Inlägg från: LadyJane |Visa alla inlägg
  • LadyJane

    Är ni nöjda med era barns betyg?och vad tycker ni allmänt om det betygssystemet som finns nu?

    Det är lärarna som bedömer, inte jag.
    Man måste faktiskt lita på att lärarna är professionella och kan sitt jobb bättre än alla åsiktsmaskiner till föräldrar.
    Betyg handlar om kriterier och inte vad som "känns rättvist".

    Så ja, mina barn har fått rättvisa betyg.

  • LadyJane
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 18:07:34 följande:
    Jo men det är ju en bedömningsfråga också! Jag såg ett klipp på tv4 att tre ungdomar lämnat in EXAKT likadan uppsats och de fick alla tre olika betyg på den. B, D och E. Känns inte så rättvist! Det är helt upp till lärarna att bedöma men då spelar det ju också roll vem man får! Men skönt att du är nöjd!
    Du kan bättre än lärare som utbildats i 4-5 år?
    Det handlar om så mycket mer än en enda inlämnad uppgift, du inser det va?

    Betyg handlar inte om vad som känns rätt och riktigt. Betyg handlar om fakta. Du inser skillnaden mellan fakta och känslor? Tror du att du, som baserar det på känslor, att du skulle lyckas bättre med betygssättningen, att den skulle kännas mer rättvis?
  • LadyJane
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 18:19:22 följande:
    Du vet inget om min utbildning, jag kan anse att de gör fel även om jag har annan utbildning. Korkat inlägg av dig faktiskt. När man säger att det känns fel så baseras det vanligtvis på fakta! Så är det för MIG iaf. Alla lärare är faktiskt inte bra, det kanske du inte känner till.
    Ditt inlägg är riktigt, riktigt korkat.

    Jag frågade enbart om du anser att du kan bättre än lärare som utbildat sig i 4-5 år. Kan du besvara frågan nu istället? Tack.

    Din utbildning är totalt irrelevant i sammanhanget och därför inget jag nämnde. Det är så här att om man bevistar ett textbaserat forum får man lov att läsa det som står skrivet utan att lägga in en massa egna, korkade, tolkningar. (Ja, det var du som började prata om korkat. Något du baserat på dina egna tolkningar och inte det som stod skrivet. Det ger att det där korkade, det kommer från dig själv. )

    När man säger att något känns fel så handlar det om känslor. Det är därför det heter känns. Hade det handlat om fakta så ÄR det något. Är vs känns. Fakta vs känslor.

    Det här handlar om förmåga att läsa och tolka text. Ord finns tydligt definierade, och er inte utrymme för personliga omtolkningar. Om du känner dig missförstådd måste du lära dig att uttrycka dig tydligare och utan egna omdefinieringar av välkända ord och begrepp.
  • LadyJane
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-04-13 19:39:09 följande:
    Snacka om att överreagerar enormt!
    Inte alls.
    Jag förklarade vad det var som var korkat.

    Och eftersom du har svårt att skilja på känslor med fakta så är det bäst att förklara övertydligt.


Svar på tråden Är ni nöjda med era barns betyg?och vad tycker ni allmänt om det betygssystemet som finns nu?