• Anonym (Hej)
    Fri 16 Apr 2021 11:24
    227 visningar
    12 svar
    12
    227

    Är en 2,5 åring för stor för att åka i vagn?

    Hej sonen är 2,5 år är han för gammal för att åka i sittdelen på vagnen? När slutade era barn åka vagn? Vi behöver den till och från dagis eftersom det är en bit att gå.

  • Svar på tråden Är en 2,5 åring för stor för att åka i vagn?
  • Anonym (4-ish­.)
    Fri 16 Apr 2021 11:27
    #1

    Min son åkte paraplyvagn fram till han var kanske 4 eller 4.5 år.

  • Anonym (A)
    Fri 16 Apr 2021 11:27
    #2

    Hur långt är ett snöre? Går ni till förskolan kan ju behovet kvarstå mycket längre än för de som tar bilen överallt. Jag misstänker att vissa kör i onödan för att de prioriterar att sluta med vagn och detär ju helt galet.

  • Anonym (När det passar för er)
    Fri 16 Apr 2021 11:33
    #3

    Jag säger att när det passar för er. Vi går/cyklar hellre än att ta bilen vilket gör att vi kan gå långa bitar så ja vi använder vagnen fortfarande till dottern som fyller 5 om 1 månad. Med det sagt så tar vi självklart inte vagnen överallt. Jag vet hennes begränsningar som är ca 6km att gå och ca 1 mil att cykla per dag. Så ska vi längre tex till affären som vi har 8km tur och retur tar jag vagnen med och hon går så långt hon önskar och sen sätter sig i vagnen.

    Ja jag har fått kommentarer från b0de bekanta och främlingar som sålt vagnen för länge sedan. Men de tar istället bilen när vägen överstiger 1km. Så brukar Bara svara att de har inte att göra med hur vi använder vagnen och att hon har faktiskt gått si och så långt innan och sen bryr jag mig inte om dessa personer som anser sig ha rätten att bestämma över våran vardag.

  • Anonym (Anna)
    Fri 16 Apr 2021 12:00
    #4

    Finns inga fasta gränser, olika familjer har olika behov. 

    Vi har alltid varit en aktiv familj, varit ute mycket både i natur och stadsmiljö. Då är det bra att ha vagn med även om barnen är lite större.

    Om det är en bit att gå, så använd vagnen. Det är bättre att ha glada och pigga barn än trötta och gnälliga. 

  • sextio­talist
    Fri 16 Apr 2021 12:11
    #5

    Vi hade sittvagn till sonen tills han var drygt tre, sedan paraplyvagn ett år till. Han sov middag tills han var drygt tre, så när vi var ute på stan så var det toppen att han kunde sova i vagnen. 
    Nu satt han inte i vagnen för jämnan, utan den var med och användes vid behov. Jag älskade (och älskar fortfarande) promenader på över milen och då man hade vagnen med sig så kunde han få vila benen när det behövdes och mamma fick sin promenad.
    Dessutom var vagnen jättebra att ha saker i, jag,  som inte kan ha ryggsäck, kunde lägga matsäck, ombyte och annat bra att ha under sitsen.

  • Anonym (Jag)
    Fri 16 Apr 2021 13:16
    #6

    Här används den när vi ska på stan. Avstånd, trafik och att han tröttnar gör att den behövs. Hur länge till återstår att se. 

  • Anonym (H)
    Fri 16 Apr 2021 14:39
    #7

    Jag tänker att det beror helt på hur man lever. Jag går gärna promenader på 5-10 km och min dotter kommer vara många år innan hon kan haka med på det. När hon blir lite större kanske cykel fungerar.

    Bor man i stan med förskola 5 minuter bort och aldrig rör dig längre än så kan man naturligtvis tycka att man inte har behov av vagn vid 2,5.

    Var observant på vad du har för maxvikt på vagnen bara. Kanske behöver ni köpa en som klarar barnets vikt. Många vagnar går inte högre än 15 kg

  • Fri 16 Apr 2021 14:42
    #8

    Nä. Bara för att man kan gå, betyder det inte att man orkar gå längre sträckor eller att man som förälder orkar låta barnet gå.

    Min uppfattning är att folk som tycker det tar bilen dit man borde tagit sulky och gått.

    Dessutom finns det andra orsaker än ålder, exempelvis att man inte orkar gå lika långt som en vuxen och att ett barn inte klarar gå tillräckligt snabbt.

  • Fri 16 Apr 2021 15:02
    #9

    Vi hade ca 2 km till förskolan tidigare, fram till barnet var ca 4, då tog vi vagnen. Ibland åkte vi buss en bit av vägen men vi ville ha möjlighet att gå om det inte passade med bussarna. Det funkade inte utan vagn med ett barn som var morgontrött och sen slitet efter en intensiv dag.

    Sen flyttade vi och fick ca 700 m. Det går vi, men andra barn i gruppen åker fortfarande vagn den sträckan. De är 5-6 år nu. De går på utflykt med gruppen varje vecka och rundturen är ibland 3-4 km, så barnen _kan_ gå, men det är inte alltid praktisk vid lämning/hämtning av olika skäl.

  • Fri 16 Apr 2021 18:52
    #10

    Till dottern hade jag vagnen tills hon var nästan 3 1/2 år, fast användningen minskade ju såklart under tiden.
    Sonen är lite över 3 1/2 nu - vagnen st
    år kvar hemma, men vi har inte använd den i drygt ett år. Han började älska löpcykeln förra våren, så det blev den istället för vagnen när vi gick längre sträckor. I julklapp fick han en cykel, så nu går det ännu bättre - 7-8km klarar han med den. 10km med lite gnällande den sista biten.

  • Mon 19 Apr 2021 20:16
    #11

    VI slutade med vagn helt när vår son var 2,5 år. I det här fallet berodde det på att det helt enkelt var opraktiskt med vagn och för att vårt barn var van vid att gå långa sträckor. Vi kunde gå flera kilometer om vi bara gjorde det i hans takt och inte hade bråttom och han inte var trött.


    Vi bodde mitt i stan, med två minuters gångväg till ett busstorg, så vi tog bussen överallt istället. Om han var trött så kunde vi ibland ta bussen en hållplats bara. Dessutom kunde min man bära honom på sina axlar i nödfall. Det var helt enkelt enklare att vara utan vagn än att försöka kånka upp den på en fullsatt buss. Ju mer vi gick, desto längre sträckor orkade vårt barn gå, så det blev win-win. När han var 2,5 år-3 år använde vi bara vagnen en enda gång och det var när han var sjuk och jag ensam behövde ta honom till sjukhus med två bussbyten.


    Men det var också för att VÅR situation såg ut just så. Om jag hade bott vid en landsväg utan trottoar och behövt gå en kilometer i vägrenen och där det inte fanns busshållplatser vid nödfall, så hade jag väntat ytterligare en tid innan jag hade lämnat vagnen hemma.

  • Mon 19 Apr 2021 20:20
    #12

    Med mitt svar menar jag alltså att det är helt omöjligt att veta när man är för gammal att åka vagn. Jag känner en 4-åring som "måste" åka vagn hem från förskolan, eftersom de har två kilometer gångväg och för att föräldrarna tycker att det går för långsamt när han går. Det resonemanget förstår jag inte alls, men man kan ha många andra, betydligt vettigare anledningar till att anse att en 4-åring inte är för gammal för att åka vagn.

Svar på tråden Är en 2,5 åring för stor för att åka i vagn?