• Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 16:55
    5563 visningar
    82 svar
    -3 +1
    82
    5563

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 17:55
    #6
    -1
    lövet2 skrev 2021-04-11 17:16:04 följande:

    Jag förstår inte riktigt var problemet ligger. Vill ni lära er dotter att hon inte får ha vissa kläder, eller vill ni lära henne att det är OK både att ha rosa ryschpysch, gröna mysdressar och svarta jeans (nåja, kanske inte jeans förrän hon är större, men ändå)?

    Jag begriper inte hur det kan vara genusmedvetet att förbjuda vissa kläder bara för att hon är flicka?


    Nej det handlar inte om att förbjuda rosa eller ryschpysch. Som jag skrev så handlar de om att de enbart ger rosa kläder. Vill min dotter bära det när hon blir stor nog att välja så kommer hon få det. Det handlar om att jag vill att min dotter ska ha just det valet. Som det är just nu får vi väldigt mycket kläder från min svärmor och jag är tacksam för det. Men det blir lite knasigt när allt är rosa. Då menar jag ALLT. Det handlar alltså bara om att jag vill få min svärmor att vara med på tåget om att det inte behöver vara så bara för att hon är flicka ????.
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 18:03
    #10
    -1 +1
    Hanna D skrev 2021-04-11 17:17:56 följande:

    Jag har sagt att jag gillar inte rosa (är verkligen enda färgen jag ogillar) och föredrar praktiska kläder över tutus och "finkläder". Funkade för mig. Visst så dyker det upp nån baby rosa tyll klänning a la gräddbakelse för svärmor kan inte låta bli att köpa, säger bara att det är dina pengar som läggs på nått som kanske inte blir använt mer än en gång och hon accepterar det.


    Tack! Ja det känns som en bra ingång. Att det handlar om den praktiska aspekten.
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 18:20
    #15
    -1
    Madame98 skrev 2021-04-11 18:09:29 följande:

    Alltså tanken med att erbjuda sina barn alla kläder är just det, att erbjuda dem allt från klänningar till kläder som anses vara pojkiga eller neutrala enligt samhället.

    Du gör ju absolut ingen nytta genom att förbjuda din dotter från att bära rosa kläder, för jag gissar att du snarare hade blivit glad om din svärmor köpt rosa kläder om du haft en son? Då behandlar du ju fortfarande dottern annorlunda pga könet.. Så jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.

    Förresten behöver man inte använda alla kläder som man får. Man kan använda ett fåtal av dem, barn växer ju ofta ganska snabbt så inte alltid ens säkert att kläder man själv köpt hinner användas.


    Jag förbjuder inte min dotter från att använda rosa. Var nog lite otydlig i trådstarten. Det handlar om att svärmor köper väldigt mycket kläder och jag är självklart tacksam för det. Men när allt hon köper är rosa så blir det ju just så att min dotter ändå pressas in i en könsnorm. Jag vill få med min svärmor på att hon kan köpa alla möjliga härliga färger till sin sondotter. Precis som hon redan gör till sin sonson. Uppenbarligen har jag misslyckats med det och behöver lite hjälp på traven.
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 19:10
    #19
    Trippelmamma76 skrev 2021-04-11 19:06:20 följande:

    Färga om en hög med rosa plagg till någon annan färg. Textilfärg finns på Ica...


    Haha jo kanske det
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 19:15
    #20
    -1
    S23 skrev 2021-04-11 18:24:16 följande:

    Ni har alltså redan en son? Säg till henne igen.

    Vi vill inte att våra barn pressas in i könsnormer och skulle uppskatta om ni köper motsvarande kläder till dottern som sonen. Förklara även att det ger fel signaler till sonen att dottern bara får rosa när han inte får det


    Ja vi har en son och det har aldrig varit något problem där. Han har fått alla möjliga färger och plagg. Det får nog bli ännu ett snack. Alla får tycka vad de vill om genus och könsroller men man måste respektera hur föräldrar vill uppfostra just sina barn. Vi får se hur det går. Tack för svar och stöd!
  • Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 20:22
    #24
    -1
    Embla twopointoh skrev 2021-04-11 19:23:35 följande:

    Hur gammal är dottern? Innan hon är stor nog att ha en åsikt så är det ju ni föräldrar som "pressar in henne i en norm", oavsett vilken den normen är. Det tillhör ju sakens natur.


    Är med på det! Men tyvärr så är det ju inte bara vi föräldrar som pressar in våra barn i normer utan de formas ju av samhället och allt runtomkring. Så för att försöka motverka könsnormer måste vi vara ju medvetna om dem och aktivt jobba för att våra barn ska få ta del av alla möjligheter och livsval, kille som tjej. Ett barn formas ju även av saker innan det är stort nog att uttrycka sina åsikter. Kan man få en svärmor att fundera kring varför hon väljer enbart rosa och oömma kläder så kan det förhoppningsvis starta en tankeprocess där om hur vi påverkar våra barns tankar om hur en tjej enligt rådande könsnormer bör se ut, bete sig och klä sig. Med betoning på starta. Men nu svävar jag ut från trådstarten väldigt haha.
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 07:27
    #30
    -1
    Embla twopointoh skrev 2021-04-11 23:19:30 följande:

    Man ska inte glömma att även normkritik är en norm. Könsnormer är i ständig förändring. Huvudsaken är väl att man lär sina barn att de får välja själva, oavsett om de väljer utefter den rådande normen eller går emot den. Och att det är lika rätt att klä en flicka i rosa rysch-pysch som att klä henne i stadigt blått och grönt. Att det är individens preferenser man har som utgångspunkt, inte den rådande normen eller normkritiken.

    För självklart är det upp till föräldrarna, och det ska svärmor (och alla andra) rätta sig efter. Men att tro, eller hoppas, att ni med ert ställningstagande får svärmor att tänka till tror jag ärligt talat är lite naivt. Det är väl knappast poängen heller? Poängen är att ni föräldrar har preferenser för hur ni vill klä era barn, och att ge er kläder som ni inte vill använda är ganska onödigt.


    Fast jag är inte med där. Normkritik för mig är att vara medveten om att det FINNS normer som formar oss utefter hur samhället anser att vi ska vara i vår könsroll. Att utefter den medvetenheten ge mina barn möjlighet att själva välja utan att bli för påverkade av förväntade livsval. Att bli kallad naiv är ok för mig. Mången har blivit kallade naiva och skapat stor förändring i slutändan. Nu handlar det dock inte om att få svärmor att ändra sina genusperspektiv precis som du skriver. Det var en liten blinkning mot ett önskat men inte realistiskt ögonöppnande om en annan möjlig världsbild.
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 07:56
    #33
    -1
    Ankis80 skrev 2021-04-12 07:27:28 följande:

    Fast jag är inte med där. Normkritik för mig är att vara medveten om att det FINNS normer som formar oss utefter hur samhället anser att vi ska vara i vår könsroll. Att utefter den medvetenheten ge mina barn möjlighet att själva välja utan att bli för påverkade av förväntade livsval. Att bli kallad naiv är ok för mig. Mången har blivit kallade naiva och skapat stor förändring i slutändan. Nu handlar det dock inte om att få svärmor att ändra sina genusperspektiv precis som du skriver. Det var en liten blinkning mot ett önskat men inte realistiskt ögonöppnande om en annan möjlig världsbild.


    Sen kan jag nu se vad du menar med att gå emot en könsnorm också är en norm om man läser min slarvigt skrivna trådstart där jag skriver att vi inte vill uppfostra enligt rådande normer. Det är ju fel såklart.. vi vill uppfostra våra barn med normkritiska ögon är väl en bättre formulering.
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 08:08
    #35
    -1
    Embla twopointoh skrev 2021-04-12 07:47:29 följande:

    Det jag menar är naivt är att tro att ni ska ändra en individs åsikt, inte tron på att man kan åstadkomma förändring i stort.

    Jo, att om man medvetet går in för att för att kritisera och förändra normer, så kan detta förhållningssätt bli till en ny norm. Det är bara att titta på hur normkritikens kritiker bemöts och omtalas.


    Jag är med på att det kan skapas normer inom normkritiken. Absolut! Men själva normkritiken för mig är ett sätt att öppna ögonen för att flickor och pojkar sätts i ett fack och aktivt jobba för att bredda deras möjligheter och chanser i livet. Det var som sagt klumpigt av mig att skriva att vi inte vill uppfostra utifrån rådande normer. Det är ju inte fallet utan vi vill uppfostra med normkritiska ögon.
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 08:44
    #37
    -1
    Embla twopointoh skrev 2021-04-12 08:30:23 följande:

    "Normkritik" är inte ett neutralt uttryck, det är en del av språkbruket hos en mycket distinkt ideologi. Det är därför människor reagerar, eftersom du använder dig av ideologiskt språk, inte för att du formulerar dig slarvigt.

    Tänk dig en förälder, som lever i ett samhälle där många, även staten, är uttalat kristna. Kristendomen är norm, alltså. Det finns dock kritiker till kristendomen och saken har debatterats offentligt, men den anses ändå som en icke-fråga av de styrande som anammat den med hull och hår.

    Denna förälder skriver i ett forum att hon inte gillar att svärmor köper kläder som inte har kristna symboler på sig, för hon vill uppfostra sina barn till goda kristna. Sedan ändrar hon sig och säger att det var slarvigt uttryckt, hon menar bara att hon vill att sina barn ska växa upp med att man ska älska andra människor. Då svarar andra i tråden att man kan älska andra människor utan att för den skull vara kristen.

    Kort sagt, normkritik handlar om bra mycket mer än att individen ska få klä sig och vara på det sätt den vill.


    Nej, normkritik är ett uttryck som används i alla möjliga pedagogiska sammanhang. Inte bara i smala distinkta ideologier. Jag är själv förskollärare och vi använder dagligen det uttrycket i vår pedagogik och så gör nästan alla förskolor och pedagoger. Så nu känns det som att du tar åt dig personligen på grund av din egen åsikt i frågan. Vi har olika sätt att se på normer. Vi får enas om det. Jag accepterar inte att du anklagar mig för att vara trångsynt och gör absurda jämförelser. Ha en fin dag!
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 09:02
    #40
    -1
    Gameofthrones skrev 2021-04-12 08:51:29 följande:

    Det var Samma här vi visste att vi ville ha fler. Köpte olika färger.

    Jag förstår inte hur det kan vara svårt och säga att man vill gärna ha olika färger på kläderna.?

    Man behöver inte gå in på genusfrågor utan säg bara att man är tacksam för kläder men köp andra färger?


    Det är inte svårt att säga. Jag har sagt det utan att få gehör. Därför frågar jag efter råd för att kanske ta upp diskussionen med en annan input.
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 09:58
    #42
    -1
    ciann skrev 2021-04-12 09:42:41 följande:

    Rosa är inte farligt och stigmatiserande utan en färg som alla andra. 

    Varför kan inte låta dottern få ha rosa plysh ena dagen och grönt med bilar andra dagen? Eller är det bara pojkar som får ha rosa i dina kretsar?

    Minns en treåring vars mamma lät henne ärva storebrors kläder. Flickan fick en enkel sommartunika av mig med pyttelite rosa. Hon bar den varje dag hela sommaren. Hon ville helt enkelt klä sig fint.

     


    Har inga speciella kretsar. Lever mitt liv med alla möjliga kompisar och släkt som har olika ideologiska preferenser. Som de flesta gör. Problemet är som jag redan skrivit till andra att vi får mängder av kläder och allt är i rosa. Det vore ju trevligt för alla om det blandades med andra färger. Jag skriver för att få hjälp att nå svärmor med det. Har nu tagit till mig att just genusfrågan inte är någon bra ingång utan får nog ge min man ansvar att be om roliga färger.
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 11:17
    #45
    -1
    Blue Waffle skrev 2021-04-12 11:05:36 följande:

    Buhu, så du känner dig kränkt åt barnets vägnar eller? På vilket sätt skapar du ett icke könsnormativt barn om du nekar dem en specifik färg? Är du så fast i 40talet att du tror att rosa är en "tjejfärg"?

    Det finns ingen färg som är specifik för kön, inte heller dekor eller applikationer. Men slår vad om att du varit superpepp om de köpt alla dess saker åt en son. ::Facepalm::


    Varför köper de uteslutande rosa till en flicka då, om det nu inte finns någon färg som anses specifikt för kön. Det är ju det min fråga handlar om. Att de gärna får köpa andra färger och oömma kläder. Inte om att jag har något emot rosa. Läs om läs rätt. Inte minsta kränkt. Känns som att du blev väldigt kränkt dock på ditt otrevliga svarsätt.
  • Ankis8­0
    Mon 12 Apr 2021 11:29
    #49
    -2
    Blue Waffle skrev 2021-04-12 11:24:21 följande:

    Kanske för att DE gillar rosa. DE kanske tycker att rosa passar på din dotter. DE kanske köper kläder som DE tycker är fina. Så kan du köpa vardagskläder i mullvadsbrunt och spräckligt grått tills djävuen tar dig :)

    Du är ju uppenbarligen kränkt, annars hade du tagit denna diskussionen direkt med personerna det angår och inte på ett anonymt forum. 


    Haha ha en toppen dag! Hoppas du får lite glad filurpiller så du kan vända din sura min. Det är jobbigt att behöva ta ut sitt dåliga mående på andra i ett forum så hoppas du finner ro i själen snart.
Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder