• Anonym (Mer än en diagno­s)
    Fri 16 Apr 2021 13:23
    5114 visningar
    94 svar
    94
    5114

    Jag bjöd alla i byn på kräftskiva och ingen kom

    Anonym (Nn) skrev 2021-04-16 11:42:02 följande:

    Hej! Det här med att du har asperger och gömmer dig bakom att inte förstå sociala koder känns lite som en ursäkt. Sociala koder kan du lära dig hantera precis som du kan lära dig spela biljard även om det inte kommer helt naturligt. Självklart är det en större utmaning för dig att göra det med din diagnos men det går att komma långt! Du är ju intelligent!

    Sluta undvik folk i affären och va på språng hela tiden. Klä dig i olika kläder, bekvämt men passande så att du ger ett trevligt intryck. Inte slutna mjukisbyxor från 2007.

    Shit samma om småprat om vädret, gräsmattor eller bilar inte intresserar dig. Det är så en kontakt ofta inleds och vill du ha kontakt med folk där du bor så får du acceptera och använda detta som ett medel. Folk går inte bara hem till okända personer de aldrig pratat med utan man behöver ju ha någon form av kontakt innan gärna ett antal gånger. Fråga saker om byn till de som bott där längre än dig, vad finns det för trevliga promenad/ utflyktställen? Vart är bästa fiket? Bästa pizzan? Osv. Kanske händer det nått i byn (när det inte är corona) nått speciellt evenemang, marknad eller nått. Försök anmäla dig att hjälpa till eller engagera dig på nått sätt.

    Jag älskar ditt initiativ med kräftskiva, jättetråkigt att ingen kom men svårt i coronatider och relaterat till det jag skrivit innan, du måste ta lite kontakt med folk innan. Du bör även ha haft ett ?o.s.a senast? datum, då vet du hur många som kommer.


    "Det här med att du har asperger och gömmer dig bakom att inte förstå sociala koder känns lite som en ursäkt."

    Ja det skulle man ju kunna tro. Jag har aspergers, förstår sociala koder, alla tycker jag är snäll, trevlig och har humor, ändå är jag en social paraya i princip. Jag blir utesluten för att standard-svensken är funkofobisk helt enkelt, trots att andra säger att jag är trevlig och rolig så gör bara det faktum att jag har aspergers mig till någon man helt enkelt inte umgås med. För att.... fördomar. Detta är en verklighet för många. Ville bara lyfta fram den biten, tycker ditt inlägg i helhet är bra.
  • Anonym (Mer än en diagno­s)
    Sun 18 Apr 2021 01:32
    #80
    Anonym (Nn) skrev 2021-04-17 07:22:24 följande:
    Nej du blir inte utesluten för att den så kallade ?standard-svensken? är funkofobisk. Du blir utesluten för att du väljer att inte följa de sociala koderna när du är mycket väl medveten om vad som behövs för att skapa en kontakt. Det är ingen som vet om att du har Aspergers när du flyttat till ett nytt ställe och kan därmed inte vara funkofobiska och utesluta dig på grund av det. Men anpassar du dig inte det minsta för att passa in i den sociala strukturen, som jag skrev om innan, så är det klart att det blir svårt. Folk är inte heller funkofobiska för att de inte umgås med dig, alla har rätt att umgås med vem de vill (sålänge den andre vill såklart).
    Jag verkar helt klart ha missbedömt dig iaf, så felfri är jag inte och har aldrig utgett mig för att vara, men frågan är hur det står till med din läsförståelse? Jag är inte ts och flyttar inte runt till nya ställen, ja faktiskt är allt du skriver här helt fel.

    Vilken rappakalja hela ditt inlägg är.
  • Anonym (Mer än en diagno­s)
    Sun 18 Apr 2021 01:40
    #81
    Anonym (N) skrev 2021-04-17 16:05:46 följande:
    Testa att inte berätta att du har aspergers då. Du har ju ingen skyldighet att upplysa nya bekantskaper om det och om din teori stämmer bör de då behandla dig som vem som helst. Själv gissar jag på att det finns andra anledningar.
    Det enda du vet om mig är de få meningarna jag skrev, och ändå antar du att det jag skrev inte stämmer, just för att jag har aspergers. Vilket är precis min poäng.
  • Anonym (Mer än en diagno­s)
    Sun 18 Apr 2021 16:03
    #84
    Anonym (N) skrev 2021-04-18 15:23:50 följande:

    Vad är troligare - att du har ett avvikande socialt beteende (vilket är ett av kriterierna för din diagnos) eller att varenda människa du stöter på inte vill umgås med dig bara för att du har aspergers? Ockhams rakkniv.


    Fortfarande gör du en massa antaganden om mig baserat på en diagnos. Alla uppfyller inte alla diagnoskriterier för en diagnos. Har jag vissa svårigheter? Absolut, jag håller inte långvarig ögonkontakt t ex, jag blir ibland överstimulerad när jag varit någonstans med mycket intryck, jag har svårt att ta plats i större grupper, är dock inte säker på om hönan eller ägget kom först där.

    Men jag förstår sociala koder, jag tolkar inte allt bokstavligt, jag har empati. Jag är den "vännen" man hör av sig till om man behöver prata av sig, eller behöver en tjänst, men inte den man bjuder till kompismiddagen.

    Men det är såklart enklare för andra, inklusive dig, att slå ifrån sig vad jag säger, för att jag har säkert dålig självinsikt pga diagnosen, än att ta tag i sina egna åsikter och fördomar. Jag är van, jag faktiskt till och med dog nästan pga att jag inte är trovärdig nog att lyssnas på, överlevde precis efter att ha legat i respirator på iva, och läkare har erkänt att det var pga diagnosen.
  • Anonym (Mer än en diagno­s)
    Sun 18 Apr 2021 19:09
    #86
    +1
    Anonym (N) skrev 2021-04-18 18:36:40 följande:

    Nej jag gör inte massa antaganden om dig. Jag utgår ifrån vad som är den mest sannolika orsaken och då det föreligger en diagnos som ofta orsakar sociala svårigheter ligger den förklaringen nära till hands. Jag har dock inte sagt att det nödvändigtvis är den rätta eller enda orsaken och som du kanske minns föreslog jag också att du skulle testa din teori för att se hur den faktiskt håller i verkligheten.

    Istället valde du att haka upp dig på att jag även tillade att jag tror det finns andra skäl. Och du tycker att jag har fördomar fast själv sitter du och kallar andra för funkofobiska samt lägger skulden för att din sociala tillvaro inte är så bra på alla andra. Jag tycker du ska ta ditt eget råd och tänka över dina åsikter och fördomar kring andra människor.

    Mitt resonemang är heller inte unikt för just om man har en diagnos utan bygger snarare på den gemensamma nämnaren. Om en person t ex inte trivts, blivit mobbad eller det på annat sätt inte fungerat på ett par arbetsplatser kanske det helt enkelt rör sig om dåliga arbetsplatser. Om en person däremot inte fungerat på tio-femton olika arbetsplatser bör man fråga sig om det verkligen är alla individuella arbetsplatserna som brustit eller om det är personen själv som har ett problematiskt beteende.

    Och ja - det finns garanterat människor med fördomar mot aspergers och andra diagnoser. Säkert har det funnits tillfällen då detta varit orsaken till att de inte vill bli vänner/umgås. Men samtidigt finns det också väldigt många människor med dessa diagnoser som lever tämligen vanliga liv med vänner, familj och partners. Så hur rimligt är det att det endast skulle bero på detta i ditt fall?

    Du skriver att du upplevs som trevlig, rolig och att människor ofta vänder sig till dig. Uppenbarligen är du omtyckt och det låter snarare som att det är de djupare relationerna som är problemet. Jag tror att du är på rätt väg och kanske är det inte krångligare än att du inte upplevs som så bekväm eller öppen. Eller att det är någon annan mindre grej som gör att du inte får riktigt nära vänner.

    Sen vad gäller det sista du skrev så beklagar jag verkligen. Naturligtvis ska dina besvär tas på allvar oavsett om du har en diagnos och läkarna har gjort fel - förstår att en sådan händelse kan sätta djupare spår. Tur att det gick bra, vården är inte alltid att lita på tyvärr.


    Jag tänker avsluta här, det är helt klart att du är fast i dina övertygelser, hänvisar till mina tidigare inlägg som håller än. Lägger endast till att ja, jag kallar andra funkofobiska när de är funkofobiska, det är inte brist hos mig, det är inte en avsaknad av självinsikt hos mig, utan hos den funkofobiske.
Svar på tråden Jag bjöd alla i byn på kräftskiva och ingen kom