Inlägg från: Anonym (försöker hjälpa 70+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)

    Vaccin mot covid

    Anonym (Ph) skrev 2021-04-19 18:28:44 följande:
    Det är gammalt. Man har ju gjort fler studier och därför som sagt man har längre tid mellan doserna nu, med Astra. Därför att det visat sig att skyddseffekten då blir högre.

    Dessutom är det ju på gruppnivå detta måste göras. Så många som möjligt måste vaccineras för att stoppa pandemin. Då behöver inte alla ha 100% skydd för att pandemin ska dö ut. Tänk inte bara på dig själv, dags att lyfta blicken liite högre.
    Astras vaccin kommer inte få denna pandemi att dö ut. Skyddseffekten är på tok för låg för att det ska skapas någon flockimmunitet. Inte ens om 100% skulle vaccinera sig med Astras vaccin skulle vi nå målet.

    Finns ingen peer review studie som visar på något annat än cirka 60% skyddseffekt för Astra-vaccinet.  Om man lyfter blicken så inser man snabbt att det behövs effektivare vaccin för att nå målet. Det Astra på sin höjd kan göra är att dämpa hastigheten i spridningen, men nu ges ju Astra bara till sådana som ändå ska leva socialt distanserat. De kommer tvingas fortsätta göra det, även efter en dos med Astras vaccin, då skyddet är alldeles för dåligt. 

    Jag kommer inte låta mig vaccineras med Astras vaccin då det blir min tur. Finns ingen anledning att ta ett så lågeffektivt vaccin, som dessutom är känt för sina biverkningar. Vad ska jag med det till?
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Xenia skrev 2021-04-21 18:04:39 följande:

    Folk är ju usla på att beräkna risker.

    Hur många har dött av covid-19 i Sverige hittills? Jo, 13 825 personer. Hur många intensivvårdas för covid-19 idag? Jo, 380 st.

    Hur många av 20 miljoner vaccinerade med Astra Zeneca i Storbritannien drabbades av allvarliga biverkningar? 79 st. Hur många dog? 19 st.


    ...och vilket skydd fick de som valde att vaccinera sig med Astras vaccin istället för Pfizers vaccin?
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Fliselisan skrev 2021-04-21 21:25:10 följande:
    Ok, då missförstod jag dig. Arbetar själv med vaccinationer och det har ju som alla vet varit olika direktiv som ändras hela tiden.
    Igår var rekommendationen 3-4 veckor, men kan ju hända att det är annorlunda idag.
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Tow2Mater skrev 2021-04-24 01:16:45 följande:
    Det skulle finnas, om folk kunde direkt välja vilket vaccin de ville ha och sen boka tid enbart for det.
    Exakt så är det. Idioti att inte låta folk få veta vad för slags vaccin som erbjuds i samband med bokningen. På så vis skulle man ju inte behöva boka upp sig och ta en massa tid i anspråk i onödan. Både sin egen och andras. Pandemibekämpningen i Sverige är så dåligt skött. I alla avseenden. Både vad gäller smittbekämpning, restriktioner och nu även vaccinering. Få länder har gjort det sämre än vad Sverige har gjort. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-24 12:44:38 följande:
    Du verkar inte ha en aning om vilken logistik som ligger bakom vaccinationerna. Det går inte att i förväg veta vilket vaccin man får eftersom inte ens mottagningen själva vet vilket det blir. Det distribueras ju ut allt eftersom man får leveranser. Man får ta det man får, vill man inte ha det får man snällt vänta till nästa fas. Det är fritt val. Boka inga tider då om du inte är beredd att ta vad du får!
    Det stämmer inte. Andra länder har helt strukit användningen av vektor-vaccinet från Astra och vaccinerar enbart med mRNA-vaccin. De flesta har ändå kommit längre än Sverige. Med bättre logistik går det givetvis att tala om vilka vaccin de olika mottagningarna har hemma. Många vet förstås också vad de har och vad de kommer att få närmaste dagarna. Vad det handlar om EGENTLIGEN är att det INTE VILL BERÄTTA DET. Då de befarar att folk inte kommer boka sig för vaccination om de får Astras hopkok.

    Jag vet personer som bokat flera tider och gått runt till olika mottagningar, tills de fått napp på en mottagning som har rätt vaccin. Så visst går det att välja. Det är ingen som kommer tvinga i folk vaccin som de inte vill ha. De har inte behövt vänta till nästa fas. 

    Moraliskt känns dagens ordning väldigt tveksam. Man kan fråga sig två saker.

    1. Antingen vill folk ta Astras vaccin eller så vill de inte ta det. Om man är öppen med vad man har, kan ju alla som vill ha Astras vaccin välja det.

    2. De som inte vill ha Astras vaccin behöver då inte boka tider i onödan, då de köper grisen i säcken. Och om folk inte vill ha Astras vaccin är det knappast samhällets uppgift att tvinga i folk ett vaccin de inte vill ta. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    molly50 skrev 2021-04-25 12:03:46 följande:
    Men om det går att välja,varför bokar man då upp tider på flera olika ställen istället för att ringa runt och fråga vilket vaccin de har först?
    Jag tänker att man tar upp onödig plats för andra som kanske vill ha vaccinet när man bokar en tid för att sedan backa ur.
    Det är för att vaccinmottagningarna har fått direktiv om att de inte ska upplysa om vilka vaccin de har hemma. Därmed sitter folk och helgarderar, då många inte vill ta Astras vaccin. Håller med dig om att det kostar onödig administration både för vårdpersonalen och patienterna/de som vill vaccinera sig. Vore betydligt bättre om folk redan vid bokningstillfället får reda på vilka vaccinatörer som har vilket vaccin. Då skulle man slippa allt trassel. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-24 18:01:11 följande:
    Du har fel i så mycket du skriver. Så mycket rykten som inte är sanna som florerar.
    Vad i det jag skriver anser du vara felaktigt?
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    molly50 skrev 2021-04-25 12:50:00 följande:
    Jag tänkte på att du skrev att du vet flera som bokat på flera ställen tills de har fått tid på ett ställe där de får ett vaccin de vill ha.
    Då måste de ju ha fått veta redan vid tidsbokningen? Eller har jag missförstått?
    Nej, de har bokat flera tider på olika mottagningar för det kan man tydligen göra. 

    Då går de på mottagning efter mottagning tills de får det vaccin de vill ha. Man helgarderar med andra ord. Däremot får man inte veta vid tidsbokningen vilken vaccinatör som har vilket vaccin. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Tecum skrev 2021-04-25 21:23:29 följande:
    Det borde gå att samköra bokningarna så man kan se om personer med samma personnr har fler än en tid? Sen ska fuskarna hamna sist i kön!
    Har lite svårt för att kalla de personer som inte vill ha Astras vaccin för fuskare. 

    Kan ju faktiskt vara så att man tillhörande riskgrupp är rädd för att smittas av Covid19. Man har läst om att Astras vaccin förutom biverkningar ger mycket lägre skydd mot smittan.

    Är det då så konstigt att man kan tänka sig att vaccineras med Pfizer eller Modernas vaccin, men inte Astras? Varför ska man då inte kunna få boka sig för vaccination? Kan vårdgivare inte upplysa om vad för slags vaccin de har blir det ju så att patienter går därifrån i ogjort ärende, för att sedan boka igen. De försvinner ju inte från riskgruppsordningen för det. Dessutom borde man väl vara extra noga med att se till att riskgrupper får de effektivaste vaccinen, men nu ger man istället bara Astras till 70+, detta trots att det nu finns fall med blodproppar även bland de äldre. Kanske inte heller helt förvånande. 

    Jag tycker man borde göra som flera andra länder redan har gjort. Man borde sätta totalstopp för Astras vaccin. Låt hellre processen ta lite längre tid. Nu försöker man sig på något slags hafsverk och det blir sällan särskilt bra.
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    molly50 skrev 2021-04-27 15:36:50 följande:
    Det är klart man kan förstå att folk blir oroliga efter det som kommit fram om Aztras vaccin.
    Men jag tycker ändå det är fel att boka upp sig på flera olika mottagningar och sedan vända i dörren för att det var "fel" vaccin.
    Man måste kunna fråga vid bokningen om vilket vaccin det är,innan man bokar.
    Att boka upp sig på flera olika mottagningar ställer ju till det både för personalen och de som vill ha vaccin,men måste vänta på tid pga dessa personer.
    De har tyvärr fått instruktion om att inte svara på det. Har hört det från flera och dessutom hade TV4 ett reportage om det. Man vill inte berätta och så länge man inte vill berätta får vi nog leva med att samma person bokar upp sig för flera tider.
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-27 16:05:22 följande:
    Vad du håller på och tjatar om detta. De som får vaccin nu är prioriterade grupper. De får först av de vaccin som vi har tillgång till och som är godkända och ger ett bra skydd. Mottagningarna vet inte vad de får för vaccin förrän med kort varsel så det går inte att boka och välja! Skulle bli totalt kaos. Vill man bara ha ett visst vaccin så vänta då! Det kommer förmodligen gå att välja så småningom, efter sommaren eller så.
    Många tycker nog att de väntat tillräckligt då de levt isolerade i över 1 års tid. Klart man chansar och bokar in sig för vaccination då. Astras ger ju för övrigt inte något vidare skydd om man jämför med de båda andra godkända vaccinen. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (V+) skrev 2021-04-27 15:43:43 följande:
    Otacksamma och okunniga är min kommentar om det.

    Jag har suttit hemma i 14 månader och får jag Astra-vaccinet idag så tar jag det utan minsta tvekan.

    Astra-vaccinet är betydligt tryggare än covid. Framför allt för 70+.
    Problemet (om du tar Astra-vaccinet) är att du trots att du vaccinerat dig kommer löpa en betydande risk att bli sjuk ändå.

    Den risken är betydligt lägre om du istället väljer att vaccinera dig med ett mRNA-vaccin. Dessutom uppnår du skyddet snabbare med ett sådant vaccin.

    https://www.kry.se/vaccination/covid-19-vaccin/

    För tillfället finns tre godkända vaccin tillgängliga i Sverige.


    Pfizer/BioNTech: Skyddseffekt på 95 procent efter två doser som tas med sex veckors mellanrum.
    Moderna: Skyddseffekt på 94,5 procent efter två doser och tas med sex veckors mellanrum.
    Astra Zeneca: Genomsnittlig skyddseffekt på 70 procent efter två doser ? högre än den genomsnittliga effekten av vaccinet som ges mot säsongsinfluensa.
     Andra dosen tas efter 10-12 veckor.

  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (89064) skrev 2021-04-27 18:10:11 följande:
    Astras skydd är inte sämre än de andras. Uppdatera dig innan du yttrar dig.
    Var har du fått det ifrån?

    För tillfället finns tre godkända vaccin tillgängliga i Sverige.


    Pfizer/BioNTech: Skyddseffekt på 95 procent efter två doser som tas med sex veckors mellanrum.
    Moderna: Skyddseffekt på 94,5 procent efter två doser och tas med sex veckors mellanrum.
    Astra Zeneca: Genomsnittlig skyddseffekt på 70 procent efter två doser ? högre än den genomsnittliga effekten av vaccinet som ges mot säsongsinfluensa.

    https://www.kry.se/vaccination/covid-19-vaccin/

  • Anonym (försöker hjälpa 70+)

    Som av en händelse fick Stefan Löfven en spruta med Pfizers vaccin idag.

    Ja, det hade väl sett ut om han hade fått en blodpropp och avlidit, eller om han hade blivit sjuk i Covid19, två månader efter vaccineringen....

    Han hade förstås ingen A-N-I-N-G om att det var ett mRNA-vaccin han fick... Oskyldig

  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (V+) skrev 2021-04-27 21:24:00 följande:
    Astra Zeneca ligger något lägre än vaccinen från Pfizer/Biontech och Moderna när det gäller skyddseffekt. En studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet visade att Astra Zenecas vaccin har en skyddseffekt på 81 procent om man lät det gå tolv veckor mellan de två doserna.

    www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/detta-vet-vi-om-vaccinet-fr%C3%A5n-astra-zeneca/ar-BB1eDoLh

    The Lancet är bland de mest pålitiliga källorna man kan hitta.

    Notera att skyddsffekt på 81 procent inte innebär att det är verkningslöst för 19%, utan att man förvisso kan bli smittad, men man blir troligen inte så sjuk.

    Blev jag erbjuden AstraZeneca idag skulle jag utan tvekan tacka ja!
    Vad har du för källa till att de uppgifterna skulle vara trovärdigare? Låter mest som personligt tyckande. Men även om det skulle stämma, betyder det ändå att du tar betydligt större risk än med mRNA-vaccinen.

    20% risk att bli sjuk jämfört med 5%. "Troligen inte så sjuk?" Låter också hemmasnickrat. Flera länder har aktivt valt bort vektorvaccinen. 

    Men du gör ju som du vill. Föredrar du Astras vaccin med den datan är det upp till dig. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-27 21:28:03 följande:
    Det har gjorts nya studier efter detta. Och även 70% är en hög skyddseffekt, alltså högre än vaccin vid säsongsinfluensa, samt att sjukdomen blir mildare vid vaccination om man ändå skulle bli sjuk. Du har verkligen låst dig vid en uppfattning. För din information så finns det mycket ovanliga biverkningar även med andra vaccin.
    Det rapporteras betydligt mer biverkningar med Astras vaccin per tusen vaccinerade. Incidenten var 4-5 gånger så hög. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (ARG!!!) skrev 2021-04-27 21:34:06 följande:

    Hur fel eller rätt somliga än må ha gällande Astra så finns det många äldre som inte kommer att ta Astra under några omständigheter. Vad kommer att hända med dom nu? När kan dom få ett annat vaccin? Betyder det här att vart dom än vänder sig i Stockholm så kommer dom enbart att erbjudas Astra? Kan dom verkligen inte lyckas få ett vaccin som dom känner sig bekväma med?


    De kan få rätt vaccin när som helst. Se det som en fiskdamm. De 70+ som vaccinfiskat har alla fått napp efter ett antal försök. Tycker de anställda på Folkhälsomyndigheten och de inom regeringen kan injicera sig själva med Astras hopkok. 
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (ARG!!!) skrev 2021-04-27 21:47:53 följande:
    Men vet du, det finns ju mångdubbelt mer Pfizer än Astra doser så det kan omöjligt stämma att om Astravägrarna får något annat så raseras hela vaccinationsplanen. Tillgången av annat vaccin står och faller inte med några Astravägrare som får ett annat vaccin.

    Regimen vill prångla ut rävgiftet Astra och offrar dom äldres liv i processen. Så enkelt är det. Typ att lite svinn får man tåla tänker dom. Sverige är som vanligt efterblivet och tror att dom kan och vet bäst trots att hela världen gör något annat. Sverige har gått tvärt emot alla andra länder från början med pandemin och nu fortsätter Sverige i samma anda och ger ut Astra trots att många, många länder har stoppat Astra och i USA är det inte godkänt alls och kommer inte heller att bli det.
    Kan bara hålla med. De är rädda för att om folk fick välja skulle ingen välja Astra och då skulle inte tillräckligt många bli vaccinerade tillräckligt fort. Grejen är bara den att pensionärerna många har levt isolerade i över ett års tid. De kan nog tänka sig att vänta om de får ett vaccin som faktiskt ger ett reellt skydd och som de inte dör av. Men istället väljer man att närapå tvinga i pensionärerna detta undermåliga vaccin. Det är nog bland det mest oetiska jag skådat på mycket länge. Tycker det är skitmärkligt hur folk accepterar detta och att pressen inte är mer på. Detta sker alltså i den humanitära supermakten Sverige...
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Anonym (ARG!!!) skrev 2021-04-27 21:51:09 följande:
    Jag vet att det finns dom som har lyckats efter x antal försök men det var ju före dagens DDR memo gick ut. Kommer det att fungera att gå runt till femtielva olika ställen from nu eller kommer det att eka i kör: Du är äldre än 65 så du får Astra eller inget alls?
    Känns som det fönstret stängs nu. Jag tror det har att göra med att mRNA-vaccinen nu behövs för fas3 och fas4. Då tycker man att kvarvarande pensionärerna får hålla till godo med skiten från Astra som det finns överskott av. Man ser det väl bara som en ren besparing om de dör. Om inte av vaccinet direkt, så åtminstone indirekt då Astras vaccin ger betydligt sämre skydd. Har man fyllt 65+ är man bara en kostnad för samhället. 
Svar på tråden Vaccin mot covid