• Anonym (Bokmalen)

    Studier forever- vad vill du plugga mer?

    Jag undrar om det är någon här som är lika tokig och har fler högskolepoäng än jag? (Räkna om till nya systemet med 30 p/termin om du har en examen i gamla systemet)

    Jag älskar nämligen att lära mig saker och hade svårt att släppa alla roliga kurser som fanns. Så jag fortsatte plugga lite ditt och datt medan jag jobbade. Bra att ha, eller bara intressant. Och sen när det har gått några år fanns det klart nya saker som var relevanta för jobbet också.

    577,5 pinnar såg jag nu på Antagningen att jag har, tänk vad tiden går... Och nu börjar jag känna ny inspiration så nu blir det en ny distanskurs till hösten. 

    Jag har poäng i 

    Kemi
    Biologi
    Matematik
    Geovetenskap
    Filosofi
    Forskningspolitik
    Informatik
    Kvalitetsteknik
    Handelsrätt (arbetsrätt)
    Beteendevetenskap (sociologi/psykologi/pedagogik)
    Psykologi (påbyggnadskurser)
    Engelska
    Ryska
    Franska
    Svenska (retorik)

    Och du då? Flört

    Eller vilka ämnen skulle du helst vilja studera/kommer du att studera till hösten?

  • Svar på tråden Studier forever- vad vill du plugga mer?
  • Anonym (Astronomi)

    Astronomi och astrofysik skulle jag gärna läsa. Har tyvärr inte hittat någon lucka i livet för det ännu men hoppas när barnen är lite större och sover själva så jag kan få kvällarna fria att det ska kunna fungera. Även mer programmering skulle vara kul.

  • Anonym (C)

    Jag hoppas man verkligen gör som andra länder: begränsar utbildning till de som behöver.
    De som pluggar bara för att det är så himla skoj ska betala för det själv istället för att ta av skattebetalarnas resurser.

    För av alla dina snart 600 poäng är det inte mycket av det som krävs för att få ett jobb.
    Utbildning är DYRT. Du har kostat skattebetalarna miljontals kronor bara för att det är så himla skoj!

    Jag studerar ständigt inom mitt hantverk. Jag betalar för dte själv och det är DYRT.

  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Astronomi) skrev 2021-04-15 19:47:48 följande:

    Astronomi och astrofysik skulle jag gärna läsa. Har tyvärr inte hittat någon lucka i livet för det ännu men hoppas när barnen är lite större och sover själva så jag kan få kvällarna fria att det ska kunna fungera. Även mer programmering skulle vara kul.


    Det låter också jätteintressant men jag känner mig dålig på fysik så det sitter liksom i.

    Sen har jag tänkt spara några lite lättare ämnen till pensionen, som  släktforskning och etnologi och sånt. Mer retorik vore också kul, det är en glädje att träffa de lärarna.
  • Anonym (för många möjligheter)

    Jag slog till och läste två program parallellt första vändan, en kandidat till kulturvetare och en kandidat i historia. 360p

    Jag skulle nog vilja ta en vända till eller två innan jag blir för gammal, men jag vet inte i vad. Jag vill verkligen läsa precis allt i hela världen känns det som.

  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (C) skrev 2021-04-15 19:48:49 följande:

    Jag hoppas man verkligen gör som andra länder: begränsar utbildning till de som behöver.
    De som pluggar bara för att det är så himla skoj ska betala för det själv istället för att ta av skattebetalarnas resurser.

    För av alla dina snart 600 poäng är det inte mycket av det som krävs för att få ett jobb.
    Utbildning är DYRT. Du har kostat skattebetalarna miljontals kronor bara för att det är så himla skoj!

    Jag studerar ständigt inom mitt hantverk. Jag betalar för dte själv och det är DYRT.


    En fullt rimlig åsikt men än så länge har ingen satt stopp för mig. Det kanske rentav är det jag hoppas, att någon ska ifrågasätta hur mycket man kan studera gratis i Sverige?

    Men för att trösta dig lite så betalar jag rejält mycket skatt efter min masterutbildning, som definitivt krävs för det jobb jag gör och som inte särskilt många kan eller får utföra. Jag har heller aldrig varit utan jobb mer än ett par månader i början av arbetslivet.

    De senare poängen har oftast varit kurser som haft lediga platser, få sammankomster eller gått helt på distans, och de har en helt annan prislapp än labtunga kemi- och biologikurser. 
  • Anonym (Plugghäst)

    Japp, en till här! 43 år och pluggar fortfarande. Har inte kollat mitt ladok på ett bra tag men jag lär ha ca 550 hp.

    Jag har läst:

    Statsvetenskap

    Ekonomi

    Historia

    Geografi

    Juridik

    Pedagogik

    Religion

    EU-kunskap

    Idé och lärdomshistoria

    Franska

    Grekiska

    Klassisk grekiska

    Ryska

    De senaste åren håller jag på med ryska språket, rysk kulturhistoria och litteratur samt politik. Läste nyligen rysk utrikespolitik och internationella relationer på diplomatakademin i Moskva och har till hösten sökt en kurs i rysk opera.

    Vad jag skulle vilja är att läsa lite mer naturvetenskapliga ämnen, främst miljövetenskap. Jag har haft en bra karriär och jobb som jag älskar men med de klimatomställningarna vi står inför hade jag gärna velat veta mer själv och kunna bidra till lösning.

  • Anonym (Astronomi)
    Anonym (Bokmalen) skrev 2021-04-15 19:51:48 följande:

    Det låter också jätteintressant men jag känner mig dålig på fysik så det sitter liksom i.

    Sen har jag tänkt spara några lite lättare ämnen till pensionen, som  släktforskning och etnologi och sånt. Mer retorik vore också kul, det är en glädje att träffa de lärarna.


    Jag har master (civilingenjör) teknisk fysik så fysikintresset har alltid varit stort men krävt endel jobb. Därför skulle jag tro att alla kan läsa fysikkurser utan problem om man lägger tillräckligt med energi på det. :)
  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Plugghäst) skrev 2021-04-15 20:08:48 följande:

    Japp, en till här! 43 år och pluggar fortfarande. Har inte kollat mitt ladok på ett bra tag men jag lär ha ca 550 hp.

    Jag har läst:

    Statsvetenskap

    Ekonomi

    Historia

    Geografi

    Juridik

    Pedagogik

    Religion

    EU-kunskap

    Idé och lärdomshistoria

    Franska

    Grekiska

    Klassisk grekiska

    Ryska

    De senaste åren håller jag på med ryska språket, rysk kulturhistoria och litteratur samt politik. Läste nyligen rysk utrikespolitik och internationella relationer på diplomatakademin i Moskva och har till hösten sökt en kurs i rysk opera.

    Vad jag skulle vilja är att läsa lite mer naturvetenskapliga ämnen, främst miljövetenskap. Jag har haft en bra karriär och jobb som jag älskar men med de klimatomställningarna vi står inför hade jag gärna velat veta mer själv och kunna bidra till lösning.


    Wohoo! Det fanns nån mer än jag alltså! Ryssland är intressant på så många sätt, men också väldigt frustrerande tycker jag.

    Men använder du grekiska i din vardag/yrke då eller hur kom du in på det?

    Ekonomi låter jag nog bli, har försökt men min hjärna somnar, på riktigt, av redovisning och beskattningsrätt.
  • Anonym (Oxus)
    Anonym (C) skrev 2021-04-15 19:48:49 följande:

    Jag hoppas man verkligen gör som andra länder: begränsar utbildning till de som behöver.

    De som pluggar bara för att det är så himla skoj ska betala för det själv istället för att ta av skattebetalarnas resurser.

    För av alla dina snart 600 poäng är det inte mycket av det som krävs för att få ett jobb.

    Utbildning är DYRT. Du har kostat skattebetalarna miljontals kronor bara för att det är så himla skoj!

    Jag studerar ständigt inom mitt hantverk. Jag betalar för dte själv och det är DYRT.


    Fast det är inte riktigt så det fungerar. Studenter på kurser genererar pengar till universiteten, som förbättrar kvaliteten på utbildningen i helhet, vilket gynnar Sverige, enkelt förklarat. Jag tvivlar på att folk som TS som har 500-något hp snor platser på populära utbildningsprogram, där duktiga gymnasieelever slåss om platserna för en säker framtid. Fristående strökurser är det oftast inte högt tryck på, likaså renodlade naturvetenskapliga ämnen, språk, med mera. Kurser på utbildningsprogrammen är sällan fristående, vilket innebär att man inte kan söka dem om man inte är student på programmen de tillhör.
  • Anonym (Plugghäst)
    Anonym (Bokmalen) skrev 2021-04-15 20:21:35 följande:

    Wohoo! Det fanns nån mer än jag alltså! Ryssland är intressant på så många sätt, men också väldigt frustrerande tycker jag.

    Men använder du grekiska i din vardag/yrke då eller hur kom du in på det?

    Ekonomi låter jag nog bli, har försökt men min hjärna somnar, på riktigt, av redovisning och beskattningsrätt.


    Kan inte mer än att instämma! Ryssland är otroligt fascinerande - och otroligt frustrerande! Vet inte hur många gånger jag har slitit mitt hår och tänkt att jag kommer aldrig fixa rörelseverben eller förstå varför ryssar gör på vissa sätt. Men sen är jag tillbaka där igen. Kan bara inte låta bli att läsa mer! Finns en sommarkurs i Vladivostok som jag är sugen på för att lära mig mer om politiken i östra Ryssland och förhållandet till Kina och Asien, annars är ju det mesta så centrerat runt Europeiska Ryssland. Varför valde du att läsa ryska? Vad är det som intresserar dig?

    Jag hade användning för grekiskan ett tag. Jag undervisade grekiska på studieförbund medan jag pluggade (alltså ?riktiga? studenttiden). Jobbade på Sveriges ambassad i Aten ett tag efter examen. För något år sedan fick jag erbjudande om jobb på FN på Cypern och då skulle jag ha använt grekiskan igen, men av familjeskäl var jag tvungen att tacka nej. Hoppas att chansen dyker upp igen senare. Sen tycker jag att det är rätt häftigt när man stöter på okända termer och begrepp som ofta kommer från grekiska än och det är rätt lätt för mig att åtminstone något så när förstå vad de handlat om eftersom jag förstår vad orden betyder.

    Håller med dig om redovisning och beskattningsrätt! Får krypningar i hela kroppen bara jag behöver hålla på med projektbudgetar på jobbet. Jag pluggade utvecklingsekonomi, så det handlade mer om fattigdomsbekämpning och socio-ekonomisk utveckling. Skrev kandidatuppsatsen om Amartya Sen?s ekonomiska teorier om varför svältkatastrofer uppstår. Vet inte om du skulle tycka att det var lite roligare än redovisning!?

    Vilka av dina studier tycker du att du har haft mest användning för i jobbet och livet, och villka har inte gett något mer än att det var intressant?
Svar på tråden Studier forever- vad vill du plugga mer?