• Elin5555

    Stöd till föräldrar och anhöriga till ickebinära och transpersoner

    Hej!
     
    Jag har många vänner som identifierar sig som trans eller genderfluid och som känt sig oförstådda av sin omgivning. Därför skulle jag genom min arbetsplats på Medborgarskolan vilja utveckla en gratis studiecirkel för anhöriga till personer med icke normativ könsidentitet. Vad jag förstått kan det vara svårt att veta som närstående hur du ska tänka och uttrycka dig för att det inte ska bli fel. Tanken är att ni som är anhöriga får träffas online eller irl, utbyta erfarenheter och få konkreta tips på en respektfull och berikande kommunikation med ditt barn/vän som har en könsidentitet utanför normen. Jag skulle vilja göra detta som ett stort projekt där jag dels intervjuar transpersoner, söker litteratur om könsidentitet och samtalsteknik och sammanställer en bok/powerpoint med olika diskussionsområden för varje träff.
     
    Nu undrar jag om det finns en målgrupp för detta? Skulle du vara intresserad av att delta i en sådan studiecirkel eller känner du någon annan som skulle vilja delta? Lämna gärna din mailadress.
     
    Ha det fint!
    /Elin
  • Svar på tråden Stöd till föräldrar och anhöriga till ickebinära och transpersoner
  • Anonym (Julia)

    Det är inte så svårt. Antigen är man tjej eller kille. Punkt! Jag har full förståelse för transexuella och könsbekräftande behandling och skulle stödja mitt barn till 100% i en sådan situation, men icke binär, aldrig. Det får hon vara med sina kompisar i så fall. 


    Man får också komma ihåg att transsexualitet har ökat explosionsartat de senaste åren och en stor del av ökningen är tjejer som är på autismspektrat. Jag tror man gör barnen som stor otjänst genom att acceptera och operera rakt av. Mer forskning behövs. 


    Nu låter det som att jag säger emot mig själv, att jag hade stöttat mitt barn samtidigt som jag säger att mer forskning behövs för en viss grupp av transpersoner men jag tillhör den kategorin av människor som kan ha två saker i huvudet samtidig. 

  • Anonym (47åring)

    Det är till 90% en modegrej.
    Ta en gymnasieklass, kanske estetisk och mindre än hälften tycker att de är bara heterosexuella.

  • Anonym (Denise)

    Kul att du har hittat något du brinner för! Det låter som du har många olika planer, och kanske ett över ambitiöst projekt, men jag förstår att du kanske bara har börjat brainstorma kring detta.

    Om du vill göra något journalistiskt kanske det ska göras separat, alltså du kan ju fråga några av föräldrarna i samtalsgruppen, men det kan nog va viktigt att det som säg i gruppen är konfidentiellt. Speciellt om föräldrar ska känna sig trygga att tala ut om sin osäkerhet kring barnens identitet osv.

    Jag tror att föräldrar gärna skulle ha en plats att samtala om detta, dock är det svårt att samtala med folk som har olika åsikter. Det skulle kunna bli väldigt dålig stämning om du träffar föräldrar som är skeptiska mot sitt barns identitet, eller inte tror på informationen du presenterar. Samtidigt är det kanske just de föräldrar som du vill komma åt? 

    Tycker det är super att du tar initiativ till att göra något och önskar dig lycka till! 

Svar på tråden Stöd till föräldrar och anhöriga till ickebinära och transpersoner