• Anonym (Kliar)

    Kliar i rumpan

    Hej! Jag har ett problem som jag gärna inte pratar med andra om. Problemet är att det kliar i min rumpa och jag har inte lyckats komma på varför och hur jag ska komma till rätta med det hela. Det har pågått i flera år och kommer och går i perioder.

    Jag tror jag fick hemmoröjder under graviditeten med sista barnet (10 år sen) och nu har jag en hudflik vid anus. Den blir varken större eller mindre och gör inte ont.

    Ibland tar jag en kur (två veckor) stolpiller mot hemmoröjder för jag tänker att jag har invändiga. Ibland slutar det då klia en period. Har läst att hemmoröjder kan göra att det läcker lite slem från ändtarmen som irriterar huden. Jag har även provat kräm mot hemmoröjder och analsprickor men det hjälper inte. När jag tittar i en spegel så ser det inte irriterat ut. Men jag upplever att det ofta är fuktigt kring anus, men om det är slem eller svett har jag ingen aning om.

    Funderar nu på om det kan vara för att jag rakar mig. Har en hel del hår runt anus som jag rakar samtidigt som jag rakar underlivet. Men å andra sidan kan det ibland gå någon vecka mellan rakningarna och då kliar det endå.

    Är det någon som har något tips eller egen erfarenhet? Vet att jag borde boka in en tid på vårdcentralen, men jag tycker det är jobbigt och pinsamt.

  • Svar på tråden Kliar i rumpan
  • Anonym (Raka varje dag?)

    Kan vara stubb som kliar. Har du testat att raka anus varje dag? Om jag inte gör det så kliar det, efter en vecka speciellt. Raka tätt och någon hudsalva på efteråt. Vaselin använder jag.

  • Anonym (Springmask)

    Låter som springmask. I så fall Vanquin (receptfritt) eller Vermox på recept.

  • Anonym (ssk)

    Använd kortisonsalva några dagar så försvinner problemet.

  • Anonym (K)

    Sluta leka läkare, sluta raka anus! Se till att hålla normal hygien och gå till läkare om det fortsätter klia!

  • Anonym (Torris)

    Testa att bara använda specialtvål för underlivet, sluta raka, lufta och smörj in med salva (oparfymerad för torr hud) 

  • Anonym (Kliar)

    Tack för svar, jag ska kolla upp de olika alternativen, är bara lite rädd för att göra nåt som kan göra det hela värre. Men eftersom jag drar mig för att gå till läkare så får jag ju chansa lite (och riskera att ångra mig..)

  • Anonym (Samma)

    Har EXAKT samma problem. Har inga problem förstoppning, men haft hemorrojder efter graviditet (också 10 år sedan). Har en hudflik som sticker ut utanför rumpan och upplever också att det är fuktigt. Behandlar ibland men vet inte riktigt om det hjälper. Har på senare år även börjat få ont.

    Just mot klådan kan jag rekommendera AC3 comfort. Det ger ju ingen permanent lösning, men klådan är ju jobbig... Annars är det nog operation som gäller tyvärr. Inget jag har tagit tag i heller...

  • Anonym (Kliar)
    Anonym (Samma) skrev 2021-04-12 10:24:35 följande:

    Har EXAKT samma problem. Har inga problem förstoppning, men haft hemorrojder efter graviditet (också 10 år sedan). Har en hudflik som sticker ut utanför rumpan och upplever också att det är fuktigt. Behandlar ibland men vet inte riktigt om det hjälper. Har på senare år även börjat få ont.

    Just mot klådan kan jag rekommendera AC3 comfort. Det ger ju ingen permanent lösning, men klådan är ju jobbig... Annars är det nog operation som gäller tyvärr. Inget jag har tagit tag i heller...


    Jag tycker att AC3 comfort kan svida. Bäst för mig är Inotyol som man hade till bebisar. Men det är ju inte speciellt sexigt och inget jag vill använda när det kan tänkas att min man kommer att ta på mig i de regionerna inom närmaste dygnet. Googlade lite och funderar på om det kan vara så att jag/vi har svamp.
  • Anonym (Mask!!)

    Springmask. Har du småbarn? Alltså kolla upp springmask. Förstår inte hur du kan ha missat att det är den troligaste förklaringen(speciellt om du har barn)

Svar på tråden Kliar i rumpan