• Anonym (Kaksu­gen)
    Fri 16 Apr 2021 16:55
    1789 visningar
    49 svar
    49
    1789

    Han kommentera när jag äter sött

    Kanske gör jag en höna av en fjäder. Men, jag har haft ätstörningar i många år. Äntligen känner jag mig frisk att äta allt, i normala mängder. Men det är väldigt skört.

    Jag har flera gånger bett min man att inte kommentera om jag äter någon sötsak eller något onyttigt. Jag har, efter många år, lärt mig att ta en kaka även om han avstår. Tidigare har jag känt mig tjock, äcklig och som en usel människa som helt saknar karaktär, om jag tagit mig en kaka till exempel. Idag blev jag sugen på något sött till kaffet och tog fram en kaka. Min man såg det och kommenterade med ett ?hoppsan!?

    Och då var det kört. Jag känner mig återigen tjock och usel. Jag hann ta en tugga av kakan innan jag kastade den och ?måste? nu träna bort den.

    Det är som sagt inte första gången det händer. Tar jag en bit choklad kan han kommentera att chokladen minsann tar slut fort. Sanningen är att jag får hålla mig framme om jag ska få nåt!

    Medan min man helt slutat träna och stoppar i sig allt möjligt, tränar jag flera gånger i veckan, äter sunt och håller vikten. Det är inte jag som äter sött dagligen, ändå ska mitt intag kommenteras.

    Jag vet inte hur jag ska få honom att fatta! Kanske är jag jäkligt överkänslig, men nog fasiken borde han kunna knipa igen när jag ändå bett honom?

  • Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött
  • Sat 17 Apr 2021 08:07
    #31

    Det är inte en normal kommentar. Jag hade blivit sjukt irriterad och då har jag ingen ätstörning i bagaget. För dig som har det är den uppenbarligen inte harmlös. Du behöver stå på dig angående detta.

  • Anonym (Svar på tal)
    Sat 17 Apr 2021 08:39
    #32
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.


    Nej det är inte en harmlös kommentar. Det är mobbning och fat shaming. Om han tycker att han ska kunna säga saker som gör dig ledsen eller upprörd på andra sätt är han fel kille för dig.
  • Anonym (Japp)
    Sat 17 Apr 2021 08:41
    #33
    Anonym (Sara) skrev 2021-04-17 05:13:13 följande:

    Det är inte så per automatik att man måste stå ut med att bli "pikad" eller kommenterad på det sättet. Det äringet som behöver ingå i samboskapet.


    Ja,men tyvärr är det ofta så.Hur bearbeta detta.
  • Anonym (Polly­)
    Sat 17 Apr 2021 08:44
    #34
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-17 08:41:35 följande:
    Ja,men tyvärr är det ofta så.Hur bearbeta detta.

    Förslagsvis genom att säga till sin partner på skarpen. Så svårt är det inte för honom att hålla inne med pikarna. Han kan om han vill.
  • Anonym (Japp)
    Sat 17 Apr 2021 08:46
    #35
    Anonym (Polly) skrev 2021-04-17 08:44:46 följande:

    Förslagsvis genom att säga till sin partner på skarpen. Så svårt är det inte för honom att hålla inne med pikarna. Han kan om han vill.


    Om han inte lyssnar då?Separation är stort steg och inget man tar på en dag.
  • Anonym (Polly­)
    Sat 17 Apr 2021 08:53
    #36
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-17 08:46:33 följande:
    Om han inte lyssnar då?Separation är stort steg och inget man tar på en dag.

    Då formulerar man om sig. Och om man uttryckt sig på alla sätt man kan komma på och han fortfarande inte fattat så går man till en parterapeut för att få hjälp med kommunikationen. Att bara stå ut med skiten löser ju ingenting.
  • Anonym (Svar på tal)
    Sat 17 Apr 2021 09:02
    #37
    Anonym (Polly) skrev 2021-04-17 08:53:25 följande:

    Då formulerar man om sig. Och om man uttryckt sig på alla sätt man kan komma på och han fortfarande inte fattat så går man till en parterapeut för att få hjälp med kommunikationen. Att bara stå ut med skiten löser ju ingenting.
    Nej du. Har man redan sagt det på alla sätt man kan att man inte vill bli hånad och pikad av sin partner så spelar det ingen roll om det finns terapeuter att tillgå. Så trög är ingen människa att de måste uppfostras av en utomstående, de skiter bara i ens känslor. I det läget går man, och inget annat.
  • Anonym (Polly­)
    Sat 17 Apr 2021 09:07
    #38
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-04-17 09:02:10 följande:
    Nej du. Har man redan sagt det på alla sätt man kan att man inte vill bli hånad och pikad av sin partner så spelar det ingen roll om det finns terapeuter att tillgå. Så trög är ingen människa att de måste uppfostras av en utomstående, de skiter bara i ens känslor. I det läget går man, och inget annat.

    Det beror väl på hur bra man är på att uttrycka sig. Många par har nytta av terapi när kommunikationen inte fungerar.
  • Anonym (Svar på tal)
    Sat 17 Apr 2021 09:14
    #39
    Anonym (Polly) skrev 2021-04-17 09:07:45 följande:

    Det beror väl på hur bra man är på att uttrycka sig. Många par har nytta av terapi när kommunikationen inte fungerar.
    Ja en del har svårt att uttrycka sig men det ska inte vara svårt att förstå "jag blir ledsen när du säger så", eller hur man än säger. Det kanske tar en stund att komma dit, man kanske uttrycker sig vagt osv, men jag tror verkligen inte att det är där felet ligger i de flesta fall.
  • Anonym (Sara)
    Sat 17 Apr 2021 09:22
    #40
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-17 08:41:35 följande:

    Ja,men tyvärr är det ofta så.Hur bearbeta detta.


    Vad är det som ska bearbetas?

    Jag tänker att man inte ska behöva bearbeta något för att ens partner inte kan hålla inne med enkla kommemtarer.

    Jag menar detta handlar ju inte om något som bör vara svårt för någon, vare sig att förstå eller genomföra.

    "Jag vill inte att du ger mig några som helst kommentarer om vad jag äter". Inte jättesvårt att förstå. Ts partner har ju dessutom förstått, men uttrycker att han inte ska behöva sluta med dessa komentarer. Så det handlar ju alltså inte om att han i te förstått vad hon bett honom om utan att han väljer att inte göra såsom hon ber om.
  • Anonym (Först­år TS)
    Sat 17 Apr 2021 10:35
    #41

    Jag dejtade en riktig asshole i nästan fem år som kommenterade allt jag åt och hade åsikter om min kropp, vikt och utseende 7-24.
    Till slut utvecklade jag en ätstörning. Jag trodde att jag var fet, ful och korkad. Jag är 174 cm lång och väger (har alltid gjort) mellan 55-57 kg.

    Med hjälp av en KBT så lyckades jag dumpa den äckliga individen. Och först nu, efter 1.5 års terapi så börjar jag inse hur korkad jag var som stannade och accepterade dessa trakasserier under alla dessa år. 

  • Anonym (Sigri­d)
    Sat 17 Apr 2021 10:54
    #42
    +1
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.


    Visst att man inte kan censurera hela sin omgivning, men det där är ju din man. Han om någon borde väl vilja att du håller dig frisk och inte insjuknar igen. Så om någon bör ju han kunna tänka på vad han säger. Känns absolut inte orimligt. Som det är nu verkar han ju bara vilja ha en ursäkt att vara ett asshole, inte ta hänsyn till andras känslor och inte bättra sig. För undra hur många andra i hans närhet tycker det är speciellt kul att alltid ha nån som påpekar vad dom äter, ätstörning eller inte? 
  • Anonym (MM)
    Sat 17 Apr 2021 11:15
    #43
    +1

    Jag tycker detta är väldigt allvarligt. Förstår han ens vilka konsekvenser hans uttalande kan ha? Det kan faktiskt handla om liv och död. Det är inte alls oskyldiga kommentarer. Är han dum på riktigt? Eller bara empatistörd? I vilket fall som helst skulle jag be dig fundera över om det är värt att fortsätta med denna man. 

  • Anonym (Kaksu­gen) Trådstartaren
    Sat 17 Apr 2021 11:38
    #44

    Jag tror absolut inte att min man försöker trycka ner mig. Han gör det inte i andra sammanhang, och det skulle kännas märkligt om han skulle göra det i en sak som sker typ varannan vecka. Och inte ens varje gång. Han är absolut ingen mobbare.

    Någon tyckte inte att vi skulle skaffa barn ihop. Vi har redan två barn. Vi har varit tillsammans i många år och min man var den som hjälpte mig ur ärstörningen. Han är varken empatilös eller elak.

    Han är däremot en smula fyrkantig och tycker att jag borde tåla en kommentar av sådan oskyldig typ. Han skulle aldrig kommentera mitt utseende eller matintag negativt. Däremot kan han haspla ur sig ett förvånat ?är du redan hungrig?, om jag tar en knäckeskiva nån timme efter middagen.

  • Anonym (zigza­g)
    Sat 17 Apr 2021 21:27
    #45

    "Jag har undanbett mig kommentarer om mitt ätande flera gånger, och jag har mycket goda skäl för det enligt medicinsk expertis.

    Om du inte kan låta bli att kommentera så är det enligt alla definitioner mobbning och då kommer jag i fortsättningen att sluta kontrollera mig och istället reagera som din kommentar får mig att må. Jag kommer att kasta maten du kommenterar på dig. 

    Du väljer själv hur du agerar och du har tre chanser från och med nu. Jag tänker inte leva med någon som inte kan avhålla sig från att fortsätta mobba andra när han har fått veta att de tar skada av hans beteende."

  • Anonym (Linn)
    Sat 17 Apr 2021 21:46
    #46
    +1
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-17 11:38:49 följande:

    Jag tror absolut inte att min man försöker trycka ner mig. Han gör det inte i andra sammanhang, och det skulle kännas märkligt om han skulle göra det i en sak som sker typ varannan vecka. Och inte ens varje gång. Han är absolut ingen mobbare.

    Någon tyckte inte att vi skulle skaffa barn ihop. Vi har redan två barn. Vi har varit tillsammans i många år och min man var den som hjälpte mig ur ärstörningen. Han är varken empatilös eller elak.

    Han är däremot en smula fyrkantig och tycker att jag borde tåla en kommentar av sådan oskyldig typ. Han skulle aldrig kommentera mitt utseende eller matintag negativt. Däremot kan han haspla ur sig ett förvånat ?är du redan hungrig?, om jag tar en knäckeskiva nån timme efter middagen.


    Fast han kommentarer ju ditt matintag på ett negativt sätt? Jag kan bara utgå från mig själv, och jag skulle vara mycket försiktig och ta stor hänsyn om min partner hade en historik med ätproblematik. Att han inte bara fortsätter fast du säger ifrån, utan dessutom menar att du ska ta det och inte censurera din omgivning framstår för mig som både okänsligt och barnsligt.

    Men du får väl börja bete dig som honom, så kanske polletten trillar ner nångång. Att det är inte så kul att få sådana kommentarer, även om de är sprungna ur "förvåning och spontanitet ".
  • Sun 18 Apr 2021 08:58
    #47

    Han behöver kanske en uppdatering kring ätstörningar av en professionell källa. Finns det någon webbutbildning som vänder sig till närstående? Finns möjlighet att boka in en videosamtal med någon på en ätstörningsklinik?

    Han verkar tro att du borde vara helt frisk nu och förstår inte att rester av din problematik kommer att finnas kvar väldigt länge och att han måste ta hänsyn till det. Om han klarade av att hjälpa dig förut så borde han även kunna klara av det här, men med lite hjälp.

  • Anonym (Psyko­)
    Sun 18 Apr 2021 09:17
    #48

    Att han sårar dig genom att säga så är ingenting han är medveten om.

    Människors känslighet inför andra och världen, är medfödd.

  • Anonym (Kajsa­)
    Sun 18 Apr 2021 10:02
    #49

    När jag hade en ny relation kommenterade han efter ett halvår vad jag åt. Jag blev så jävla ledsen och skickade efter det ett meddelande och bad honom att aldrig nånsin igen kommentera mina kropp eller var jag äter.

    Det hände igen ytterligare ett år senare och då grät jag öppet så sårad jag var. Arg som fan blev jag och nästan skrek saker som

    "Varför vill du vara elak?"

    "jag har bett dig att inte kommentera vad jag äter. Jag har så mycket jag skulle kunna kommentera kring dina hälsovanor men jag tänker inte sjunka till din nivå"

    "Jag är inte vem som helst, jag är din partner, det är meningen att vi ska stötta varandra, hur ska vi kunna leva ihop utan respekt?"

    "Vill du att jag ska må dåligt? Det känns så eftersom du gör såhär"

    Efter det har det inte kommit en enda kommentar. Gör det det kommer jag ta upp det med samtliga våra vänner när vi ses, helt enkelt fråga vad de tycker, gärna när han är med så att han får skämmas. Men dit hoppas jag att vi aldrig kommer. I övrigt lever vi helt utan drama, detta är en av få saker som gör mig riktigt förbannad.

Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött