• Anonym (Bort!)

    Var tar man bort födelsemärken?

    Jag har tagit bort ett födelsemärke hos en hudläkare för att den kunde vara cancer och visade sig vara basalcellscancer sen. Men ett par andra som jag ville ta bort för att dom är fula eller skaver sa hon att hon inte tar bort genom landstinget men att jag kunde få komma till hennes privata klinik och göra det. Jag vet inte om hon bara försökte ragga kunder på ett ohederligt sätt eller om det är så det går till. Så vart ska jag vända mig?

  • Svar på tråden Var tar man bort födelsemärken?
  • Anonym (Jag)

    1) Jag gick till vårdcentralen och fick en remiss till kärnsjukhuset i Skövde (men det var länge sedan). 2) Gick till en privat klinik och tog bort vad som senare visade sig vara basaliom/basalcellscancer.

    3) Gick till vårdcentralen och fick ta bort ett litet, ytligt födelsemärke där som börjat bli mörkt/svart och ändrade form (men det var en helt ofarlig förändring).

    Testa att ringa VC eller 1177 och fråga var du ska vända dig.

  • Anonym (Hanna)

    Jag undrar detsamma. Numera krävs remiss för att få komma till hudläkare. Jag är villig att betala privat men de förändringar som jag har (ett par så kallade skintags som stör mig pga de ligger under bh-bandet bland annat) vill man hos den privata kliniken ÄNDÅ att jag kollar med vården så att de inte är något malignt. Sen när man fått det klart för sig så tar de bort dem med laser eller något slags frysmetod. Det fanns lite olika.

    Så jag måste antingen gå via hudklinik, betala, och hoppas att det inte är något som jag "borde" kollat hos en hudläkare.
    Eller köa för tid hos vårdcentralen, tjata till mig en remiss till hudläkare, vänta, få bekräftat att det inte är farligt men att det inte är något som de tänker åtgärda och SEN kan jag boka tid hos en privat klinik och ta bort dem?
    Lite omständligt kan jag tycka.

  • Anonym (Bim)

    Nu är det några år sedan, men jag har tagit bort två som satt precis vid BH-bandet och som jag råkade riva sönder flera gånger då jag tog av mig BH:n.

    De fick jag ta bort direkt på VC. De skickades på analys trots att det egentligen inte fanns någon misstanke om cancer.

  • Anonym (.)

    Om det bara är för utseendet eller för att de stör så vänder man sig privat och får betala. Så har det funkar för mig och de jag känner. Kanske finns något annat sätt men min hudläkare på hudmottagningen på sjukhuset tar bara bort sånt de tycker ser dåligt ut.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (.) skrev 2021-04-15 23:14:59 följande:

    Om det bara är för utseendet eller för att de stör så vänder man sig privat och får betala. Så har det funkar för mig och de jag känner. Kanske finns något annat sätt men min hudläkare på hudmottagningen på sjukhuset tar bara bort sånt de tycker ser dåligt ut.


    Ja det är ju så jag tänker. Men kliniken som jag pratade med var ändå noga med att man bör kolla med läkare först så att det inte är något som kan vara farligt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Bim) skrev 2021-04-15 22:02:16 följande:

    Nu är det några år sedan, men jag har tagit bort två som satt precis vid BH-bandet och som jag råkade riva sönder flera gånger då jag tog av mig BH:n.

    De fick jag ta bort direkt på VC. De skickades på analys trots att det egentligen inte fanns någon misstanke om cancer.


    Exakt så är det för mig! Det ena har jag själv rivit sönder ett antal gånger, det hänger väldigt löst nu men jag kan inte bara slita bort känner jag!
    Och det andra sitter under bh-knäppningen på ryggen. Det har min man råkat halvt dra av när han skulle massera min rygg med en sån där massage-älg i trä under vår första förlossning. AJ!
    Kanske ska jag söka via husläkaren ändå.. får se hur jag gör.
Svar på tråden Var tar man bort födelsemärken?