• Anonym (Arbetslös)

    Behöver goda råd för hur jag ska kunna lösa mitt arbetsliv

    För att göra en lång historia kort så studerade jag mellan 20 och 30. Började därefter jobba, men blev snabbt utbränd och hamnade i karusellen med f-kassa osv. Fick diagnos autism och ADD i samma veva. Försökte komma tillbaka i jobb, men är extremt stresskänslig och blev kort därpå uppsagd. Träffade i samma veva mannen i mitt liv och vid 35 års ålder kändes det högaktuellt att tänka på barn. Vi bestämde oss för att vi ville ha barn ihop och att det fick bli prio ett just då. Första barnet föddes. Ett tag därpå kom ett syskon. Jag blev hemma med barnen i ett par år. Försökte komma ut på arbetsmarknaden lite smått, men fick inget gehör på mina ansökningar.

    Nu när barnen börjar blii äldre känner jag att jag måste ta tag i detta, men vet verkligen inte HUR. Jag vet att jag med största säkerhet behöver anpassningar på arbetet eftersom jag är ENORMT stresskänslig. Blir jag stressad (vilket händer lätt) så låser jag mig totalt och kan få en mental break down. Alltså på nivån då jag har stark ångest, gråter hysteriskt och inte går att resonera med alls. Samtidigt kan jag inte utföra en enda arbetsuppgift under såna omständigheter utan jag låser mig. Det kan ta flera timmar innan jag ?kommer tillbaka? igen och jag blir sååå utpumpad av detta.

    Jag har testat att vara öppen med mina diagnoser, men har inte kommit vidare efter intervjuer då. Tror att jag ev kan lyckas komma in nånstans om jag inte skulle berätta eftersom jag trots allt fungerar rätt bra socialt min autism till trots och även ser rätt trevlig ut. Men jag är rädd att rätt anpassningar inte skulle göras på arbetsplatsen då. En är det också det här att jag verkligen inte klarar av att arbeta med det jag är utbildad till. Jag har blivit fullständigt traumatiserad av den branschen och drömmer fortfarande mardrömmar om den. Skulle egentligen vilja utbilda mig inom annat, men saknar både CSN-terminer samt att jag är en bit över 40. Jag vet att jag inte är purung längre, men det kan ju knappast vara kört för det. Måste ju finnas något sätt!

  • Svar på tråden Behöver goda råd för hur jag ska kunna lösa mitt arbetsliv
  • Anonym (sjukersättning)

    Ansök om sjukersättning. Inte med målet att få 100% sjukersättning, utan med målet att eventuellt få deltidsersättning, och under den resans/utredningens gång få utreda hur mycket och med vad du kan arbeta och hur mycket och vad för anpassningar du behöver, Om du bor på ett bra ställe med bra F-kassa och bra arbetsförmedlning är det bästa sättet att faktiskt få ett jobb man klarar av som man har diagnoser.

Svar på tråden Behöver goda råd för hur jag ska kunna lösa mitt arbetsliv