• Anonym (Flicka)

    Era åsikter om dessa flicknamn?

    Vi ska få barn och har väldigt svårt med flicknamn, tycker det blir mycket enklare att läsa andras åsikter så skulle bli jätteglad om ni kunde skriva ner lite åsikter samt kanske associationer så jag kanske kan välja bort ett eller två namn.

    Namnen är iallafall Ines, Leah, Sally och Lina.

    Storasyster heter Sara.

  • Svar på tråden Era åsikter om dessa flicknamn?
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Flicka) skrev 2021-04-16 21:28:50 följande:

    Vi ska få barn och har väldigt svårt med flicknamn, tycker det blir mycket enklare att läsa andras åsikter så skulle bli jätteglad om ni kunde skriva ner lite åsikter samt kanske associationer så jag kanske kan välja bort ett eller två namn.

    Namnen är iallafall Ines, Leah, Sally och Lina.

    Storasyster heter Sara.


    Jag gillar främst Ines men Lina är också fint. Tycker båda passar ihop med Sara. Sally och Leah tycker jag personligen blir konstigt i Sverige om ni båda är svenskar och inte har rötter i ett engelskspråkigt land, även om namnen i sig inte är dåliga.
  • Anonym (Namn)

    Jag har svårt för Ines och Leah. Lina passar bra ihop med Sara.

    När vi valde namn på vårt barn hade vi i åtanke att det skulle vara ett namn som även passar när barnet blir vuxen. Välj det namn ni själva tycker är finast.

  • Anonym (Jag)

    Ines- tänker bara på Ines Uusman så det går bort av det skälet
    Leah-fint
    Sally- tänker bara på tv-serien, tyvärr
    Lina-fint

  • Anonym (Bara Lina)

    Jag tycker bara Lina är fint av dom namnen.

    Ines - mammas jobbiga gamla granne

    Sally - tv-serien (fast jag inte ens sett den för hon verkar så vidrig)

    Leah - känns för utländskt och extraordinärt. Isf Lea utan h.

  • Somebodyelse

    Sally har alltid varit ett av mina favoritnamn, så jag tycker såklart att det är finast av de du nämner. Ines och Lina tycker jag också är fina. Leah har jag lite svårt för.

  • Anonym (P)

    Alla namnen är fina men jag har två invändningar: Sara och Sally blir konstigt - lite som att döpa två syskon till Karl och Kalle. Leah med h borde matchas med Sarah med h och gärna ett engelskklingande efternamn. Men det kanske mest är jag som är en konservativ gammal stofil.

  • fluu

    Av dessa gillar jag käcka och trevliga Sally. Lina är rent simpelt och Leah är väl egentligen bra, men jag gillar det inte.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Flicka)
    Anonym (Namn) skrev 2021-04-16 21:45:07 följande:

    Jag har svårt för Ines och Leah. Lina passar bra ihop med Sara.

    När vi valde namn på vårt barn hade vi i åtanke att det skulle vara ett namn som även passar när barnet blir vuxen. Välj det namn ni själva tycker är finast.


    Tack. Tycker alla namn passar på en vuxen och kan inte välja ett namn, därav tanken att kanske få lite hjälp för att senare välja bort ett eller två namn så har man färre att välja mellan.
  • Anonym (Flicka)
    Anonym (P) skrev 2021-04-17 06:03:34 följande:

    Alla namnen är fina men jag har två invändningar: Sara och Sally blir konstigt - lite som att döpa två syskon till Karl och Kalle. Leah med h borde matchas med Sarah med h och gärna ett engelskklingande efternamn. Men det kanske mest är jag som är en konservativ gammal stofil.


    Tack för dina åsikter!

    Jag gillar inte syskonnamn som låter lika, men tycker inte att Sara och Sally är så lika (även om Sally egentligen kommer från Sara). Men kanske är så att många tycker som du och kanske finner det konstigt.

    Vi har inget engelskt efternamn men inte ett svenskt heller. Men kan förstå att det känns konstigt med Sara och Leah, men tycker personligen att Sara utan H känns mer etablerat än vad Lea utan H är (jag menar eftersom det korrekta är Sarah och Leah egentligen).
  • Embla twopointoh
    Anonym (Flicka) skrev 2021-04-16 21:28:50 följande:

    Vi ska få barn och har väldigt svårt med flicknamn, tycker det blir mycket enklare att läsa andras åsikter så skulle bli jätteglad om ni kunde skriva ner lite åsikter samt kanske associationer så jag kanske kan välja bort ett eller två namn.

    Namnen är iallafall Ines, Leah, Sally och Lina.

    Storasyster heter Sara.


    Jag tycker om syskonskaror som har en röd tråd i sina namn. Därför tycker jag att Lea är det bästa av de du räknat upp, eftersom både Sara och Lea är bibliska namn (och därför skriver jag Lea utan H eftersom storasyster inte har ett H i sitt namn).

    Ines har jag aldrig gillat. Sally är en smeknamnsform av Sara, så det skulle jag inte välja. Lina är okej och passar med Sara i stil.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Flicka) skrev 2021-04-17 15:22:41 följande:
    Tack för dina åsikter!

    Jag gillar inte syskonnamn som låter lika, men tycker inte att Sara och Sally är så lika (även om Sally egentligen kommer från Sara). Men kanske är så att många tycker som du och kanske finner det konstigt.

    Vi har inget engelskt efternamn men inte ett svenskt heller. Men kan förstå att det känns konstigt med Sara och Leah, men tycker personligen att Sara utan H känns mer etablerat än vad Lea utan H är (jag menar eftersom det korrekta är Sarah och Leah egentligen).
    "På svenska" så är Lea den "korrekta" formen, eftersom det är så namnet stavas i de svenska Biblarna. Enligt SCB så är Lea den vanligaste stavningen i Sverige, även om Leah inte ligger jättelångt efter.
  • Anonym (Flicka)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-17 15:33:34 följande:

    "På svenska" så är Lea den "korrekta" formen, eftersom det är så namnet stavas i de svenska Biblarna. Enligt SCB så är Lea den vanligaste stavningen i Sverige, även om Leah inte ligger jättelångt efter.


    Jag menade på hebreiska eftersom namnen är av det ursprunget, annars vet jag att Lea är det som är "korrekt" i Sverige men har väldigt svårt för den stavningen av någon anledning. Men vi får se, ska tänka över stavningen om namnet fortfarande är kvar på listan när det är dags att bestämma namn helt.
  • trollhona
    Anonym (Flicka) skrev 2021-04-16 21:28:50 följande:

    Vi ska få barn och har väldigt svårt med flicknamn, tycker det blir mycket enklare att läsa andras åsikter så skulle bli jätteglad om ni kunde skriva ner lite åsikter samt kanske associationer så jag kanske kan välja bort ett eller två namn.

    Namnen är iallafall Ines, Leah, Sally och Lina.

    Storasyster heter Sara.


    Lina - är fint, enkelt.

    Ines - Snyggt, lite smygtrendigt (Ryan Reynolds dotter heter det)

    Sally - Smeknamn (av namnet Sara dessutom) nej till det

    Leah - Fint, passar bra internationellt.

    Jag tycker personligen Leah passar bäst till systerns namn. Samma ursprung och bägge enkla och internationella.
  • fluu

    Jaha, syster hette Sara. Jag läste Saga. Då tycker jag tyvärr inte att Sally passar. Röstar i så fall på Lea.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Era åsikter om dessa flicknamn?