• Anonym (J)

    Normalt att tänka på sjukdomar varje dag?

    Skulle behöva veta hur de flesta är och tänker?

    Jag tänker på sjukdomar varje dag, antingen eventuella egna eller mina barns. Jo, jag är hypokondriker men inte av den värsta sorten dvs jag oroar mig men det tar oftast inte fullständigt överhanden. Jag hade cancer för några år sen så det är ju inte så konstigt att det spökar, men jag tror jag hade tänkt såhär ändå.

    Hur är ni andra? Behöver veta om detta är vanligt? Tror jag mer eller minde alltid varit såhär. Tankar som; nu måste jag kolla brösten, vad är det som känns/ ömmar, tänk om, barnen har ont, känner, har märken etc. Ett konstant surr av symtom och oro.

    Jag är så van att det har blivit så självklart. Jag är helt normalfungerande men arbete, socialt liv, välfungerande barn och man. Det är bara att sjukdomar är mitt normala tankemönster. Insåg detta särskilt när min kompis sa att hennes insta- flöde täcktes av salsainlägg och mitt är om folk som drabbats av cancer.

    Ge mig feedback! Är detta helt skruvat eller är många såhär?

  • Svar på tråden Normalt att tänka på sjukdomar varje dag?
  • Anonym (J)

    Jag vill, vill, vill sluta!! Men jag tror att jag skyddar mig undermedvetet om jag hela tiden försöker kontrollera allt.

  • Anonym (Nej)

    NEJ det är långt från normalt. Du behöver söka hjälp hos din vårdcentral eller öppenpsyk och gå i terapi, det där verkar ligga på alldeles för hög nivå. Det beror antagligen på din cancer, då kan man få hjärnspöken, kallas hypokondri i ditt fall.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 09:06:25 följande:

    Jag vill, vill, vill sluta!! Men jag tror att jag skyddar mig undermedvetet om jag hela tiden försöker kontrollera allt.


    Ja, du tror det men det gör du inte. Tvärtom. Du försämrar för dig själv genom att hålla på som du gör.
  • Anonym (Frida)

    Du kan ju försöka göra det du kan! Och då undrar jag var alla cancer-inläggen kommer ifrån... Det måste ju vara folk du följer eller delar... Gör inte det då?! Läs inte om sådana saker, låt bli att leta efter märken på barnen även om du får impulsen, osv. Du kan vänja dig av med det, åtminstone delvis. "Fake it til you make it!"

  • Anonym (MK)

    Nej, det är inte sunt. Det låter som tvångsmässiga tankar och handlingar. Googla på OCD. Jag skulle söka hjälp för detta om jag var du.

  • Anonym (J)
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-11 09:15:41 följande:

    NEJ det är långt från normalt. Du behöver söka hjälp hos din vårdcentral eller öppenpsyk och gå i terapi, det där verkar ligga på alldeles för hög nivå. Det beror antagligen på din cancer, då kan man få hjärnspöken, kallas hypokondri i ditt fall.


    Anonym (Nej) skrev 2021-04-11 09:16:11 följande:

    Ja, du tror det men det gör du inte. Tvärtom. Du försämrar för dig själv genom att hålla på som du gör.


    Anonym (Frida) skrev 2021-04-11 09:20:17 följande:

    Du kan ju försöka göra det du kan! Och då undrar jag var alla cancer-inläggen kommer ifrån... Det måste ju vara folk du följer eller delar... Gör inte det då?! Läs inte om sådana saker, låt bli att leta efter märken på barnen även om du får impulsen, osv. Du kan vänja dig av med det, åtminstone delvis. "Fake it til you make it!"


    Anonym (MK) skrev 2021-04-11 09:23:07 följande:

    Nej, det är inte sunt. Det låter som tvångsmässiga tankar och handlingar. Googla på OCD. Jag skulle söka hjälp för detta om jag var du.


    Tack alla fina ni för svar! Jo ni har rätt såklart. Har gått i terapi men tror tyvärr att det är mer en ovana/vana som jag behöver arbeta bort. Har en oro men inte ångest. Har haft ångest och hypokondri och då gått i samtal. Nu är det mer en självklar del i mitt tänk.

    Som nån av er skrev, flödet fylls av det vi visar intresse för. Jag klickar väl på såna inlägg för att jag automatiskt dras till sånt. Så sjukt att jag inte ens reflekterat över att jag själv styrt flödet.

    Men hur är ni? Tänker ni aldrig på sjukdomar? Hur förhåller ni er till sånt? Intressant hur andras hjärnor funkar. Har nog tänkt såhär sen barnsben.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 09:02:22 följande:

    Ge mig feedback! Är detta helt skruvat eller är många såhär?


    Lite skruvat låter det, ja. 
    Jag har migrän och jag tänker på det varje dag på det viset att jag måste vara säker på att jag alltid har medicin med i väskan. Däremot oroar jag mig inte för att jag ska få det varje dag, eller känner efter om jag inte har lite ont i huvudet ändå osv. 

    Att barn eventuellt kan bli sjuka oroar sig säkert alla föräldrar för, men jag gör det enbart om jag tror att någon hålla på att insjukna. Jag oroar mig inte varje dag för att de ska få feber eller liknande, eftersom det sker ganska sällan. 
  • neverpreggo

    Vad följer du för att få upp cancerinlägg? Ändra det. Börja följ mer konton av dina andra intressen och byt ut flödet.

  • Anonym (Frida)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 10:36:55 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-11 09:16:11 följande:

    Ja, du tror det men det gör du inte. Tvärtom. Du försämrar för dig själv genom att hålla på som du gör.


    Anonym (MK) skrev 2021-04-11 09:23:07 följande:

    Nej, det är inte sunt. Det låter som tvångsmässiga tankar och handlingar. Googla på OCD. Jag skulle söka hjälp för detta om jag var du.


    T

    Men hur är ni? Tänker ni aldrig på sjukdomar? Hur förhåller ni er till sånt? Intressant hur andras hjärnor funkar. Har nog tänkt såhär sen barnsben.
    Nej, jag tänker nästan aldrig på sjukdomar. Nu med Corona tänker man ju på olika förkylningssymtom, reagerar när någon snörvlar på bussen, osv, men generellt tänker jag inte på det.

    Tänk på att det du fokuserar på och "matar" växer. Så att låta bli att klicka på sådant osv. är ett bra steg! 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (J) skrev 2021-04-11 10:36:55 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-11 09:16:11 följande:

    Ja, du tror det men det gör du inte. Tvärtom. Du försämrar för dig själv genom att hålla på som du gör.


    Anonym (MK) skrev 2021-04-11 09:23:07 följande:

    Nej, det är inte sunt. Det låter som tvångsmässiga tankar och handlingar. Googla på OCD. Jag skulle söka hjälp för detta om jag var du.


    Tack alla fina ni för svar! Jo ni har rätt såklart. Har gått i terapi men tror tyvärr att det är mer en ovana/vana som jag behöver arbeta bort. Har en oro men inte ångest. Har haft ångest och hypokondri och då gått i samtal. Nu är det mer en självklar del i mitt tänk.

    Som nån av er skrev, flödet fylls av det vi visar intresse för. Jag klickar väl på såna inlägg för att jag automatiskt dras till sånt. Så sjukt att jag inte ens reflekterat över att jag själv styrt flödet.

    Men hur är ni? Tänker ni aldrig på sjukdomar? Hur förhåller ni er till sånt? Intressant hur andras hjärnor funkar. Har nog tänkt såhär sen barnsben.
    Jag kraschade in i den berömda väggen för lite mer än sju år sedan och efter det fick jag hypokondri, som jag fortfarande lider av till viss del. Jag fick gå en kbt-behandling via min vårdcentral och den hjälpte väldigt väl. Det ena och det andra har hänt sedan dess och jag har tappat greppet om det jag fick lära mig då, men jag har kvar alla anteckningar och försöker påminna mig om grunderna, t ex att ju mer energi man ger sådana tankar desto mer blir det av dem och att det inte alls är någon lösning att gräva ner sig i varken tankar eller efterforskningar, inte ens kortsiktigt. Medveten närvaro och en meningsfull tillvaro är också viktiga nycklar.
Svar på tråden Normalt att tänka på sjukdomar varje dag?