• Anonym (Vill inte vara en liten tjej)

    Hur klä sig när man ser mycket yngre ut?

    Är tjej på 28år. Men jag ser ut att vara ca 14. Behöver visa leg på allt. Kan inte ens köpa snus till min pappa utan att behöva visa leg.

    Det är ju bra att vara ungdomlig, men hade nog velat vara 20-25...är helt ok att se ut som jag vore det. Men inte 14. Folk tror att jag är 12-14-16...sådär. Det är vad de gissar. Kommer ihåg att jag pratade lite flörtigt med en kille på 21 som sa att det här känns inte bra för att du är så pass mycket yngre...jävla skitunge jag är sju år äldre än dig! Jag är för gammal för dig, inte du för mig... Såna saker råkar jag ofta ut för.

    Försöker jag klä mig vuxet ser jag ut som ett barn i sin mammas kläder, försöker jag klä mig sexigt ser jag ut som nån slags underårig prostituerad. Ge mig klädtips

  • Svar på tråden Hur klä sig när man ser mycket yngre ut?
  • Anonym (Helheten)

    Det beror ju lite på vad det är som gör att du ser så mycket yngre ut. Jag har en bekant som är kortväxt. 141 lång. Hon ser inte ung ut f.ö, men det hände att hon som 30-åring fick åka gratis bussen om hon inte sa till- som hade 13årsgräns! Längd går inte göra nåt åt. Klädstil och frisyr däremot. Smink. Helheten liksom.

  • Anonym (Jenny)

    Hög igenkänningsfaktor, fast jag nu är 10 år äldre och har äntligen vuxit från en del av det. Men bara härom dagen blev jag tillsagd att 9:orna inte var tillåtna på den delen av skolgården där jag väntade på att hämta min son från. 

    Särskilt det där med att bara se ut som om man klär ut sig i vuxenkläder. Visst är det bra att se ungdomlig ut, men baksidan av myntet är att det lätt verkar som om man saknar pondus och att folk inte tar en på allvar (särskilt inom yrkeslivet). 

    En del sitter i kläderna - klä dig inte som en tonåring. Det betyder inte att du klär dig tantigt heller, men lite bylsigare (så att du om inte annat ser lite större ut), och med en mognare färgskala. Om du som jag är kort så är det ett snabbt sätt att växa några cm att använda klack, men om du bara ser vinglig ut hjälper det nog inte för att uppfattas som mer mogen.

    Makeup och smink kan också hjälpa till en del. Det kanske inte går nu med covid, men annars erbjuder många skönhetsdiskar på större varuhus hjälp med makeup och de kan ge både tips och rekommendera produkter. Att gå från långt, löst hår till en mer vuxen frisyr kan också hjälpa.

    Mycket sitter också i hållningen och kroppsspråket. Rör du dig mer självsäkert och tar upp plats rent mentalt så uppfattar folk en som äldre och större. Tänk på andningen. Försök tona ner ungdomliga gester och samtidigt lägga dig till med en hållning som kommunicerar att du är en person med kontroll (sk powerposes är en bra utgångspunkt). Ett tips är att öva detta med hundar eller hästar som är väldigt bra på att läsa av kroppsspråk och kommer att ge omedelbar feedback på när du hittar rätt.

  • Anonym (Fashion)

    Har du ett babyface ska du kanske göra något åt frisyr, hårfärg och sminkning. Många yngre kvinnor hänger fast vid samma locksvall och samma makeup de hade i tonåren - det är sällan klädsamt. Enkla men välskurna kläder i fina material och i en enhetlig färgskala kan göra susen eftersom det andas elegans.
    T ex ljusbeige chokladbrunt cremevitt med aquablått som accentfärg
    eller ljusgrått svart vitt med nyponrosa som accent

    Beige långbyxor (kjol  vadlång eller knälång)) med cremevit tunn polotröja under en brun kavaj/jacka med en aquablå scarf därtill.

    Svarta långbyxor (kjol) med krispig vit skjorta /eller nyporosa fin blus eller jumper under en ljusgrå välskräddad kavaj.  Diskreta smycken.Tidlösa färger och modeller som håller i åratal .

  • fluu

    För mig hjälpte det lite att klippa håret kort, vilket för mig var strax under öronen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Maja)

    Att klä sig äldre handlar ju inte om att köpa blommiga klänningar och hatt utan om att klä sig klassiskt stilrent och en bättre uppdaterad version av den du är.

    Allt hänger ihop så även frisyr och smink och andra typer av utsmyckning som piercing, tatuering och smycken.

    Börja kanske med att klippa och färga håret i en mer vuxen frisyr. Bort med tofsar/flätor och hafsiga hårknutar. Och absolut inga kepsar och mössor!

    Lär dig lägga en mer sofistikerad makeup

    Titta mer på vad 30-åringar faktiskt har för klädsel, vad kan du anpassa för att se mer proper och stilren ut? Ta tex bort hoodies och allt med reklamtryck. Hitta en riktig jacka och köp neutrala toppar och T-shirts. Kanske välj en pikétröja istället för en billig tisha. Välj kofta istället för hoodies. Kanske ett par vanliga jeans istället för mysbyxor/tights. En kavaj istället för bomberjacka. Etc..

    Ska du klä dig sexigt så tänk likadant. Klä dig med klass. Välj att visa EN sak på kroppen. Alltså inte både urringad tröja , kort kjol och nätstrumpor. Välj ETT plagg. Och välj plagg som passar din kropp. Är du liten och petit kommer du obönhörligen att se ut som en gatflicka i korsett, välj kanske istället en fin blus.

  • Anonym (Vill inte vara en liten tjej)
    Anonym (Helheten) skrev 2021-04-15 18:01:39 följande:

    Det beror ju lite på vad det är som gör att du ser så mycket yngre ut. Jag har en bekant som är kortväxt. 141 lång. Hon ser inte ung ut f.ö, men det hände att hon som 30-åring fick åka gratis bussen om hon inte sa till- som hade 13årsgräns! Längd går inte göra nåt åt. Klädstil och frisyr däremot. Smink. Helheten liksom.


    Längd, vikt (155/41) och ansikte för mig. Tidigare även liten byst men det är åtgärdat kirurgiskt, från A till D. Tandställning har jag åtminstone blivit av med, fast det var först när jag var 23.
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-15 18:22:33 följande:

    Hög igenkänningsfaktor, fast jag nu är 10 år äldre och har äntligen vuxit från en del av det. Men bara härom dagen blev jag tillsagd att 9:orna inte var tillåtna på den delen av skolgården där jag väntade på att hämta min son från. 

    Särskilt det där med att bara se ut som om man klär ut sig i vuxenkläder. Visst är det bra att se ungdomlig ut, men baksidan av myntet är att det lätt verkar som om man saknar pondus och att folk inte tar en på allvar (särskilt inom yrkeslivet). 

    En del sitter i kläderna - klä dig inte som en tonåring. Det betyder inte att du klär dig tantigt heller, men lite bylsigare (så att du om inte annat ser lite större ut), och med en mognare färgskala. Om du som jag är kort så är det ett snabbt sätt att växa några cm att använda klack, men om du bara ser vinglig ut hjälper det nog inte för att uppfattas som mer mogen.

    Makeup och smink kan också hjälpa till en del. Det kanske inte går nu med covid, men annars erbjuder många skönhetsdiskar på större varuhus hjälp med makeup och de kan ge både tips och rekommendera produkter. Att gå från långt, löst hår till en mer vuxen frisyr kan också hjälpa.

    Mycket sitter också i hållningen och kroppsspråket. Rör du dig mer självsäkert och tar upp plats rent mentalt så uppfattar folk en som äldre och större. Tänk på andningen. Försök tona ner ungdomliga gester och samtidigt lägga dig till med en hållning som kommunicerar att du är en person med kontroll (sk powerposes är en bra utgångspunkt). Ett tips är att öva detta med hundar eller hästar som är väldigt bra på att läsa av kroppsspråk och kommer att ge omedelbar feedback på när du hittar rätt.


    Jag "försvinner" i bylsigare kläder. Röst, hållning och kroppsspråk behöver jag definitivt jobba med.

    Gå i klackar kan jag inte :( Ser snyggt ut om jag bara står, men vinglar när jag går. Jag gillade tipset att öva med hundar (hästar är jag rädd för)...hundar brukar gilla mig. För närvarande har jag lila hår...det hjälper inte. 
    Anonym (Fashion) skrev 2021-04-15 18:23:36 följande:

    Har du ett babyface ska du kanske göra något åt frisyr, hårfärg och sminkning. Många yngre kvinnor hänger fast vid samma locksvall och samma makeup de hade i tonåren - det är sällan klädsamt. Enkla men välskurna kläder i fina material och i en enhetlig färgskala kan göra susen eftersom det andas elegans.
    T ex ljusbeige chokladbrunt cremevitt med aquablått som accentfärg
    eller ljusgrått svart vitt med nyponrosa som accent

    Beige långbyxor (kjol  vadlång eller knälång)) med cremevit tunn polotröja under en brun kavaj/jacka med en aquablå scarf därtill.

    Svarta långbyxor (kjol) med krispig vit skjorta /eller nyporosa fin blus eller jumper under en ljusgrå välskräddad kavaj.  Diskreta smycken.Tidlösa färger och modeller som håller i åratal .


    Jag försöker ta till mig det där men är lite rädd för att jag skall se ut som en flicka vars mamma är mäklare och jag har stulit hennes stass.
    fluu skrev 2021-04-15 18:29:27 följande:

    För mig hjälpte det lite att klippa håret kort, vilket för mig var strax under öronen.


    Jag funderar på att färga mitt hår lila igen ibland. Är nog fel tänk.
    Anonym (Maja) skrev 2021-04-15 18:39:34 följande:

    Att klä sig äldre handlar ju inte om att köpa blommiga klänningar och hatt utan om att klä sig klassiskt stilrent och en bättre uppdaterad version av den du är.

    Allt hänger ihop så även frisyr och smink och andra typer av utsmyckning som piercing, tatuering och smycken.

    Börja kanske med att klippa och färga håret i en mer vuxen frisyr. Bort med tofsar/flätor och hafsiga hårknutar. Och absolut inga kepsar och mössor!

    Lär dig lägga en mer sofistikerad makeup

    Titta mer på vad 30-åringar faktiskt har för klädsel, vad kan du anpassa för att se mer proper och stilren ut? Ta tex bort hoodies och allt med reklamtryck. Hitta en riktig jacka och köp neutrala toppar och T-shirts. Kanske välj en pikétröja istället för en billig tisha. Välj kofta istället för hoodies. Kanske ett par vanliga jeans istället för mysbyxor/tights. En kavaj istället för bomberjacka. Etc..

    Ska du klä dig sexigt så tänk likadant. Klä dig med klass. Välj att visa EN sak på kroppen. Alltså inte både urringad tröja , kort kjol och nätstrumpor. Välj ETT plagg. Och välj plagg som passar din kropp. Är du liten och petit kommer du obönhörligen att se ut som en gatflicka i korsett, välj kanske istället en fin blus.



    Jag har mycket tatueringar och piercings! Vet inte om det hjälper? Har svanken, sleeve på ena armen, en liten på andra axeln, stor på skuldran, runt ankeln och även piercad navel. Visa upp eller försöka dölja?

    Tofsar, flätor och hafsiga hårknutar...är ju mina frisyrer. Men ok!

    Kläder har jag enormt att jobba med. Gör nog precis alla fel du nämner. Gillar tights, hoodies...och har stulit alla av min pappas gamla hårdrocks t-shirtar och klippt om till topp. Även skor, gillar sneakers och stålex. 

    Inser att jag verkligen är helt lost. Hade bara killkompisar hela uppväxten.



  • Anonym (Vill inte vara en liten tjej)
    Anonym (Jösses) skrev 2021-04-15 19:41:40 följande:

    Glasögon och kort hår.Tråkiga kläder.


    Är rädd att jag ser ut som en pojke i kort hår och tråkiga kläder. Glasögon kan vara något? Men har ingen synnedsättning så får vara fönsterglas.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Vill inte vara en liten tjej) skrev 2021-04-15 19:37:52 följande:

    För närvarande har jag lila hår...det hjälper inte. Jag försöker ta till mig det där men är lite rädd för att jag skall se ut som en flicka vars mamma är mäklare och jag har stulit hennes stass.Jag funderar på att färga mitt hår lila igen ibland. Är nog fel tänk.Jag har mycket tatueringar och piercings! Vet inte om det hjälper? Har svanken, sleeve på ena armen, en liten på andra axeln, stor på skuldran, runt ankeln och även piercad navel. Visa upp eller försöka dölja?

    Tofsar, flätor och hafsiga hårknutar...är ju mina frisyrer. Men ok!

    Kläder har jag enormt att jobba med. Gör nog precis alla fel du nämner. Gillar tights, hoodies...och har stulit alla av min pappas gamla hårdrocks t-shirtar och klippt om till topp. Även skor, gillar sneakers och stålex. 

    Inser att jag verkligen är helt lost. Hade bara killkompisar hela uppväxten.


    Här har du anledning till varför du tas för en liten skolflicka, du tycks ha fastnat i tonårsstilen.

    En vuxen hårdrockare ser ju inte ut sådär heller om det nu är det du vill vara?

    Som vuxen visar man ju inte upp sina tatueringar och piercingar. Dom bara finns där liksom. Man har inte en magtopp för att kunna flasha tribalen i ryggen och flasha navelpiercing tex. Big nono. Möjligtvis på stranden men inte till vardags på stan eller när man försöker göra seriöst intryck nånstans.

    Jag tror du måste börja med att faktiskt köpa riktiga kläder och slänga allt hemgjort, allt gammalt och allt i fel storlek. Allt sånt gör liksom att du ser ovårdad ut. Vill du ha ett linne med nåt hårdrocksband så köp ett riktigt sånt från bandets hemsida eller tex EMP.
Svar på tråden Hur klä sig när man ser mycket yngre ut?