• Mon 12 Apr 2021 19:04
    836 visningar
    16 svar
    16
    836

    Vad heter den här suchin?

    Aniiee skrev 2021-04-12 18:18:18 följande:

    Nigiri. Ätes med fingrarna, i en tugga, Om....

    Stopp. Jag ska inte tråka någon med sushi-etikett. Särskilt inte som alla äter hemma nuförtiden.


    Jag skulle villa höra va du tänkte säga där...plz.

    (Är f.ö. sjukt sushi-sugen nu. )
  • Wed 14 Apr 2021 22:33
    #9
    Aniiee skrev 2021-04-12 19:30:39 följande:

    Ok, då. Sushi-etikett. Men den gäller väl mest när man har kocken mitt framför näsan =P

    0: ITADAKIMASU! (i-ta-da-ki-maaas, u:et hörs nästan inte alls på dialekten jag talar. )

    1: Ät sushi med fingarna. Kocken har ansträngt sig för att forma sushin till en perfekt munsbit. Visa respekt för det. 

    2: Igen, en munsbit. Får sushin inte plats i munnen, säg till, så gör kocken mindre bitar till nästa omgång.

    3: Om du vill ha soja på sushin, vänd susin så fisken är neråt och doppa lätt i sojan.

    4: Om du vill ha lite wasabi på, ta en liten klick på pinnarna och dutta på.

    5: BLADA INTE WASABI OCH SOJA TILL EN RÖRA

    6: Ät gärna en bit ingeära mellan varje sushi,, med pinnar, eller mellan varje sushi-sort. Ingefära är en sk palett cleanser. Ät inte ingefära när du har sushi i munnen.

    7: Börja sushimåltiden med lätt, vit fisk och rör dig mot den tyngre, fetare. Sushiruller, i alla fall enkal, japanska som det inte är massa grejs i, är måltidens avslutning.

    8: GOCHISOUSAMADESU!


    Tack för lektionen!

    Några frågor och kommentarer:

    - Äter japaner i allmänhet sushi med fingrarna alltså?

    - Det där med alldeles för stora sushibitar kan va jobbigt men problemet är väl att jag ofta käkar sushi på budgetställen där dom knappast skulle fatta om jag bad om mindre bitar...

    - Jag tycker det är gott blanda soya och wasabi även om japaner inte fattar grejen med det. Förekommer det inte alls i Japan?

    - Va betyder ITADAKIMASU och GOCHISOUSAMADESU?
  • Fri 16 Apr 2021 21:19
    #11
    Aniiee skrev 2021-04-14 23:23:47 följande:

    Ja, japaner i allmänhet äter sushi med fingrarna, men bådadera är ok. Sashimi äts dock med pinnar. Billigare/mainstream sushiställen är det vanligare att äta sushi med pinnar, och dyrare ställen med händerna. Det finns till och med riktigt dyra ställen där man får sushibitar en och en direkt ur kockens hand, och det hade varit riktigt fult att ta den biten med pinnar. Som att säga "Du är inte värdig att jag rör vid dig". It's a japanese thing....

    Du kan ju testa, men i västvärlden verkar vi ha standardiserad sushi....

    Det är klart det förekommar att framför allt ungdomar blandar wasabi och soja om de gör sushi hemma själva, eller äter take-away. Huvudsaken är att kocken inte ser det..... 

    Itadakimasu betyder bokstavligen "jag tar ödmjukt emot". Ofta översätts det i manga och anime som någon slags version av "nu käkar vi". Gochisousamadesu (eller -deshita, eller bara lite enklare Gochisousama) betyder bokstavligen "det var mycket arbete för maten", men vi skulle så klart säga "tack för maten".


    Tack igen för intressant svar. Roligt att ta del av din kunskap!

    Jag är nog rätt hyfsad på att käka sushi med pinnar för att va svensk (ja, nån sorts svensk ser jag mig faktiskt som...;) men tycker egentligen det är rätt behändigt använda fingrarna med så ska köra mer med det framöver faktiskt. Särskilt om jag besöker nåt lite finare ställe.

    Om man får dom direkt ur kockens hand är det som på Nobelprisutdelningen att man bugar artigt medans det spelas en pampig trumpetfanfar? :P

    När jag säger budgetställen menar jag såna där ställen med ?asiatisk mat? dvs lite allt möjligt Kina/Mongoliet/Thailand/Japan och dom kockarna är nog inga japanska sushikockar precis så dom är inte så insatta skulle jag tro. Men jag kanske frågar nästa gång. Eller besöker ett mer genuint sushplace.

    Förresten så gillar jag sashimi också och gärna av fint kött då, tex entrecote. Mums!

    Läste nåt om att man inte ska blanda soya och wasabi för att man då sabbar wasabins förmåga döda eventuella parasiter i fisken. Hur ser du på det? Oroar du dig för parasiter i sushi/sashimi?

    Tack också för språklektionen! Åhh...dom är så otroligt artiga japanerna. ?Jag tar ödmjukt emot?...vilken artighet...så fint. Skulle verkligen villa uppleva Japan nån gång...

    Itadakimasu Aniiee!
  • Sat 17 Apr 2021 21:17
    #13
    Embla twopointoh skrev 2021-04-16 21:28:15 följande:

    Nu blev jag sugen på sushi. Har inte ätit det sedan jag var i Japan senast (drygt ett år sedan, hann hem precis innan Covid-19 bröt ut på allvar).


    Sushi måste man ha en dos av med jämna mellanrum, absolut.
  • Mon 19 Apr 2021 02:43
    #15
    Embla twopointoh skrev 2021-04-17 23:25:38 följande:

    Problemet är att det enda riktigt bra sushi-stället här i stan är så långt bort och lite krångligt att ta sig till. Och dålig eller ens halvbra sushi finns inte på kartan att jag skulle äta. Men det börjar bli dags nu, absolut.


    Min ekonomi gör att jag mestadels får besöka enklare ställen för sushi och tycker faktiskt det är rätt ok det med. Men visst är jag medveten om att det är skillnad på sushi och sushi.
Svar på tråden Vad heter den här suchin?