• Anonym (valet)

    Många små rum eller få stora rum?

    Vi letar efter någonstans att bo. Vi ska flytta till en ny stad pga jobb efter sommaren. 

    En sak som jag har stött på när jag surfat runt på hemnet är vilken skillnad det kan vara på hur kvadratmetrarna används. Samma kvadratmeter kan ha dubbelt så många rum som ett annat.

    Nu vill jag bara höra - vad föredrar du? Få stora rum eller många små? Varför?

  • Svar på tråden Många små rum eller få stora rum?
  • Anonym (ppp)
    Anonym (valet) skrev 2021-04-14 16:00:06 följande:

    Vi letar efter någonstans att bo. Vi ska flytta till en ny stad pga jobb efter sommaren. 

    En sak som jag har stött på när jag surfat runt på hemnet är vilken skillnad det kan vara på hur kvadratmetrarna används. Samma kvadratmeter kan ha dubbelt så många rum som ett annat.

    Nu vill jag bara höra - vad föredrar du? Få stora rum eller många små? Varför?


    Det beror helt på hur många som ska bo i bostaden. Det är nog prio ett, att alla ska kunna ha ett eget sovum. 
  • Mortiscia80

    Antagligen många små. Man kan ha stora och dela in dem men då måste man ta in hantverkare och det kan kosta en hel del.

  • Mascaraklumpar

    Det viktiga är planlösningen och var bärande väggar finns, tycker jag. Att ta ned eller sätta upp en vägg är väldigt enkelt så länge man inte måste flytta kök eller badrum eller ett fönster.

  • Anonym (xxx)

    Det beror på hur små de små rummen är. Kök och vardagsrum, där vill jag ha gott om plats. Vill inte ha för små sovrum heller. 

    Jag har gjort samma iakttagelse som du gjort, att det skiljer sig åt fast det är samma antal kvadratmeter. Men det beror även på planlösningen, vissa hus har mycket död yta, som man inte har så mycket nytta av. Så är planlösningen optimal kan man få bra storlek på rummen utan att behöva välja mellan små eller många rum. 

  • Mandel

    Beror på familjesituation tycker jag.
    Är dock ingen vän av öppen planlösning och absolut inte under småbarnsåren då hela hemmet blir fullt av leksaker...

    Med tonårssöner så spelar sovrummen inte så stor roll då de bara sover och spelar där, medans ett större tv-rum där de kan se på film med kompisar fungerar bättre.

    Jag har 5 rok på 148kvm för mig och 2 tonårssöner varannan vecka. Gillar ett vardagsrum utan tv där braskaminen istället är det centrala och om barnen har kompisar och de ser på tv så kan vi "vuxna" sitta i vardagsrummet och inte störas av tv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Vi då)

    Vi har nästan bara stora rum i vårt hus. Även hallarna är stora och går ju inte utnyttja egentligen. Bara ett rum är litet och det var inte ens ett rum från början. Vi hade nog gärna haft ett litet rum till, men nu är det som det är i vårt jättegamla hus.

  • sextiotalist
    Anonym (valet) skrev 2021-04-14 16:00:06 följande:

    Vi letar efter någonstans att bo. Vi ska flytta till en ny stad pga jobb efter sommaren. 

    En sak som jag har stött på när jag surfat runt på hemnet är vilken skillnad det kan vara på hur kvadratmetrarna används. Samma kvadratmeter kan ha dubbelt så många rum som ett annat.

    Nu vill jag bara höra - vad föredrar du? Få stora rum eller många små? Varför?


    Som vi är vårt liv nu, så bor vi optimalt. stora och få rum (man skulle kunna få in ett extra sovrum av en del i vardagsrummet och ändå inte bli trångt). 
  • Holy93

    Vi valde ett hus med många "små" rum, som sovrum. Mest för att vi prioriterade att alla kan få ett varsitt sovrum. Extremt stort vardagsrum som även kan göras till ett större sovrum och mindre vardagsrum. Finns även små förråd som kan slås ihop till ett sovrum i framtiden, men vi har inte kikat än hur bärande vägg där är

  • Anonym (valet)
    Anonym (ppp) skrev 2021-04-14 16:03:25 följande:
    Det beror helt på hur många som ska bo i bostaden. Det är nog prio ett, att alla ska kunna ha ett eget sovum. 
    Ja, självklart, så är det ju.
Svar på tråden Många små rum eller få stora rum?