Inlägg från: Anonym (Civ ing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Civ ing)

    Hur hög är din lön, vad tjänar du?

    Är utbildad civilingenjör och jobbar i Stockholm inom offentlig sektor. 12 års arbetslivserfarenhet och 53 000 kr i lön innan skatt. Tycker personligen att jag tjänar jättebra, men sett till marknaden är min lön varken hög eller låg.

    Efter 45 000 kr/mån försvann drivet och viljan att tjäna mer pengar. Nu är det mer arbetsuppgifterna som lockar, och möjligheten att ha ett fungerande livspussel i övrigt. Jag skulle även kunna tänka mig gå ner i lön om jag fick andra fördelar istället. Jag har ingen önskan att göra karriär och åta mig högre befattningar.

  • Anonym (Civ ing)

    Jag roade mig med att grotta ner mig lite i scb:s lönestatistik och plockade ut en normalfördelningskurva över lönespridningen.

    Om man ser till Sverige som helhet blir resultatet: under 24000 kr= mycket låg lön, under 28000 kr = låg lön, mellan 28000 kr och 42000 kr = normal lön, över 42000 kr = bra lön, över 54000 kr = mycket bra lön.

    Sen tänker jag mig att det finns stora regionala skillnader i lönespridningen. I Stockholm kanske man måste upp en bit över 60000 kr för att hamna i den topp-10%en som kan anses ha en mycket bra lön medan det i Laxå räcker med 40000 kr. Detsamma gäller de lägre nivåerna.

    Det är även intressant att se till kostnaderna för boende etc. Hur lång tid tar det att spara till en kontantinsats för ett vanligt småhus på orten? Vad har hushållet över efter att alla fasta utgifter är betalda?

  • Anonym (Civ ing)
    Anonym (Civ ing) skrev 2021-04-17 22:03:42 följande:

    Jag roade mig med att grotta ner mig lite i scb:s lönestatistik och plockade ut en normalfördelningskurva över lönespridningen.

    Om man ser till Sverige som helhet blir resultatet: under 24000 kr= mycket låg lön, under 28000 kr = låg lön, mellan 28000 kr och 42000 kr = normal lön, över 42000 kr = bra lön, över 54000 kr = mycket bra lön.

    Sen tänker jag mig att det finns stora regionala skillnader i lönespridningen. I Stockholm kanske man måste upp en bit över 60000 kr för att hamna i den topp-10%en som kan anses ha en mycket bra lön medan det i Laxå räcker med 40000 kr. Detsamma gäller de lägre nivåerna.

    Det är även intressant att se till kostnaderna för boende etc. Hur lång tid tar det att spara till en kontantinsats för ett vanligt småhus på orten? Vad har hushållet över efter att alla fasta utgifter är betalda?


    Sen bör man ju även ta hänsyn till ålder i en sån här jämförelse men sådan statistik kunde jag inte hitta på scb. Där fanns det bara indelat per sektor, utbildning och kön.
Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?