• Anonym (Blåmä­rke)
    Sun 11 Apr 2021 00:07
    970 visningar
    24 svar
    24
    970

    Misshandel?

    En vän ringde mig idag, vännen har länge varit i ett förhållande jag känt mig lite orolig över. Mycket manipulation, silent treatement och sådant från hans sida. Nu har de bråkat och det började med att hon ville prata om relationen. Han tycker att hon tjatar och säger att han drar hem om hon inte är tyst. Det slutar med att när han då blir arg och går, för att hon inte är tyst utan vill prata, får hon panik och håller fast i hans tröja och jacka. Hon gråter och ber honom stanna och inte gå därifrån som ovänner. Hon följer efter honom ut genom dörren och försöker hålla kvar honom gråtandes och ber honom stanna. Inga kläder gick sönder eller något. Då knuffar han henne hårt in i en vägg flera gånger, varav en gång så hårt att hon får stora blåmärken och sår på armbåge, rygg och handleden. Jag har sett dessa blåmärken och uppmanat henne att anmäla men hon tycker att det är hennes fel för att hon försökte hålla kvar honom. Han tycker också att det enbart är hennes fel och att hon ska vara glad att det inte blev värre. Tankar om det här?

  • Svar på tråden Misshandel?
  • Anonym (F.)
    Sun 11 Apr 2021 00:13
    #1

    Vad det exakt definieras som är svårt att säga - försök till kidnappning från hennes sida och självförsvar från hans? Eller ofredande och vållande till kroppsskada? 
    Jag hade inte anmält (oavsett vem av dem jag var), men däremot avslutat förhållandet.

  • Anonym
    Sun 11 Apr 2021 00:15
    #2

    Första tanken är, varför knuffade han in henne i väggen flera gånger?

    Sen tycker jag att båda bör lära sig vad respekt är.

  • Sun 11 Apr 2021 00:16
    #3

    Han misshandlade henne

  • Anonym
    Sun 11 Apr 2021 00:18
    #4

    Ja han misshandlar henne

  • Anonym (Ellen­)
    Sun 11 Apr 2021 00:27
    #5

    En brottsanmälan skulle kunna leda till en dom för ofredande ifall skador är dokumenterade. Dock skulle mannen kunna hävda nödvärn om hon höll i honom så att han inte kunde lämna platsen, vilket då skulle leda till att han friades. Det låter dock som han använde överdrivet mycket kraft för att göra sig fri och dessutom fler gånger, vilket försvårar saken. Om det blir en fällande dom för ofredande tror jag bara det är en böter som han får betala, men ni kanske ska kontakta en jurist för att försäkra er om hur det ligger till innan ni tar nått beslut, jag är bara juriststudent. Jag tror att kvinnojourer har gratis juristrådgivning i sånna här fall. Bra att du tar hand om din vän, hoppas hon tar mod till sig och lämnar den här mannen <3

  • Anonym (Ghost­)
    Sun 11 Apr 2021 06:04
    #6

    Båda gjorde fel. Om hon hänger sig fast vid hans kläder får hon skylla sig själv att han blir aggressiv och sliter sig loss, det kanske verkade från hans sida som att det krävdes att slänga in henne i väggen för att bli fri, och kanske inte bara en gång, och övriga gånger beror på att han är extremt arg redan. Han kommer inte bli dömd för nånting, ord står mot ord. Däremot borde hon ha lämnat honom för länge sedan, hoppas hon fattar det nu när han gjort så där mot henne.

  • Sun 11 Apr 2021 08:55
    #7

    Jag tycker att du ska uppmana din vän att polisanmäla och göra slut. Troligen kommer hon inte göra något av detta, men då har du i alla fall gjort vad du kan. Hon gjorde fel som höll fast honom, men det han gjorde var värre. I vilket fall som helst lever hon i en ohälsosam relation och förtjänar bättre. Går det att få henne att förstå det?

  • Anonym (F.)
    Sun 11 Apr 2021 09:13
    #8
    Anonym (Ellen) skrev 2021-04-11 00:27:33 följande:

    En brottsanmälan skulle kunna leda till en dom för ofredande ifall skador är dokumenterade. Dock skulle mannen kunna hävda nödvärn om hon höll i honom så att han inte kunde lämna platsen, vilket då skulle leda till att han friades. Det låter dock som han använde överdrivet mycket kraft för att göra sig fri och dessutom fler gånger, vilket försvårar saken. Om det blir en fällande dom för ofredande tror jag bara det är en böter som han får betala, men ni kanske ska kontakta en jurist för att försäkra er om hur det ligger till innan ni tar nått beslut, jag är bara juriststudent. Jag tror att kvinnojourer har gratis juristrådgivning i sånna här fall. Bra att du tar hand om din vän, hoppas hon tar mod till sig och lämnar den här mannen <3


    Jag tänker mer att det skulle vara hon som gör sig skyldig till ofredande, genom att hålla fast honom och dra i hans kläder? Eller vad betecknas det som? Och han nödvärn då? (I alla fall om hon fortsatte att hålla fast honom trots knuffarna)

    Oavsett hoppas jag att hon gör slut, för det verkar inte vara ett sunt förhållande!
  • Anonym (Ja)
    Sun 11 Apr 2021 09:27
    #9

    Ja,det är misshandel från honom och det kan bli värre .Be din vän att avsluta relationen och blockera honom.

  • Anonym (Ja)
    Sun 11 Apr 2021 09:27
    #10

    Ja,det är misshandel från honom och det kan bli värre .Be din vän att avsluta relationen och blockera honom.

Svar på tråden Misshandel?