• Anonym (Besviken)

    Krävande kompis

    Hej!

    Har en bästa vän som jag känt sedan barnsben. Vi har hängt ihop i vått och torrt under alla år. Vi bodde även med varandra för några år sedan när vi var singlar.

    Nu till problemet. Jag träffade min sambo och nu även blivande pappan till mitt barn för lite drygt två år sedan. Min kompis är fortfarande singel. Sedan jag och min kille träffades så har jag upplevt att min kompis är avundsjuk på mig. Hon hör av sig hela tiden och vill ses flera gånger i veckan. För ett år sedan så bröt hon kontakten med mig eftersom hon tyckte att jag inte träffade henne lika mycket som när vi var singlar och hon blev förbannad för detta. 

    Det gick nästan ett halvår utan kontakt och nu är vi vänner igen. Trodde jag.
    Förra veckan hörde hon av sig och sa att hon tycker att det inte är någon skillnad från förra gången. Jag har sagt att jag inte orkar ses lika mycket pga graviditeten och dessutom så är jag rädd för att få covid nu när jag är gravid.

    Nu vet jag inte vad jag ska göra. Vill inte mista min bästa vän, men samtidigt är det rimligt att man ska behöva höras flera ggr per dag och ses fler gånger i veckan?
  • Svar på tråden Krävande kompis
  • Anonym (Besviken)
    Långbenopluto skrev 2021-04-13 15:05:55 följande:

    Det där är ingen vän, det är en parasit!

    Var glad att du slipper henne!


    Det känns ju så tråkigt dock med tanke på att vi har känt varandra så länge och faktiskt har kul med varandra också... :/
  • Långbenopluto
    Anonym (Besviken) skrev 2021-04-13 15:07:17 följande:
    Det känns ju så tråkigt dock med tanke på att vi har känt varandra så länge och faktiskt har kul med varandra också... :/
    Ja, då får du buga för henne då så är hon nöjd.
  • Anonym (Mimmi)

    Vissa vänner tappar med längs livets stig.
    Ni är på olika platser i livet, när du fått ditt barn kommer hon tappa allt intresse för dig då du inte alls har tid ens i närheten av vad du har nu.

    Ni är inte de första och heller inte de sista, de flesta vänner kommer och går. Ett ytterst fåtal består.

  • Anonym (Korvspad)

    Som sagt, ingen vän. Hon är egoistisk och har noll förmåga att sätta sig in i hur du har det. Tyvärr är det så för många när man befinner sig i olika faser av livet! Man tappar bort varandra för att den ena har ett familjeliv med allt det innebär (främst brist på tid och energi) och den andra lever loppan som hen alltid gjort och fattar inte varför kompisen heeelt ur tomma intet är annorlunda.

    Förklara att det är bäst att ni minskar kontakten om hon inte kan ha förståelse för din situation.

  • Anonym (Besviken2)
    Anonym (Besviken) skrev 2021-04-13 14:58:20 följande:


    Nu vet jag inte vad jag ska göra. Vill inte mista min bästa vän, men samtidigt är det rimligt att man ska behöva höras flera ggr per dag och ses fler gånger i veckan?
    Är din vän besviken på dig. Har hon det svårt med killar?
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Besviken2) skrev 2021-04-13 15:30:33 följande:
    Är din vän besviken på dig. Har hon det svårt med killar?
    Ja, hon har varit singel i flera år och går väl sådär med dejtandet.
  • Anonym (Faser)

    Ibland glider folk ifrån varandra och det är naturligtvis så att det är rimligt att ha en sådan kontakt som båda önskar.

    Tyvärr är det inte rimligt att ha krav på hur ofta man ska ses och höras. För det kan sluta med att någon bryter vänskapen/relationen.

    Ni är ju uppenbart i olika faser och du behöver förstås vara tydlig med Hur du vill att er relation är och hur mycket din hinner och orkar!

  • Anonym (Besviken2)
    Anonym (Besviken) skrev 2021-04-13 15:37:22 följande:
    Ja, hon har varit singel i flera år och går väl sådär med dejtandet.
    Då blir hon arg på dig för att du har träffat någon. Kan hon inte umgås med andra när du inte har tid 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Besviken2) skrev 2021-04-13 15:41:30 följande:
    Då blir hon arg på dig för att du har träffat någon. Kan hon inte umgås med andra när du inte har tid 
    Jo och det gör hon, men jag tror att hon tycker att vi ska umgås mer eftersom vi har känt varandra så länge. Känner mig så kluven i detta...
Svar på tråden Krävande kompis