• Fri 16 Apr 2021 01:33
    1994 visningar
    20 svar
    20
    1994

    Ansvarslöst el ej som förälder. Svara gärna både tjejer och killar

    handlingar i livet om rätt och fel.???? mycke är nog enligt lag kanske inte ok. Men vårat rättssystem är ju antingen svart el vitt. Men jag anser inte att livet i helhet är bara svart el vitt.. gör jag fel som låter min son (14 år) på avlägsen plats med mig vid sidan i BILEN träna på växling, kortare körning, inbromsning.för att lära sig grunder och få erfarenhet?. Enligt lagen ja för han får inte övningsköra bil förren 15 åh någonting( orkar inte kolla de nu exakt)Detta kan man ju vända. Om jag tränar upp min kille i x antal timmar. När han har tagit körkortet för A-traktor och åker ut i trafiken samma dag tillsammans med polaren som också tagit kortet samma dag men aldrig suttit bakom ratten. Vem skulle du vilja åker förbi din sons dagis när han sliter sig ur händerna och springer rakt ut i trafiken framför traktorn. Killen som behöver fundera på vart bromsen är eller han som har "erfarenhet" av att köra och trycker bromsen direkt. ??Killen blev svårt skadad och dog senare pga sina skador när kompisen körde. Fast när sonen bromsade 1.5sek tidigare pga av sin erfaren så studsade lillkillen mot stötfångaren och tappade balansen och föll mot marken åh mamma hann ikapp killen åh kunde ta honom i sin famn. Va de då fel/ansvarslöst av mig som förälder att ge min son grunderna av min erfarenhet hemma på gården när han va 14 år. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ansvarslöst el ej som förälder. Svara gärna både tjejer och killar
  • Fri 16 Apr 2021 01:37
    #1

    Detta är ju såklart en händelse tagen ur fantasin 100% så detta har ju slälvklart inte hänt. Men skulle vara ett fullt möjligt scenario!.

  • Fri 16 Apr 2021 05:21
    #3
    Tow2Mater skrev 2021-04-16 01:58:51 följande:

    Ska du följa lagen ska du ju hålla dig till "ett inhägnat område", inte gården. Då får barnet köra.


    Absolut det vet jag mycke väl vad som gäller. Fast nu va inte de min fråga! Utan hur skulle du som förälder tänka om du satt dig in i den påhittade situationen?
  • Fri 16 Apr 2021 05:21
    #4
    Tow2Mater skrev 2021-04-16 01:58:51 följande:

    Ska du följa lagen ska du ju hålla dig till "ett inhägnat område", inte gården. Då får barnet köra.


    Absolut det vet jag mycke väl vad som gäller. Fast nu va inte de min fråga! Utan hur skulle du som förälder tänka om du satt dig in i den påhittade situationen?
  • Fri 16 Apr 2021 10:48
    #11
    Anonym (ooo) skrev 2021-04-16 07:34:18 följande:

    Ingen 14-åring ska övningsköra i smyg med mindre nogräknad förälder!

    Hur menar du att "kompisen som aldrig suttit bakom ratten som tagit kortet samma dag" - skulle ha kunnat ta kortet utan att ha övningskört? Kompisen har givetvis tränat på samma saker som din kille annars hade denne inte fått kortet.

    Hur kan du inte veta att det är 16 år som gäller för övningskörning? Du "orkar" inte ta reda på det nu när du skriver? Det säger en hel del om dig. 


    De är bra att du nämner att man måste vara 16 för övningskörning. Men uppenbarligen så vet du inte att behörighet AM är uppkörning med MOPED (vilket betyder MOTor +PEDal) vissa olikheter på en moped och en A-traktor ((ombyggd personbil som max får gå 30km/h)

    De är ju så att du kan ta 2 behörigheter för att köra A-traktor som ung!Antingen så tar kort för klass 1 moped när du är 15 år (AM) vilket är 4 h teoretisk utbildning +ett prov +h 4h körning med en moped (moped och a-traktor är ganska olika) eller så tar tar man traktorkort som 16åring vilket bara är teoretiskt prov utan körning.

    Ja jag är då mer bekväm med att dom är ute i trafiken om han känner sig säker och tränat på saken innan han rullar runt med 2ton i trafiken runt alla skolor ex.
  • Fri 16 Apr 2021 10:53
    #12
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-16 08:50:05 följande:

    Jag gick transport på gymnasiet och hade aldrig kört bil vilket alla andra hade, lärarna stoppade direkt ut mig på en hårt trafikerad väg eftersom dom förutsatte att alla som kommit in på linjen kunde köra sedan innan... höll på att gå rejält illa. Är tjej och min mamma ville inte att jag skulle bli frisör och därav följde jag min storebror och pappas fotsteg och sökte till transport. Jag hoppade senare av och har inte kontakt med min familj idag av andra andledningar.. men som sagt du har gjort rätt som lärt barnet köra bil innan du vet ju inte om han väljer transport senare och förväntas redan kunna köra


    Jag gick med transport:) jobbat i yrket 12 år års tid och kört mellan 15-20.000mil/år .man hinner se mycke hemskheter i trafiken om man kör 20×mer än en medelsvensson/år.
  • Fri 16 Apr 2021 11:01
    #13
    Virriga Vera skrev 2021-04-16 09:39:25 följande:

    Enligt lagen så måste det vara godkänt område. Man kan inte ta vilket inhägnat område som helst. Se nedan

    www.lawline.se/answers/vart-far-man-kora-utan-korkort-vad-utgor-inhagnat-omrade


    Här har vi någon som är just svart och vit. Enligt lag får man inte köra för fort heller. Men de händer ju att man gör de med ibland.
Svar på tråden Ansvarslöst el ej som förälder. Svara gärna både tjejer och killar