• Anonym (123an­na)
    Fri 16 Apr 2021 16:43
    306 visningar
    1 svar
    1
    306

    5 år och autism

    Hej! Min son som är 5 år har autism. Han kan inte tala och han är som en 1-2 åring. Han har blöja och napp fortfarande. När han får raseriutbrott eller när jag märker att han har det jobbigt så är det lätt att bara stoppa in nappen i munnen på han så blir han lugn. Jag får kommentarer att han borde sluta med blöja och napp men det är sjukt svårt.. Nappen är hans trygghet och det med blöjan är grymt svårt då han för de första inte har något intresse för att ha kalsonger och han märker inte ens när han kissar. Sätter han på potten varje dag men händer ingenting. Tycker ni jag har gjort fel som inte har fixat detta ännu, han är ju ändå 5... 

    På förskolan så har sonen börjat med när han bajsat i blöjan så vill han att ingen ska byta på han, han får raseriutbrott och de lyckas inte byta blöjan på han. Men när jag kommer och säger att blöjan ska bytas så går han med på det. Hur ska jag göra här...???! Vill ju inte att han ska gå med en bajsblöja länge. 

  • Svar på tråden 5 år och autism
  • Anonym (Först­år dig)
    Mon 19 Apr 2021 01:58
    #1
    +1

    Jag kan förstå hur tufft det är med ett barn som har NPF. Med tanke på ditt barns diagnos och ditt barns mognadsnivå så tycker jag inte att du gör fel som låter honom fortsätta med napp och blöja. Det måste få vara hans behov som styr, inte hans fysiska ålder. Du måste dessutom orka själv. 

    Jag förstår att du inte vill att han ska gå omkring med bajsblöja på förskolan. Kanske kan ni göra något slags belöningssystem för att få honom att gå med på blöjbyte? Kanske kan han få en krona varje gång han går med på att låta förskolepedagogerna byta hans bajsblöja? Om inte det motiverar honom så kanske förskolepedagogerna kan ringa upp dig så att du kan få prata med honom och säga att hans blöja behöver bytas och att det är okej.

    Kram

Svar på tråden 5 år och autism