av får mer tid med dig?

Svar på tråden Utmattad på att vara hemmets chef