• Tue 13 Apr 2021 11:10
    2335 visningar
    24 svar
    24
    2335

    Läsa till lärare 40 år?

    Kort fråga: Är det värt det? Jag kommer behöva belåna huset men känner att det kanske är värt det pga att jag fastnat i min karriär.

  • Svar på tråden Läsa till lärare 40 år?
  • Anonym (Gör det)
    Tue 13 Apr 2021 19:32
    #11
    Avenia skrev 2021-04-13 19:22:45 följande:

    Får jag fråga vad du läser?


    Jag läser personal och arbetsliv (PA-programmet).
  • Wed 14 Apr 2021 08:18
    #12

    Tydligen kommer jag bli utförsäkrad och stå helt utan inkomst i ett par -tre år eftersom studiemedlet inte räcker till. Någon som har erfarenhet av det? Är det dumt att kasta sig ut och riskera det?

  • Wed 14 Apr 2021 10:09
    #13
    Avenia skrev 2021-04-13 14:09:15 följande:
    Jag kan inte välja mellan gymnasium och mellanstadie. Något av dem.
    Om du vill ha lite synpunkter som kanske hjälper, kan du ju skriver lite hur du tänker - varför vill bli lärare, vad tycker du är dina starka och svaga sidorna, vad är det som är lockande med mellanstadiet och gymnasiet, etc.?
    Avenia skrev 2021-04-14 08:18:02 följande:

    Tydligen kommer jag bli utförsäkrad och stå helt utan inkomst i ett par -tre år eftersom studiemedlet inte räcker till. Någon som har erfarenhet av det? Är det dumt att kasta sig ut och riskera det?


    Finns det möjligheten att studera deltid?

  • Wed 14 Apr 2021 10:29
    #14
    Spucks skrev 2021-04-14 10:09:22 följande:

    Om du vill ha lite synpunkter som kanske hjälper, kan du ju skriver lite hur du tänker - varför vill bli lärare, vad tycker du är dina starka och svaga sidorna, vad är det som är lockande med mellanstadiet och gymnasiet, etc.?Finns det möjligheten att studera deltid?


    Nej, det är ett program på heltid.

    Jag vill helst undervisa på gymnasium eftersom då har eleverna själva valt linje och är mer motiverade pga att många av dem vill ha höga betyg inför högskola. Så det lutar åt det nu.
  • Wed 14 Apr 2021 10:46
    #15
    Avenia skrev 2021-04-13 11:10:56 följande:

    Kort fråga: Är det värt det? Jag kommer behöva belåna huset men känner att det kanske är värt det pga att jag fastnat i min karriär.


    Jag tycker att det låter som en jättebra plan att läsa till lärare nu! Det du missar ekonomiskt tar du igen i tid med barnen .

    Jag läser till mellanstadielärare på SU, och har en kvinna i klassen som var 45 år när vi började. Jag tror stenhårt på henne, och skulle bli överlycklig om mina barn fick henne som lärare sen.

    Om du dessutom har en karriär där du har arbetat med sånt som du sen kan tänkas lära ut så tror jag att det är ovärderligt för dina framtida elever, speciellt på gymnasiet.
  • Wed 14 Apr 2021 10:50
    #16
    Avenia skrev 2021-04-14 10:29:03 följande:

    Nej, det är ett program på heltid.

    Jag vill helst undervisa på gymnasium eftersom då har eleverna själva valt linje och är mer motiverade pga att många av dem vill ha höga betyg inför högskola. Så det lutar åt det nu.


    Kan du inte jobba deltid då? Vad jag har hört från vänner som har gått lärarutbildningen så är det inte jättekrävande studier. Och båda jag och de flesta av mina vänner pluggade och jobbade samtidigt även med andra ämnen.
  • Wed 14 Apr 2021 10:52
    #17

    Vad har du läst/jobbat med tidigare? Om du redan har poäng i ämnen som du kan undervisa i så kan du ju få dem tillgodoräknade så du inte behöver läsa ett helt program.

    Du kommer inte bli utförsäkrad. Alla studier som är berättigade till CSN är numera SGI-skyddande, även om man inte själv tar ut något CSN. Det ändrades för något år sedan.

  • Anonym (Funde­ring)
    Wed 14 Apr 2021 10:56
    #18
    Avenia skrev 2021-04-13 11:10:56 följande:

    Kort fråga: Är det värt det? Jag kommer behöva belåna huset men känner att det kanske är värt det pga att jag fastnat i min karriär.


    Bara en tanke iom att du inte kan (?) söka studiemedel: du har inte redan akademiska poäng i relevant ämne som går att komplettera med en pedagogisk utbildning? Möjligheten ska finnas på vissa högskolor vad jag vet. Det ger en kortare studietid.
  • Wed 14 Apr 2021 11:15
    #19
    Anonym (Fundering) skrev 2021-04-14 10:56:05 följande:

    Bara en tanke iom att du inte kan (?) söka studiemedel: du har inte redan akademiska poäng i relevant ämne som går att komplettera med en pedagogisk utbildning? Möjligheten ska finnas på vissa högskolor vad jag vet. Det ger en kortare studietid.


    Precis vad jag menade också. Jag läste påbyggnad just för själva pedagogiken etc, tre terminer.
  • Anonym (Ewa)
    Wed 14 Apr 2021 11:20
    #20
    Avenia skrev 2021-04-14 08:18:02 följande:

    Tydligen kommer jag bli utförsäkrad och stå helt utan inkomst i ett par -tre år eftersom studiemedlet inte räcker till. Någon som har erfarenhet av det? Är det dumt att kasta sig ut och riskera det?


    Mitt tips till dig är att ta söka vikariat som lärare på olika skolor. Om du kan få anställning som obehörig lärare och jobbar som det i två år, så kan du söka till VAL. När du läser VAL fortsätter du jobba som vikarierande lärare samtidigt. 

    På det viset behöver du inte ta lån och du kommer ha god erfarenhet redan när du tar examen. Man måste jobba minst 50% har jag för mig. Skolan måste vara med på att du läser VAL, då du behöver ett visst antal dagar ledigt per termin, för att åka till ditt lärosäte. 
  • Wed 14 Apr 2021 13:29
    #21
    Crazzy skrev 2021-04-14 10:46:56 följande:

    Jag tycker att det låter som en jättebra plan att läsa till lärare nu! Det du missar ekonomiskt tar du igen i tid med barnen .

    Jag läser till mellanstadielärare på SU, och har en kvinna i klassen som var 45 år när vi började. Jag tror stenhårt på henne, och skulle bli överlycklig om mina barn fick henne som lärare sen.

    Om du dessutom har en karriär där du har arbetat med sånt som du sen kan tänkas lära ut så tror jag att det är ovärderligt för dina framtida elever, speciellt på gymnasiet.


    Tack för peppen! Tid med barnen är definitivt värt det.

    Jag kommer inte att undervisa i det som jag jobbat med. Om jag kommer in alltså.
  • Wed 14 Apr 2021 13:33
    #22
    Avenia skrev 2021-04-14 10:29:03 följande:
    Nej, det är ett program på heltid.

    Jag vill helst undervisa på gymnasium eftersom då har eleverna själva valt linje och är mer motiverade pga att många av dem vill ha höga betyg inför högskola. Så det lutar åt det nu.
    Ja, det är ju en bra idé. Speciellt när det handlar om gymnasium med höga antagskrav kan man ju förvänta sig att ungdomar är extra motiverad och att det blir ett nöje och inte en kamp att undervisa.
    Vilka ämnen är det du är intresserad av? Det är såklart inte relevant för tråden, jag är bara nyfiken :)
  • Wed 14 Apr 2021 14:07
    #23
    Spucks skrev 2021-04-14 13:33:21 följande:

    Ja, det är ju en bra idé. Speciellt när det handlar om gymnasium med höga antagskrav kan man ju förvänta sig att ungdomar är extra motiverad och att det blir ett nöje och inte en kamp att undervisa.

    Vilka ämnen är det du är intresserad av? Det är såklart inte relevant för tråden, jag är bara nyfiken :)


    Jag har alltid velat bli svenskalärare så det är det jag ska söka.
  • Anonym (japp)
    Wed 14 Apr 2021 14:13
    #24

    Hade en chef som hoppade av (var marknadschef) och följde sin dröm att bli lärare. Han hade sparat pengar så att han klarade ekonomin. Nu har han jobbat som lärare i några år och trivs superbra! Han är en fantastiskt person, säkert en jättebra lärare.

    Jag tycker att personer som utbildar sig senare i livet ofta är mer genomtänkta när det gäller vad de egentligen vill och passar för - det blir ofta bra då! Har flera andra exempel från både mitt arbete och min familj. 

Svar på tråden Läsa till lärare 40 år?