• Anonym (sambo?)

    Vi skiljde oss men blev ihop igen. Vad är han? Sambo? Man? Pojkvän? Begreppsproblem deluxe!

    Vi skiljde oss, men blev ihop igen efter en liten tid isär. Jag valde att behålla det efternamn jag fick när jag gifte mig. Fortfarande hamnar jag i en konstig situation när jag ska prata OM min sambo till folk som inte vet vem han är, eftersom jag inte vet hur jag ska titulera honom.

    Av gammal vana sade jag till en ny arbetskamrat "Min man..." hon hade tydligen kollat upp mig på ratsit för att skicka en blomma till mig när jag var sjukskriven, och när jag kom tillbaka till jobbet, påpekade hon att jag benämner min man som "min man", trots att vi inte är gifta och frågade om vi hade tänkt planera bröllop snart eftersom jag redan nu kallade honom för "min man."

    En annan kollega trodde tydligen att jag bor ihop med min bror, eftersom vi har samma efternamn och är ogifta.

    Till en hantverkare som ringde och skulle komma hem till mig så hade jag liksom lärt mig att det kan vara vanskligt att säga "min man" så istället sade jag "min sambo är hemma", men när hantverkaren såg att våra efternamn var samma, och när han hade varit hemma hos oss under några dagar, så var han liksom bara tvungen att påpeka: "Du kallade honom sambo i telefon, men ni har ju samma efternamn. Jag måste bara fråga, av ren nyfikenhet, varför kallar du din man för sambo?"

    Vad sjutton ska jag kalla honom, för att slippa konstiga följdfrågor? När man väl säger att "Vi skiljde oss men blev ihop igen och jag hann aldrig byta efternamn däremellan" så upplever jag att personen jag pratar med blir ganska obekväm och då blir jag det också.

  • Svar på tråden Vi skiljde oss men blev ihop igen. Vad är han? Sambo? Man? Pojkvän? Begreppsproblem deluxe!
  • Holy93

    Jag kallar min sambo för allt möjligt, ibland pojkvän (vi är unga) och ibland man. Ingen som reagerar på det, låter konstigt att någon överhuvudtaget bryr sig om det? Skulle säga sambo om du verkligen vill förtydliga vad ni är i eran situation.

  • Anonym (sambo?)
    Holy93 skrev 2021-04-11 00:46:51 följande:

    Jag kallar min sambo för allt möjligt, ibland pojkvän (vi är unga) och ibland man. Ingen som reagerar på det, låter konstigt att någon överhuvudtaget bryr sig om det? Skulle säga sambo om du verkligen vill förtydliga vad ni är i eran situation.


    Ingen brydde sig när vi faktiskt var sambor. Problemet som har uppstått sedan vi skiljde oss och blev ihop igen, beror troligen mest på att folk ikollar upp en på nätet och därmed frågar eller drar egna slutsatser eftersom vi har samma efternamn. Hantverkaren som undrade blev liksom stöten i kistan. Jag kände där och då att nu kanske jag borde byta efternamn också, för att slippa fläka ut mitt privatliv kring alla som bara måste fråga. (Kollegan som under två år hade trott att jag bodde ihop med min bror, var nog det värsta.)
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Han är din sambo, kalla honom sambo. Sådana situationer som du beskriver borde ju uppstå ganska sällan? Om någon frågar, särskilt nyfikna hantverkare, så säger man bara att man inte vill gå in på sitt privatliv. Till den som trodde att du bor med din bror skulle jag ha gett ett snett leende och påpekat att det låter lite konstigt att bo med sin bror. För de du känner för att berätta så säg bara att ni brukade vara gifta, nu är ni sambos. Man har ingen skyldighet att gå in på sådana detaljer! Och självklart behåller du ditt namn! Det kan sända fel signaler till din sambo att göra dig av med namnet, för vad? För att främlingar inte kan låta bli att lägga näsan i blöt? Aldrig.

    Förresten, varför ska man inte kunna säga "min man" till hantverkare??

  • Anonym (lll)

    Jag har en  kompis där sambon och hon faktiskt råkade ha samma efternamn (ett ganska vanligt son-namn) men de är inte släkt på något vis alls. Möjligt en och annan tror att de är gifta men de låter folk tro vad de vill. De är sambor och benämner varann så. Det bör ni också kunna göra.
    De enstaka fall där någon undrar så antingen kan du förklara hela historien eller så säger du bara "nej men vi är sambor". Din arbetskamrat är väl en sån person där man kan ta sig tid att förklara hela grejen men en hantverkare behöver man verkligen inte göra det för. Han borde väl inte ens frågat, kan jag tycka. Han ska bara in och göra ett jobb, han behöver inte veta varför folk heter saker.

    Jag är omgift. Jag och mannen hittade på ett nytt efternamn men alla våra barn har namn från sin andra förälder så det finns 3 efternamn på vår brevlåda. Kan lova att det sätter myror i huvudet hos folk som inte riktigt känner oss, eller som inte känner våra ex och inte fattar att vi varit gifta innan på varsitt håll. Det får helt enkelt vara så Glad

  • smulpaj01

    Det låter extremt konstigt att så många frågar dig om det och t.o.m kollar upp dig. Men det är din sambo och inget annat tills ni eventuellt gifter om er.

  • Mrs Moneybags

    Vad sjukt att dina kollegor kollar upp dig på nätet! 

    Ni är ju förstås sambor nuförtiden, men råkar ha samma efternamn eftersom ni varit gifta.

  • Anonym (***)
    Anonym (sambo?) skrev 2021-04-11 01:00:33 följande:
    Ingen brydde sig när vi faktiskt var sambor. Problemet som har uppstått sedan vi skiljde oss och blev ihop igen, beror troligen mest på att folk ikollar upp en på nätet och därmed frågar eller drar egna slutsatser eftersom vi har samma efternamn. Hantverkaren som undrade blev liksom stöten i kistan. Jag kände där och då att nu kanske jag borde byta efternamn också, för att slippa fläka ut mitt privatliv kring alla som bara måste fråga. (Kollegan som under två år hade trott att jag bodde ihop med min bror, var nog det värsta.)
    Jag förstår verkligen inte, vem  bryr sig om vad en hantverkare undrar över? Det är  väl bara att svara som det är.

    Och dina arbetskamrater, pratar ni aldrig om privata saker på jobbet, så att de vet att ni är bara sambos nu för  tiden?  Annars är  det väl bara att upplysa dom om de undrar. 
  • Anonym (sambo?)
    Anonym (***) skrev 2021-04-12 11:08:03 följande:
    Jag förstår verkligen inte, vem  bryr sig om vad en hantverkare undrar över? Det är  väl bara att svara som det är.

    Och dina arbetskamrater, pratar ni aldrig om privata saker på jobbet, så att de vet att ni är bara sambos nu för  tiden?  Annars är  det väl bara att upplysa dom om de undrar. 

    Nu kanske jag fick det att låta som att folk frågar detta dagligen. Så är givetvis inte fallet. Folk har påpekat det här med efternamnet 4 ggr det senaste halvåret och innan dess ytterligare några gånger. Trots detta är det tillräckligt störande i alla fall.


    Jag är förskollärare. Det är sällan jag har tid att sitta och prata privat med mina kolleger eftersom ingen har rast samtidigt som någon annan. De som arbetar på min avdelning känner jag hyfsat till deras privatsituationer, men inte de kolleger som jobbar på de andra avdelningarna. 

  • Anonym (Q)

    Min mamma kallar min pappa sin första man - de skilde sig och är nu ihop igen några decennier senare. Jag fnissar varje gång ... 

Svar på tråden Vi skiljde oss men blev ihop igen. Vad är han? Sambo? Man? Pojkvän? Begreppsproblem deluxe!