• Anonym (Undrar)

    Hur ändrades eran mens när du var 39-40 år?

    Den här månaden har varit jättekonstig för mig. Först var mensen sen 4 dagar och segstartad. Sen normal i 3-4 dagar och sen har den hållt på och duddat varje dag. Lite brun/rosa några timmar på dagen sen inget på kvällen och natten och sen igen dagen efter? Är på dag 9 nu. Fattar ingenting...är 39 år om det har nån betydelse?

  • Svar på tråden Hur ändrades eran mens när du var 39-40 år?
  • Anonym (Jag)

    Ingenting. Minns inte riktigt när första cykeln ballade ur, men det var efter 40. Fick mens dag 16 nämligen! 

  • sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:34:45 följande:

    Den här månaden har varit jättekonstig för mig. Först var mensen sen 4 dagar och segstartad. Sen normal i 3-4 dagar och sen har den hållt på och duddat varje dag. Lite brun/rosa några timmar på dagen sen inget på kvällen och natten och sen igen dagen efter? Är på dag 9 nu. Fattar ingenting...är 39 år om det har nån betydelse?


    Inte alls, Den börjar förändra sig när jag var kring 50
  • Aliona

    Jag är 44 och de senaste åren har min mebs börjat bli mindre. Fortfarande lika regelbunden, men jag blöder bara ytterst lite och första dagen, sen en halvdag ordentlig blödning, och sen bara lite rester. Hade sparsam mens tidigare också, men det blev tydligt mindre runt 40.

    Min fru som är samma ålder har fått kortare cyklar och det har ändrats från riklig till normal blödning.

  • Anonym (Klimakteriet)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:34:45 följande:

    Den här månaden har varit jättekonstig för mig. Först var mensen sen 4 dagar och segstartad. Sen normal i 3-4 dagar och sen har den hållt på och duddat varje dag. Lite brun/rosa några timmar på dagen sen inget på kvällen och natten och sen igen dagen efter? Är på dag 9 nu. Fattar ingenting...är 39 år om det har nån betydelse?


    Kommer inte riktigt ihåg när min började strula, men det var nog inte så tidigt som 39 iaf. Däremot har den varit helt opålitlig och obegriplig de senaste 3-4 åren (är 49 nu); ibland går det flera månader emellan, och ibland så lite som tre veckor. Och ibland varar mensen i två dagar och som längst har den hållit på i tre veckor (fast det har bara inträffat en gång; för det mesta håller den på normallänge (dvs 5-7 dagar) när den väl kommer.

    Att närma sig klimakteriet redan vid 39 års ålder är tidigt, men det förekommer. 
  • Anonym (Undrar)

    Kollade med min mamma idag och hon var 40 år när hon kom i klimakteriet.

  • Anonym (Klimakteriet)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:34:45 följande:

    Den här månaden har varit jättekonstig för mig. Först var mensen sen 4 dagar och segstartad. Sen normal i 3-4 dagar och sen har den hållt på och duddat varje dag. Lite brun/rosa några timmar på dagen sen inget på kvällen och natten och sen igen dagen efter? Är på dag 9 nu. Fattar ingenting...är 39 år om det har nån betydelse?


    Finns det en chans/risk att du är gravid?
  • Anonym (chere)

    Jag är 41 år och började märka av ändringar för kanske 3 år sen. Jag hade tidigare sparsamma blödningar i 4 dagar med lite mensvärk första dagen. Mensen kom med 5-8 veckors mellanrum. Nu kommer mensen med 3,5-4 veckors mellanrum och jag har mens typ 8-9 dagar och värk 2-3 dagar. Förr kom mensen igång direkt och jag behövde egentligen bara ha skydd första dagen, de andra dagarna var det så sparsamt att jag knappt behövde skydd. Nu kommer det blodiga flytningar ett par dagar, sen rejäl mens (så pass att jag behöver dubbla skydd ett par dagar och byta ofta) och sen efter kanske 4 dagar med rejäla blödningar några dagar med blodiga flytningar. 

  • Anonym (Undrar)

    Nej. Sambon är steriliserad och har ju haft normal mens till för några dagar sen. Fattar inte varför den inte slutar nångång. Är bara rosa/brunt men drygt att behöva gå med skydd.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (chere) skrev 2021-04-14 16:51:19 följande:

    Jag är 41 år och började märka av ändringar för kanske 3 år sen. Jag hade tidigare sparsamma blödningar i 4 dagar med lite mensvärk första dagen. Mensen kom med 5-8 veckors mellanrum. Nu kommer mensen med 3,5-4 veckors mellanrum och jag har mens typ 8-9 dagar och värk 2-3 dagar. Förr kom mensen igång direkt och jag behövde egentligen bara ha skydd första dagen, de andra dagarna var det så sparsamt att jag knappt behövde skydd. Nu kommer det blodiga flytningar ett par dagar, sen rejäl mens (så pass att jag behöver dubbla skydd ett par dagar och byta ofta) och sen efter kanske 4 dagar med rejäla blödningar några dagar med blodiga flytningar. 


    Ok låter ju som mig. Och vad tänker du om det?
  • Anonym (Klimakteriet)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:51:45 följande:

    Nej. Sambon är steriliserad och har ju haft normal mens till för några dagar sen. Fattar inte varför den inte slutar nångång. Är bara rosa/brunt men drygt att behöva gå med skydd.


    Ok, då är det inte graviditet/mf iaf - skönt! :) Det låter ju snarare som förstadiet till klimakteriet då.
  • Anonym (chere)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:53:13 följande:
    Ok låter ju som mig. Och vad tänker du om det?
    Det är skitjobbigt. Jag har också gått från extremt frusen till att vara extremt varm av mig och en del andra förändringar. Jag vet inte annars om jag tänker så mycket om det, är bara att gilla läget och hoppas att klimakteriet snart. Jag var till gynekolog för kanske ett år sen och fick veta att det är helt normalt och kan hålla på i upp till 10 år.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (chere) skrev 2021-04-14 17:02:25 följande:

    Det är skitjobbigt. Jag har också gått från extremt frusen till att vara extremt varm av mig och en del andra förändringar. Jag vet inte annars om jag tänker så mycket om det, är bara att gilla läget och hoppas att klimakteriet snart. Jag var till gynekolog för kanske ett år sen och fick veta att det är helt normalt och kan hålla på i upp till 10 år.


    Ok ja det här är skitjobbigt
  • Anonym (Zelda)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:47:53 följande:

    Kollade med min mamma idag och hon var 40 år när hon kom i klimakteriet.


    Då finns det ju en stor risk att även du kommer i klimakteriet relativt tidigt. 

    Det som ofta händer när förklimakteriet startar är att cyklerna blir först kortare och sedan kommer med allt längre mellanrum. 

    Jag är 50 och har inte upplevt något annat än några dagar kortare cykler. Men det här är ju individuellt, precis som allt annat som har med kroppen att göra.

    Det är väl dock inom normalspannet att komma i klimakteriet vid 40. Nu verkar det ju bara vara en cykel som har strulat för dig så det kanske inte är något alls än. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Zelda) skrev 2021-04-15 09:43:28 följande:

    Då finns det ju en stor risk att även du kommer i klimakteriet relativt tidigt. 

    Det som ofta händer när förklimakteriet startar är att cyklerna blir först kortare och sedan kommer med allt längre mellanrum. 

    Jag är 50 och har inte upplevt något annat än några dagar kortare cykler. Men det här är ju individuellt, precis som allt annat som har med kroppen att göra.

    Det är väl dock inom normalspannet att komma i klimakteriet vid 40. Nu verkar det ju bara vara en cykel som har strulat för dig så det kanske inte är något alls än. 


    Mina cyklar har ju blivit längre...var först 4 dagar sen och nu kommer den fortfarande brun/rosa till och från. Är på dag 10 nu. Hur kan det komma lite några timmar på dan och sen inget förrns dagen efter? Varför duttar det så?
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-15 09:48:46 följande:

    Mina cyklar har ju blivit längre...var först 4 dagar sen och nu kommer den fortfarande brun/rosa till och från. Är på dag 10 nu. Hur kan det komma lite några timmar på dan och sen inget förrns dagen efter? Varför duttar det så?


    Anonym (chere) skrev 2021-04-14 16:51:19 följande:

    Jag är 41 år och började märka av ändringar för kanske 3 år sen. Jag hade tidigare sparsamma blödningar i 4 dagar med lite mensvärk första dagen. Mensen kom med 5-8 veckors mellanrum. Nu kommer mensen med 3,5-4 veckors mellanrum och jag har mens typ 8-9 dagar och värk 2-3 dagar. Förr kom mensen igång direkt och jag behövde egentligen bara ha skydd första dagen, de andra dagarna var det så sparsamt att jag knappt behövde skydd. Nu kommer det blodiga flytningar ett par dagar, sen rejäl mens (så pass att jag behöver dubbla skydd ett par dagar och byta ofta) och sen efter kanske 4 dagar med rejäla blödningar några dagar med blodiga flytningar. 


    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:53:13 följande:

    Ok låter ju som mig. Och vad tänker du om det?


    Detta låter även som myom.
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-15 09:48:46 följande:

    Mina cyklar har ju blivit längre...var först 4 dagar sen och nu kommer den fortfarande brun/rosa till och från. Är på dag 10 nu. Hur kan det komma lite några timmar på dan och sen inget förrns dagen efter? Varför duttar det så?


    Anonym (chere) skrev 2021-04-14 16:51:19 följande:

    Jag är 41 år och började märka av ändringar för kanske 3 år sen. Jag hade tidigare sparsamma blödningar i 4 dagar med lite mensvärk första dagen. Mensen kom med 5-8 veckors mellanrum. Nu kommer mensen med 3,5-4 veckors mellanrum och jag har mens typ 8-9 dagar och värk 2-3 dagar. Förr kom mensen igång direkt och jag behövde egentligen bara ha skydd första dagen, de andra dagarna var det så sparsamt att jag knappt behövde skydd. Nu kommer det blodiga flytningar ett par dagar, sen rejäl mens (så pass att jag behöver dubbla skydd ett par dagar och byta ofta) och sen efter kanske 4 dagar med rejäla blödningar några dagar med blodiga flytningar. 


    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-14 16:53:13 följande:

    Ok låter ju som mig. Och vad tänker du om det?


    Detta låter även som myom.
  • Anonym (chere)
    Anonym (Sonja) skrev 2021-04-15 09:54:55 följande:
    Detta låter även som myom.
    Knappast i mitt fall. Då borde väl gynekologen sett det när han gjorde ett vul och gjorde en ordentlig gynundersökning? Allt såg normalt ut. Enligt gynekologen är jag i ett förstadium till klimakteriet och det kan hålla på i 10 år. 
Svar på tråden Hur ändrades eran mens när du var 39-40 år?