• Anonym (Orolig)

    Hur mycket stress krävs för att rubba cykeln?

    Har haft några väldigt intensiva veckor inför flytt där jag jobbat intensivt från morgon till kväll. Hade första lugna dagen igår och insåg att jag gått fyra dagar över tiden. Min cykel har varit oregelbunden i perioder, men har senaste månaderna inte kommit senare än dag 30.

    Någon med erfarenhet av det här?

  • Svar på tråden Hur mycket stress krävs för att rubba cykeln?
  • Anonym (Anonym)

    Extremt mycket och det ska vara under LÅNG tid. T ex om man är utbränd eller har en tuff depression kan man få en rubbad cykel. Det du beskriver räcker inte på långa vägar. Du har absolut inte någon oregelbunden cykel heller med bara fyra dagar efter beräknad mens. Det är faktiskt inte så att den alltid är exakt som den alltid varit, sånt kan ändra sig väldigt mycket genom åren. Din mens är lite sen, eller så är du gravid.

  • Anonym (Hind)

    Nja, det beror nog på kvinna till kvinna. Jag blir lätt sen vid stressig situationer, och när jag haft riktigt oroliga perioder i livet koppar mensen över en månad.

    Men du måste ju märkt själv hur din kropp reagerat tidigare.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-12 07:23:40 följande:

    Extremt mycket och det ska vara under LÅNG tid. T ex om man är utbränd eller har en tuff depression kan man få en rubbad cykel. Det du beskriver räcker inte på långa vägar. Du har absolut inte någon oregelbunden cykel heller med bara fyra dagar efter beräknad mens. Det är faktiskt inte så att den alltid är exakt som den alltid varit, sånt kan ändra sig väldigt mycket genom åren. Din mens är lite sen, eller så är du gravid.


    Jag har inte sagt att den är oregelbunden just nu, bara att den varit det i perioder och då pendlat mellan 25-48 dagar. Senaste månaderna har jag mer eller mindre kunnat ställa klockan efter den.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hind) skrev 2021-04-12 07:27:50 följande:

    Nja, det beror nog på kvinna till kvinna. Jag blir lätt sen vid stressig situationer, och när jag haft riktigt oroliga perioder i livet koppar mensen över en månad.

    Men du måste ju märkt själv hur din kropp reagerat tidigare.


    Jag har gått igenom mycket jobbigt utan att den påverkats. Varit kanske senaste två åren där den ibland varit väldigt oregelbunden, men för det mesta har den varit väldigt exakt.
  • Anonym (Yes)

    Min senaste mens var typ 2 veckor sen. Jag brukar ha väldigt punktligt på mellan 28-31 dagar, så för mig var 14 dagar väldigt lång tid.

    Jag tror att det berodde på stress (var lite stökigt i mitt huvud pga en tjej jag träffade som jag inte visste vart jag hade), samt för lite sömn.

    Jag åkte på en kortare resa till en annan stad för lite miljöombyte och efter cirka 5 dagar där så kom mensen. Då hade saker och ting med den där tjejen klarnat också och jag kunde släppa den huvudvärken och gå vidare med livet.

    Så jag tror absolut på att din flytt, jobb och stress påverkat din mens.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-12 08:38:37 följande:
    Jag har inte sagt att den är oregelbunden just nu, bara att den varit det i perioder och då pendlat mellan 25-48 dagar. Senaste månaderna har jag mer eller mindre kunnat ställa klockan efter den.
    Jo men då är det ju redan känt faktum att din mens kan pendla så även om du haft regelbunden på sistone så kan det ju ha ändrat sig tillbaka. Då finns det inte ens någon anledning att leta efter yttre faktorer och som jag sa NEJ det beror inte på att du haft mycket att göra några veckor med flytten.
  • Anonym (hallå)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-12 10:37:14 följande:

    Jo men då är det ju redan känt faktum att din mens kan pendla så även om du haft regelbunden på sistone så kan det ju ha ändrat sig tillbaka. Då finns det inte ens någon anledning att leta efter yttre faktorer och som jag sa NEJ det beror inte på att du haft mycket att göra några veckor med flytten.


    klart det kan bero på stress. är det ens nån som längre ifrågasätter hur skadligt stress är för vår hälsa....

    ts, jag och många väninnor har fått försenad/utebliven mens under perioder med mycket stress och yttre faktorer som påverkar. sedan är alla givetvis olika känsliga för sådant.
Svar på tråden Hur mycket stress krävs för att rubba cykeln?