• Anonym (lite ställd­)
    Fri 16 Apr 2021 19:25
    120 visningar
    7 svar
    7
    120

    "Om man tar jättelite, får man ta av alla då?"

    Idag kom dottern, 9 år, hem från skolan med denna fråga. Lunchen menade hon så klart. Min dotter går i en F-3 skola som bara serverar en rätt om man inte har specialkost, men de hade varit uppe i stora skolan, som är en 4-9 skola, och ätit i deras matsal och där hade de 4 rätter att välja mellan. Jag har kikat lite på deras matsedel och standard verkar vara 3 rätter, en blandkost, en vegetarisk och en soppa, men jag såg också vissa dagar med 4 under terminen.

    Jag sa förstås att jag inte visste men att hon får fråga om de äter där igen, annars får hon fråga nästa termin när hon börjar där 

    Ni som jobbar i skola, eller som har barn i skolor som erbjuder flera rätter och har frågat samma, vad är ert svar på min dotters fråga?

  • Svar på tråden "Om man tar jättelite, får man ta av alla då?"
  • Fri 16 Apr 2021 19:27
    #1

    När jag gick i skolan fick man ta lite (eller mycket) av allt. Fanns alltid ett vegetariskt alternativ, och ett till två köttalternativ (t.ex. blodpudding, köttgryta, vegetarisk lasagne). Plus sallad, bröd o.s.v. till det.

  • Fri 16 Apr 2021 19:30
    #2
    +1

    Att man tar så mycket som man orkar äta upp. Hur sedan sammansättningen ser ut får barnet bestämma. Jag har sällan något att påpeka då jag heller ser att barnen äter så att de orkar skoldagen.

  • Fri 16 Apr 2021 19:32
    #3

    Att man tar så mycket som man orkar äta upp. Hur sedan sammansättningen ser ut får barnet bestämma. Jag har sällan något att påpeka då jag heller ser att barnen äter så att de orkar skoldagen.

  • Anonym (E)
    Fri 16 Apr 2021 19:59
    #4

    De får ta av vilken av rätterna de vill. Även blanda hursom eller ja, ta av alla.

  • Anonym (lite ställd­) Trådstartaren
    Fri 16 Apr 2021 20:19
    #5

    Tack för svar. Det är uppmuntrande att höra.

  • Sun 18 Apr 2021 06:19
    #6

    I  de skolor jag gått i fick man alltid ta lite av varje ifall det serverades fler än en maträtt, men vet ju förstås inte hur det är i andra skolor..

  • Anonym (Bamba­tanten­)
    Sun 18 Apr 2021 06:26
    #7
    +1

    Så länge som man äter upp det man tar till sig så blir vi bara glada när barnen vill smaka av allt uppmuntra din dotter att äta :) inget ger nämligen bättre effekt på tveksamma barn än kamrater som äter med god aptit.

    Genom åren så har jag tyvärr sett så många barn som gärna hade velat äta som avstår för att en kamrat sagt att det är äckligt och man vill "passa in".

Svar på tråden "Om man tar jättelite, får man ta av alla då?"