• Stella111

    Han ”straffar” mig för att han är sårad

    Hej!

    Det är första gången jag skriver i ett sådant här forum. Jag är så trött, arg och ledsen.

    Min relation håller på att verkligen gå utför. Vi har en lång historia tillsammans med min partner, 8 år, men vi har upplevt så extremt många utmaningar tillsammans, och levt så tätt att det känns som ännu mer!

    Vi har gått genom många perioder då relationen varit nära att ta slut men vi har alltid kommit fram till att våra gemensamma värderingar och våra projekt är fantastiska, och att vi i botten älskar varandra ovh vill fortsätta. Vi har många gånger sagt att vi behöver förändra vissa mönster och att var och en behöver arbeta med sig själv, men tyvärr kommer bråken tillbaka.

    Jag har tagit lång tid på mig att börja reda ut mina familjerelationer som påverkade vårt förhållande, och har inte tillräckligt lyssnat till vissa synpunkter min partner haft sedan en lång tid om hur han känner sig sårad av vissa beteenden jag har. Jag erkänner att jag inte lyssnat tillräckligt. Samtidigt tycker jag att han är väldigt krävande.

    Saken är att han verkar ha bestämt sig för att det är för sent nu, och sedan förra sommaren har vi till största delen levt i en relation där han ?straffar? mig för att jag sårat honom genom att inte lyssna tillräckligt på hans känslor. Han vägrar att erkänna det rakt ut, men han säger till exempel ?hur kan du förvänta dig nåt annat när du behandlat mig så illa under flera år?? Det är en fras han sagt flera gånger när jag sagt att jag inte vill att han förolämpar mig. Kallar mig för manipulativ, gör fuck-tecken, säger att jag bara är någon som söker skit när jag inte accepterar ironiska kommentarer. Ofta är han ilsken mot mig, och oavsett hur jag gör är det fel. Han säger hela tiden att jag ju skiter i honom. Allt är ett bevis på att jag inte tar hänsyn till honom och han anklagar mig ofta för något och går sedan bara iväg. Jag försöker göra saker annorlunda och jag vet att jag ännu har ämnen att jobba med, men det är som att han inte vill ta in något positivt mer. Vi har pratat hundratals gånger om vad jag gör fel, vad jag blundat för att reda ut med mig själv, men för honom är det aldrig över. Han tycker att det pågått länge och att han är sårad och att jag inte kan förvänta mig att mina handlingar inte har någon konsekvens och bara ska kunna suddas ut.

    Jag förstår att han känner sig sårad men jag har försökt förklara attt jag tror att det är omöjligt att starta om och skapa något annat om inte båda är öppna för det. Om han känner sig så sårad att han inte kan dela med sig av sitt liv så kan jag inte ensam kompensera för det även om jag försöker ändra det han påpekar.

    Det känns som jag håller på att sprängas! Jag blir så oerhört frustrerad när han anklagar mig för något och inte låter mig svara. Jag erkänner att jag ofta tappar tålamodet och inte lyckas prata lugnt men jag försöker diskutera. Jag säger det till honom också, ?okej, jag tappade fattningen och det är inte bra men precis som du är jag bara människa och det var känslorna som tog överhand.? Men han accepterar det inte, och han ser inte att det ju händer samma sak för honom. Han tappar också fattningen men han verkar inte kunna se att vi behandlar ämnen som är känsliga för båda och att det är därför BÅDA ibland inte är tillräckligt lugna.

    Jag håller på att brytas ner!!! Han åker iväg från huset hipp som happ utan att säga vad han gör, han pratar nästan inte alls med mig. Han är ofta ironisk eller förolämpar mig. Om jag till exempel frågar var något är så kan han svara ?i din häck?. När jag gråter för att jag blir förtvivlad av vår dialog så säger han att jag tar en offerroll. Och jag är så trött på denna ilska. Hur kan någon fortsätta vara så arg hela tiden? Förra veckan höll han på i flera timmar och säga att middagen som jag höll på att förbereda för vårs vänner var äcklig, att vi skulle äta skit och allt möjligt, och nu i veckan anklagar han mig för att jag stängde in mig på toaletten sista tiden innan vännerna kom! Men han tar inte alls in sitt eget barnsliga beteende.

    Men jjag fattar ju på ett sätt att om någon beter sig så barnsligt och är så arg som han hela tiden så måste det ju vara för att han är verkligt sårad. Och det gör så ont i mig.

    Vill någon diskutera med mig?

    Tack

  • Svar på tråden Han ”straffar” mig för att han är sårad
  • Gameofthrones

    Det är nog det han vill. Det han gör är psykisk misshandel.

    Han låter som en narcisst. Såna ska man inte ha nära.

    8 år är väldigt länge. Har du möjlighet och bo annanstans? Att bryta ner ngn så mkt väl helt fel.

    Det kallas nånting - ordet (term) "förmedlare"tror jag när det så här av skuldkänslor överallt. Vissa finns faktiskt ganska nära och det är lätt att falla i deras fällor. Det är nog rätt vanligt

    En människa av skuldkänslor är sådana människor som är vana vid att projicera skuldkänslor på andra för att dominera dem. Det får dig att hamna i en ond cirkel av negativa känslor där du tror att allt du gör är fel och att du inte är värd något. Det kan hända inom fam, vänner t o m arbetsplats.

    Jag t o m förstår nog varför det kallas förmedlare... Öm jag inte har fel.

  • Anonym (j)

    Det du beskriver är en osund relation
    Om ni har barn, beställ tid på familjerådgivning.
    Om ni inte har barn; bryt upp och unna dig själv frihet från detta

  • Anonym (Sårad behöver läka.)

    Är han sårad som du säger (Jag tror att det kan handla om att han är störd med, men vi kör på sårad) och beter sig som han gör för att han är sårad så behöver han läka.

    Har du sårat honom så pass så behöver han sannolikt vara ifrån dig helt ett tag. Kanske flera år. Han behöver läka, och det kan han inte göra om han hela tiden har dig bredvid att irritera sig på.

    Så svaret är att ni bör bryta upp oavsett om han är sårad eller störd. För varken du eller han (om han är sårad, inte störd) kan leva sådär, det blir för tärande. Kanske kan det bli ni igen i framtiden. Men då måste han vara läkt. 

  • Gameofthrones

    Jag tycker inte att ni ska gå till familjerådgivning. Även om ni har barn. Ska han lägga arvet på dem? Det blir en ond cirkel.

    Jag förstår varför man är kvar i en relation generellt med barn. För man vill ha den där kärnfamiljen.

    Men lever man osund så ska man bryta den cirkeln. För din skull och barnen.

    Bsrn vet mer än vad man tror. Det estar in i öronen och hjärnan. Det sitter kvar med ord och handlingar.

  • Stella111
    Saicko skrev 2021-04-11 23:20:17 följande:

    Okej, läste igenom hela nu o tänkte: det kanske bara är lite vanlig relations gaslighting.. Men det var ju rakt igenom misshandel från hans sida..

    Sen vet jag inte hans sida av historian.. Men något som är uppenbart är att han inte är villig att växa upp o försöka reparera.

    Nu kan jag själv vara sådär ibland, o det blir när kvinnan jag är med vägrar o lyssna. När hon inte lyssnar på det jag har o säga ibland så kan det göra att jag känner mig osäker och oälskad! Det är lite som att jag sitter o lyssnar på alla andra, men jag själv blir aldrig hörd.. Då skulle jag kanske o förmodligen kunna bete mig sådär.

    Det bästa ni kan göra om ni vill lösa det är förmodligen att söka hjälp hos en familjeterapeut.. För det finns ingenting bra som kommer ut utav att fortsätta såhär.


    Tack för alla era svar. Det känns en aning mindre ensamt. Jag citerade det här svaret för det är precis den känsla han beskriver. Att jag inte lyssnar på och tar in hans känslor. Och på samma gång har jag intrycket av att anstränga mig så för att möta hans vilja, men det är på fel områden. Det är så frustrerande att det känns som jag gett all kraft jag har de senaste åren men att relationen och hela det liv vi byggt faller platt på slutet.

    Till exempel har vi gjort livsval som är ganska ansträngande både fysiskt och ekonomiskt, för det går hand i hand med våra värderingar och har många positiva sidor, men jag har ofta inte velat vara så ?extrem? och velat kompromissa för en lösning som är mindre krävande, men eftersom det var så viktigt för honom har vi valt att gå ?all in?. Och eftersom dessa livsval varit väldigt krävande så känns det som jag gått in 150% för att klara dem, och inte tagit mycket tid för att ta hand om mig och mina relationer. Han har sagt sedan ganska länge att han vill att jag gör både och, men jag har inte haft känslan av att klara allt på samma gång. Han tar sitt eget exempel och säger att jag borde kunna göra samma sak, arbeta med mitt förflutna, jobba, bygga upp vår verksamhet, vara mer social, få vardagen att fungera och lära mig allt möjligt om att bygga hus eftersom det också är ett aktuellt projekt. Och jag har sagt att jag inte klarar det helt enkelt!

    Det är sant att jag fokuserat mycket på alla de praktiska aspekterna och för lite på det känslomässiga. Det är ett dåligt mönster. Jag har ofta känslan av att av alla de punkter jag ?borde? ta hand om så är dessa aspekter mest tillgängliga att få snabba resultat på. För på ett sätt är jag rädd att till exempel ta en massa tid för att möta mina problem och utveckla mig själv, men inte lyckas förändras tillräckligt. Då kommer han ju både vara besviken och arg över att alla praktiska åtaganden inte gått framåt, och inte mitt beteende och känslor heller.

    Och om jag gör lite av varje känns det som att inget blir tillräckligt bra. Jag är rädd för att inte klara allt på en gång för det känns som att han tycker att det jag gör på den praktiska fronten är bra, men endast eftersom jag går in till 500% och känner mig helt utpumpad efteråt. Jag förstår att det är ett problem inom mig, att känna mig värd något utan att hela tiden GÖRA, men jag har också känslan av att han faktiskt understryker det hela genom att ha höga krav.

    Ja det är en enda soppa. Vi har båda flera gånger sagt att vi måste ta hjälp eller börja med egna samtals-sessioner där vi använder olika tekniker för att lära oss att kommunicera annorlunda, men varje gång så vill han inte längre när vi faktiskt ska införa rutinen.

    Jag känner mig förtvivlad. Vi är vid vägens ände.
  • Stella111
    Anonym (Sårad behöver läka.) skrev 2021-04-11 23:19:39 följande:

    Är han sårad som du säger (Jag tror att det kan handla om att han är störd med, men vi kör på sårad) och beter sig som han gör för att han är sårad så behöver han läka.

    Har du sårat honom så pass så behöver han sannolikt vara ifrån dig helt ett tag. Kanske flera år. Han behöver läka, och det kan han inte göra om han hela tiden har dig bredvid att irritera sig på.

    Så svaret är att ni bör bryta upp oavsett om han är sårad eller störd. För varken du eller han (om han är sårad, inte störd) kan leva sådär, det blir för tärande. Kanske kan det bli ni igen i framtiden. Men då måste han vara läkt. 


    Ja det är nog så. Det känns verkligen hemskt att ta in i förhållande till någon man älskar. Tack för ditt svar.
  • Stella111

    @Saicko, tack för ditt svar, jag känner mig mitt i krisen och det rör mig verkligen att någon där ute tar sig tid att vara där och diskutera! Jag vände mig till några vänner förra sommaren för att dela med mig av några relationsproblem men tyvärr pratade de bara bakom min rygg efteråt och spred ut olika historier runt om i samhället, så jag känner mig inte i förtroende att dela med mig av mina känslor den här gången. Jag är helt ensam.

    Det rör mig att du delar med dig med en sådan självinsikt. Jag vet att min sambo har en svår barndom och dåliga uppväxtförhållanden som satt spår i det avseendet att han är extra känslig för att känna sig icke respekterad. Jag tycker det är oerhört svårt att vara objektiv och förstå i vilka situationer han därför överreagerar på en situation, och i vilka situationer det faktiskt beror på att mitt beteende inte varit okej och att jag inte lyssnat tillräckligt. Jag vet inte om han kunde ha någon diagnos, kanske bara väldigt misshandlad och märkt av sitt hårda liv.

    Han har tagit hjälp under ett kort tag för att bearbeta sina trauman (fyra sessioner) och dessutom på egen hand jobbat med att reda ut sitt liv sedan några år tillbaka (bland annat har det hänt att han varit våldsam mot mig men det har nu inte hänt sedan 7 månader) och därför har jag intrycket av att han tycker att han gör allt rätt som tagit tag i sina problem, medan jag inte kommit framåt tillräckligt. Han säger att det känns som att jag kräver förändring från hans sida på en gång, men att jag struntar i att ens lyssna på hans önskemål under lång tid.

    Hur är det för dig? Är du märkt av din uppväxt som gjort att du har vissa beteenden du jobbar med idag? Eller är det enbart dessa diagnoser du nämnde?

  • KlantSmurfen

    "Jag vet att min sambo har en svår barndom och dåliga uppväxtförhållanden som satt spår i det avseendet att han är extra känslig för att känna sig icke respekterad."
    medan han själv har varit våldsam mot dej och för x år sen gjorde du x så jag behöver inte respektera dej nu...

    "Han säger att det känns som att jag kräver förändring från hans sida på en gång..."
    8 år är inte på en gång.
    Vissa saker ska man ha löst innan man är redo för ett förhållande men vissa är så egoistiska att de belastar sina partners med det och drar på sej offerkoftan när det ställs krav, krav som de förväntar sig att deras partner ska leva upp till.

    Han är extremt omogen. Vissa saker påminner om narcissism.

  • Anonym (Teddy)
    Stella111 skrev 2021-04-12 12:11:34 följande:

    Tack för alla era svar. Det känns en aning mindre ensamt. Jag citerade det här svaret för det är precis den känsla han beskriver. Att jag inte lyssnar på och tar in hans känslor. Och på samma gång har jag intrycket av att anstränga mig så för att möta hans vilja, men det är på fel områden. Det är så frustrerande att det känns som jag gett all kraft jag har de senaste åren men att relationen och hela det liv vi byggt faller platt på slutet.

    Till exempel har vi gjort livsval som är ganska ansträngande både fysiskt och ekonomiskt, för det går hand i hand med våra värderingar och har många positiva sidor, men jag har ofta inte velat vara så ?extrem? och velat kompromissa för en lösning som är mindre krävande, men eftersom det var så viktigt för honom har vi valt att gå ?all in?. Och eftersom dessa livsval varit väldigt krävande så känns det som jag gått in 150% för att klara dem, och inte tagit mycket tid för att ta hand om mig och mina relationer. Han har sagt sedan ganska länge att han vill att jag gör både och, men jag har inte haft känslan av att klara allt på samma gång. Han tar sitt eget exempel och säger att jag borde kunna göra samma sak, arbeta med mitt förflutna, jobba, bygga upp vår verksamhet, vara mer social, få vardagen att fungera och lära mig allt möjligt om att bygga hus eftersom det också är ett aktuellt projekt. Och jag har sagt att jag inte klarar det helt enkelt!

    Det är sant att jag fokuserat mycket på alla de praktiska aspekterna och för lite på det känslomässiga. Det är ett dåligt mönster. Jag har ofta känslan av att av alla de punkter jag ?borde? ta hand om så är dessa aspekter mest tillgängliga att få snabba resultat på. För på ett sätt är jag rädd att till exempel ta en massa tid för att möta mina problem och utveckla mig själv, men inte lyckas förändras tillräckligt. Då kommer han ju både vara besviken och arg över att alla praktiska åtaganden inte gått framåt, och inte mitt beteende och känslor heller.

    Och om jag gör lite av varje känns det som att inget blir tillräckligt bra. Jag är rädd för att inte klara allt på en gång för det känns som att han tycker att det jag gör på den praktiska fronten är bra, men endast eftersom jag går in till 500% och känner mig helt utpumpad efteråt. Jag förstår att det är ett problem inom mig, att känna mig värd något utan att hela tiden GÖRA, men jag har också känslan av att han faktiskt understryker det hela genom att ha höga krav.

    Ja det är en enda soppa. Vi har båda flera gånger sagt att vi måste ta hjälp eller börja med egna samtals-sessioner där vi använder olika tekniker för att lära oss att kommunicera annorlunda, men varje gång så vill han inte längre när vi faktiskt ska införa rutinen.

    Jag känner mig förtvivlad. Vi är vid vägens ände.


    Han är elak, förolämpar dig, startar bråk/diskussioner bara för att sedan åka hemifrån, kräver både det ena och det andra av dig men det är alltså bådas åsikt att det är du som misslyckas med att ta hans känslor i beaktande? Jag är ledsen, men han är extremt manipulativ och har lyckats få dig att tro att allt är ditt fel. Oavsett vad du har gjort för att såra honom så djupt som han säger så kan han inte bete sig så. Vad menar du med att du är bra på det praktiska men sämre på det känslomässiga? På din beskrivning så är det ju helt tvärtom. Du försöker prata, han trycker ner dig verbalt och lämnar diskussionen. Eller är det något jag missar? För din beskrivning av vad du gör för att ta din del i relationen stämmer inte med vad han anklagar dig för. Dessutom är det inte han som bestämmer vad du orkar och inte. Ännu en klassiker när det gäller psykisk misshandel. Om du inte orkar ta reda på hur hus byggs(really? Varför?) så orkar du inte. Punkt. Vad tycker du om alla i tråden som säger att dom tycker du lever under psykisk misshandel?
Svar på tråden Han ”straffar” mig för att han är sårad