• Thu 15 Apr 2021 20:32
    1354 visningar
    44 svar
    44
    1354

    Behöver input ang vår 6 åring och vara ute sent med grannar.

    Hej...

    Jo våran 6,5 åring har varje vår och sommar upplevt orättvisa gentemot våra grannar brevid plus mitt emot.

    Dom är i åldrarna 2, 5, 5 , 7 , 7 och 11.

    Dom är varje vår och sommar ute sent (i mina ögon).

    Dom är varje dag uppe till minst 22. Oavsett skoldag som helg.

    Dom lägger sig dock själva.

    Jag har i alla år kört ganska stenhård på rutiner. Vår 6,5 åring behöver sina 10 timmars sömn för att må bra. Han är sjukt aktiv pojk hela dagarna och är helt slutkörd på kvällen. Vill ofta bli buren till toaletten på kvällen vid tandborstning. Och sommar nästan alltid direkt efter saga.

    Vi har alltid lagt han 19 på vardagar. Ibland nån timme senare på helger. Men oftast blir han så "jobbig" efter 19 pga trötthet. Orkar inte gå till toa osv.

    Jag vill inte han ska känna sig utanför på nått sätt. Men jag vill inte heller låta han vara ute sent på kvällarna bara för att grannarna får det.

    Han behöver minst 30 min på kvällen innan läggdags för kvällsmat, kvällsbajsa ( haha slår aldrig fel ) och nedvarvning.

    Vi går upp 05:50 varje vardag.

    På helger går han upp 06. Ibland 05.

    Dom gånger han vart uppe sent vilket händer nån gång ibland till kanske 21-22. Då går han ändå upp 05-06.

    Så vad tycker ni ?

    Gör jag rätt i att stå på mig angående att hans sömn är viktigare och att man inte måste göra saker bara för att nån annan gör det ?

    Eller är jag elak som gör så mot han?

    Jag har en tanke att denna sommar ska han få "lära sig" somna själv. Vi måste alltid ligga brevid han tills han somnat.

    Att då få vara ute/uppe längre.

  • Svar på tråden Behöver input ang vår 6 åring och vara ute sent med grannar.
  • Thu 15 Apr 2021 20:35
    #1

    Glömde skriva att han ikväll grät för han kände dr va orättvist när han fick ligga och lyssna på grannarna som skratta och sparka boll och cyklade runt preeecis utanför vårt hus och hans fönster.

    Tycker synd om han Men känner ändå att varför ska jag låta andras vanor styra våra rutiner :(

  • Thu 15 Apr 2021 20:40
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-15 20:36:21 följande:

    Vill han ens vara uppe så länge, om han däckar klockan 19?

    Jag tycker det är dags att han somnar själv,  låt honom ligga och läsa/titta i en bok, eller lyssna på en bok. 


    Han säger att han älskar att mysa. Och det vet jag. Vi gjorde ett försök förra året då satt vi på stil brevid sängen. Och flytta stolen längre ut mot dörren för varje dag.

    Men blev bakslag en kväll då han va ledsen för han inte fick mysa tills han somnade. Så då kunde jag inte med att neka han. Känns så elakt att neka mys liksom.

    Dagarna är så intensiva med allt från lillasyster som tar all tid (1,5 åring ) till att han som sagt är ute med grannar till kvällen. Så tror han behöver den tiden att tanka närhet.
  • Thu 15 Apr 2021 20:45
    #9
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-15 20:40:47 följande:

    Måste ni gå upp så pass tidigt på sommaren med? Klart att ni måste se till att han får den sömn han behöver även om ni är "stränga" med tidiga läggtider. Räkna med att han kommer att protestera även om ni låter honom vara uppe till 22, så ert jobb är att se till att han får den sömn han behöver oavsett. Men om han skulle kunna sova en timme eller två längre på morgonen så kan han ju vara uppe längre på kvällen. Går ni upp vid den tiden bara för att sonen vaknar då (och inte för att jobb och skola kräver det) så är det något ni kan förklara för honom och kanske motivera honom att försöka sova lite längre på morgonen.


    Vi går upp 05:50 pga jobb tyvärr. Vi båda börjar 07 och åker hemifrån 06:30.

    På helger går han upp va 06 ibland innan. Och är super pigg. Han får då ta sin platta och titta på Youtube. Vi har vart på han så många ggr att om han vaknar 05-06 så försök somna om. Men han kan inte.

    Han har alltid vart morgon pigg sen bebis. Alltid vaknat mellan 04-06. Först nu han kan sova till 06-07 om vi har tur på helger. Haha
  • Thu 15 Apr 2021 20:48
    #10
    Anonym (Galet) skrev 2021-04-15 20:41:23 följande:

    Våra barn lägger sig också kl. 19 och går upp kl. 06. På helgen kan äldsta vara uppe till kl. 20 ibland. Men dels blir äldsta ganska trött och behöver sin sömn precis som din son och dels är det väldigt svårt att låta hen vara vaken längre på helgen för hen vaknar oftast samma tid som på vardagar och är då trött och grinig hela dagen. Någongång har hen sovit längre på morgonen (gärna om vi haft semester och låtit rutinerna glida ut i sanden) när hen varit uppe sent men då blir det som en ond spiral som bara förskjuts till senare och senare läggdags och omöjlig att få upp på morgonen.

    För övrigt tycker jag det låter konstigt att en 2 åring är uppe till 21-22 men hen kanske sover länge på dagen fortfarande?

    Du måste hjälp din son till den rytm som passar honom och som han behöver. Endel är sjukt morgonpigga och endel kvällspigga. Någon behöver 6 h sömn och någon 12 h. Man ska nog undvika att jämföra din son med de andra barnens behov (känner du dem väl och vet att de behöver mindre sömn eller kan de sova längre på morgonen för att föräldrarna börjar jobba senare?).


    Precis.

    Alla våra grannbarn är uppe till runt 22 men på helger kan då sova till runt 09 tiden.

    Det har aldrig någonsin hänt här hemma. Även om han är vaken till midnatt. Så sovmorgon är att fetglömma haha.

    Bara så svårt att förklara för han. Jag tar gärna skulden på mig. Men att vara badguy varje kväll tar på mig.

    Medans min man klämmer ur sig ofta inför pojken att det ÄR orättvist osv.
  • Thu 15 Apr 2021 20:57
    #13
    Anonym (Galet) skrev 2021-04-15 20:49:35 följande:

    Ta vara på mysandet. Det är inte så länge kvar innan han antagligen inte vill ha mamma eller pappa i sovrummet vid läggdags.

    Detta med att vara vaken sent så brukar jag förklara för mina barn att alla familjer har olika regler, att alla behöver lite olika mycket sömn, att endel sover på dagen ganska långt upp i åldern och endel är vakna hela dagen och att det är mammas och pappa jobb att se till att ni (våra barn) får den sömn de behöver. Det brukar accepteras (även om det ibland kan vara lite sura miner).

    Går det att låta honom vara vaken lite längre någon gång ibland (typ en lördag varannan vecka till kl. 20) och leka med grannbarnen?


    Precis så förklarade jag för han ikväll :) Han svalde det men va ändå ledsen såklart.

    Absolut får han vara ute längre ibland. På helger då. Men vill gärna ha in han runt 19:30 isåfall just för hans nedvarvning och kvällsmat och bajsa osv haha.

    Och sen är det inte så lätt att bara "låta han vara ute".

    För alla barn är till 99% alltid utanför oss och i vår trädgård. Och jag kan inte bara sitta och slappa i soffan när alla är ute.

    Ute händer allt möjligt under tiden haha. Allt från att dom står och bryter av grenar från min fina rodrodendon eller hur det stavas. Eller så blir det tjafs och ena grann pojken brottar ner våran pojk. Eller grann pojk som sparkar in fotboll i våran 3 meter höga häck och vill ha hjälp att leta upp den. Springer in och ut och ska ha massa vatten att leka med utomhus. Använder våra "leksaker" och dräller på gatan så bilar råka köra på det.

    Grannbarnen som tjafsar med vår pojk som då kommer in storgråtandes så lillasyster vaknar.

    Så har lite svårt att slappna av och "låta han vara ute och leka" ????
  • Thu 15 Apr 2021 21:05
    #15
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-15 21:01:32 följande:

    Men testa din mans roll ett tag. Du kan hålla med om att det inte är kul att behöva avsluta när det är som roligast och att det är orättvist att vissa kan sova längre på morgonen och vara uppe längre på kvällarna. Det ändrar ju inte på att sonen behöver gå och lägga sig där och då, för att få den sömn han behöver, men kanske kommer det att kännas lättare för honom och dig om du kan bekräfta hans känslor.

    Samtidigt tror jag att det är viktigt att tala positivt om läggrutiner och sovandet. Det gäller att sälja konceptet: Det är skönt, mysigt och härligt att få lägga sig i sin mjuka, goa säng. Ni läser de bästa böckerna (perfekt belöning för något vad som helst är att läsa en extra bok eller ett extra kapitel på kvällen, mest för att det verkligen höjer värdet på kvällsläsandet) och berätta gärna för honom att du älskar den stunden ni har tillsammans.


    Det gör jag :) Det blir ofta ett extra kapitel eller extra saga om tiden och orken finns hos båda :)

    Han vill gärna ha min arm om sig när han ska somna och vi berättar alltid hur mycket vi älskar han innan han somnar osv :)
  • Thu 15 Apr 2021 21:26
    #17
    Citronsaft skrev 2021-04-15 21:23:13 följande:

    Är ju orättvist att behöva gå och lägga sig 19.00 när man är så pass gammal. Funkar nog att vara ute till 19.00 åtminstone. Om han är trött lär han ju säga det själv.


    Nej han säger oftast inte det rent ut. Utan det visar sig i gnäll, gråt och "trots". Han ligger som sagt rååå trött i sängen och gråter hur orättvist det är. Ändå somnar han på 2 sekunder efter puss sagan.
  • Thu 15 Apr 2021 21:40
    #19
    Anonym (Nilo) skrev 2021-04-15 21:35:06 följande:

    Min 6-åring går också också lägger sig 19 på vardagar, 20 på helger och lov.

    Men vaknar ungefär samma tid oavsett läggtid. Av någon outgrundlig anledning dödstrött halv 7 när hon väcks inför skola, men vaknar glatt av sig själv samma tid på helgerna. :)

    För att ändra rytmen behövs mer långsiktighet, på sommaren eller på jullovet kan hon vara uppe längre många kvällar i rad, går då och lägger sig vid 20, eller någon enstaka gång 20.30, och då lyckas vi förskjuta tiden hon vaknar, men bara över en helg händer inget. Och tio timmars sömn behöver hon. Vi måste också ligga kvar hos henne tills hon somnar, men det är inget vi kommer att jobba bort, hon får avgöra själv när hon är redo för att ändra på det.


    Tack för ditt inlägg. Skönt att veta att man inte är ensam :) Vi lider absolut inte av detta. De är så mysigt att få ligga nära nära han. Min förstfödda :)

    Det är just det där med orättvisan.

    Men jag börjar känna mer och mer att jag gör rätt.
  • Thu 15 Apr 2021 21:57
    #21
    +1
    Anonym (Nilo) skrev 2021-04-15 21:51:45 följande:

    Det här med orättvisa, herregud...:D

    Min dotter pratar också ofta om det, kanske inte just i situationer om läggning, men om annat. Orättvist att hon inte får äta godis varje dag, för det får vissa  klasskompisar, orättvist att hon har regler, för det har inte andra klasskompisar.

    Det hör väl åldern och utvecklingen till. Jag försöker prata mycket om varför vi har vissa regler, att det är vårt jobb som föräldrar att hjälpa henne att bli den bästa versionen av sig själv, att gränser är viktigt både för barn och vuxna osv. Det är inte lätt, men jag tror att bit för bit går det in. Sen är det ju alltid viktigt att utvärdera, är den här regeln rimlig osv. Men sömn, bra skor och respekt för andra är några regler som är superviktiga för vår del. :D


    Haha men så klockrent för jag har exakt likadant! Sömn. Bra skor och respekt för andra. 3 super viktiga saker.
  • Fri 16 Apr 2021 11:29
    #24
    Anonym (du) skrev 2021-04-16 09:57:06 följande:

    Du låter inte andras vanor styra era rutiner om du låter din son vara uppe och leka lite längre. Utan du anpassar ditt föräldraskap utifrån din sons behov. Ibland väger behovet av sömn högre men ibland kan behovet att få leka och vara med de andra väga högre. Så gör även vuxna och tar då konsekvensen av det, Sömn är inte alltid det viktigaste och du ser hellre att han gråter sig till sömns än får delta i leken en stund till?

    Din son är ganska liten ännu, men om du inte lär dig att vara lite mer flexibel i ditt föräldraskap så finns det risk att han slår bakut rejält när han blir äldre och kräver sin frihet från dina rutiner.

    I fallet med grannarna så skulle jag föreslå en kompromiss för honom: på vardagar är det kl 19 som gäller men på helger och lov så kan en senare tid gälla. Ni få komma fram till vad som är rimligt, kanske kl 20 eller 21? Men då måste han visa att han klarar av det, tex genom att "orka" gå på toa efter kl 19, orka gå upp och orka med vardagen dagen efter. Med ökande ålder måste du också låta din son vara uppe senare, dels för att sömnbehovet minskar men också för att den sociala niten blir allt viktigare.

    Jag hade en kompis som tvingades lägga sig kl 20 genom hela sin uppväxt ända tills hon började gymnasiet. Hon missade så mycket kul som vi andra hade med telefonsamtal på kvällarna, filmkvällar hemma hos nån, eller bara hänga ute på gården och prata till sent en ljus sommarkväll. Och för vad? Att hon inte skulle vara jobbig? Att hon skulle få varenda gnutta sömn enligt rekommendationerna under varenda natt av uppväxten? Resultatet blev ju istället en väldigt trist uppväxt med stora sociala konsekvenser. 


    Jag är ingen martyr om du tror det. En del av att lägga han 19 är för att han oftast kraschar totalt av p vara uppe 30 min extra. Orkar inte gå, storgråta när man ber han avsluta det han gör osv. Är han ute sent så gråter han för minsta lilla och blir ingen rolig att leka med.

    Och nej han grät sig inte till sömns. Han myste inndig i mig och vi lyssnade på saga och sen somna han

    Han kommer ju inte få sova 19 hela tiden. Kommer ju öka tiden ju äldre han blir. Jag är inte dum :/
  • Fri 16 Apr 2021 11:43
    #26
    Anonym (du) skrev 2021-04-16 11:40:12 följande:

    Okej. Du gör som du vill och håller fast vid dina rutiner oavsett.

    Gott så. 

    Vad ville du med tråden egentligen? Han input eller bara få bekräftelse att du gör rätt och dina grannar fel?


    Jag känner jag fått bekräftelse på att jag gjort helt rätt. 90 % av alla svar lugnade mig och även har samma rutiner.

    Som nu i helgen om han orkar så får han såklart vara ute iallafall till 19 istället för att komma in vid 18.

    Vintertid vill jag inte har ute och leker på gatan i mörkret så då har det vart 18 oxå.

    Han orkar liksom aldrig ens se på en film efter 19. Aldrig.
  • Fri 16 Apr 2021 14:27
    #32
    Citronsaft skrev 2021-04-16 13:23:11 följande:

    Då är ni ett undantag. Jättemånga familjer kommer hem först 17.00.


    Ja jo. Precis. Vill då tillägga att vi är hemma varje dag vid 15 och då är det lek ute non stop till middag runt 17. Sen går han gärna ut igen efter det. Men vill ha han inne när lillasyster ska lägga sig vid 18 för det är så mycket som sker där ute och sen vill jag han kopplar av nån timme innan läggdags.

    Han är och leker nån stop på fritids, skola och utan för oss från 06:30 -18 varje dag nästan. Så en timmes avkoppling är jag väl inte elak om jag klämmer in :)

    Som nu är de fredag. Då kommer han få välja om han vill vara ute extra eller va inne med fredagsmys och film efter middag. :)
  • Sat 17 Apr 2021 16:53
    #35
    Xenia skrev 2021-04-17 13:30:32 följande:

    Klart ni gör rätt (och grannarna är konstiga).

    Ni vet vad er son bäst behöver. Och fortsätt gärna med mysstunden bredvid honom tills han somnat.

    Det där med "orättvisa" får ni verkligen strunta i. Jag skulle sagt "det verkligt orättvisa är att en del barn får lägga sig hungriga, kanske måste jobba istf att leka och gå i skola." Eller "Livet är orättvist, så är det bara". Eller "ja, det är orättvist att grannbarnen inte får komma i säng i tid". 

    I er familj gäller era regler, så är det. Min dotter kunde klaga över att kompisens familj reste utomlands ofta men inte vi. Men pappan hade ett högavlönat yrke, en del tjänar mer än andra, så är det bara. Värre var när hon sa att kompisens föräldrar skojade och skrattade mer än vi gjorde. Men jag hade inte dåligt samvete över det. Alla är olika, det gick ingen nöd på vår dotter.

    Stå på dig, det är klart att du vet bättre än en 6-åring. (Eller grannarna.)


    Tack !

    Som idag vaknade han runt 05:30 i sedvanlig tid på helg haha
  • Sat 17 Apr 2021 17:01
    #37

    Igår fick han vara ute med sin pappa och grann pojken och bygga klart vår klätterställning till ca 20. Så han va inte i säng försen 20:30 typ.

    Ändå vakna han 05:30 imorse ????

  • Sat 17 Apr 2021 18:24
    #39
    Anonym (Invandrarbarn?) skrev 2021-04-17 17:13:04 följande:

    Jag var din son. Jag tyckte att mamma var både orimlig och orättvis när jag skulle gå in tidigt och lägga mig medan till och med yngre barn var ute halva nätterna. Redan i tonåren omvärderade jag min åsikt. Jag insåg då att det är jag som är den lycklige som hade föräldrar som brydde sig nog att ha regler. Det var inte jag som hamnade i dåligt sällskap. Det var inte jag som tjuvrökte. Det var grannbarnen, som led brist på regler från vaggan till vuxenlivt.


    Våra grannbarn har allt regler. Tuggar dom med öppen mun vid matbordet blir dom skickade till rummet.

    Tror min regel om tidig läggdags är lite snällare ????
  • Sat 17 Apr 2021 18:25
    #40
    Anonym (Invandrarbarn?) skrev 2021-04-17 17:13:04 följande:

    Jag var din son. Jag tyckte att mamma var både orimlig och orättvis när jag skulle gå in tidigt och lägga mig medan till och med yngre barn var ute halva nätterna. Redan i tonåren omvärderade jag min åsikt. Jag insåg då att det är jag som är den lycklige som hade föräldrar som brydde sig nog att ha regler. Det var inte jag som hamnade i dåligt sällskap. Det var inte jag som tjuvrökte. Det var grannbarnen, som led brist på regler från vaggan till vuxenlivt.


    Våra grannbarn har allt regler. Tuggar dom med öppen mun vid matbordet blir dom skickade till rummet.

    Tror min regel om tidig läggdags är lite snällare ????
Svar på tråden Behöver input ang vår 6 åring och vara ute sent med grannar.