• Anonym (A 2)

    Hur blir man takt med sina grannar?

    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:
    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)
    Inga. De jag umgås med är maken och sedan svärmor som behöver mycket hjälp med allt möjligt. Sedan umgås jag inte alls.
    Det är rätt tufft eftersom jag är nyinflyttad på orten och verkligen behöver skaffa nya vänner. Men nu är det onda tider och då får sådant vänta hur trist och tråkigt det än är.

    Jag jobbar i vården. Jag skulle aldrig, never, ever riskera att sprida smittan till de patienter jag vårdar för det betyder att de med mycket stor sannolikhet kommer att dö. Svärmor som är multisjuk skulle med största sannolikhet avlida.

    Jag skulle aldrig någonsin kunna förlåta mig själv om jag umgåtts lite för mitt eget höga nöjes skull, blivit smittad och någon sedan drabbats väldigt illa eller till och med dött. Mitt samvete är inte så rymligt att jag skulle må bra av att leva med något sådant.
    Du kanske fungerar lite annorlunda? Det är inte illa menat utan jag menar att vi alla tänker olika.


  • Anonym (A 2)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-18 16:30:23 följande:
    Ni som påpekar att man inte ska umgås pga att det är pandemi... alltså, det är väl precis detta ts avser med sin fråga: att eftersom det är pandemi så får man umgås på de sätt som går för att inte riskera smittspridning - nämligen genom att hålla sig i sina egna kvarter och se till att träffas utomhus. Så varför tar ni upp att det är pandemi? Det är ju redan en given parameter i frågan?

    Att träffas utomhus i sitt eget kvarter där man inte gett sig ut i kollektivtrafik etc går alldeles utmärkt även i pandemitider. Så länge man håller ordentligt avstånd, och så länge man inte går ut och umgås om man har symtom är detta ett icke-problem.



    Även du verkar behöva en påminnelse om pågående pandemi.

    Bara för att man KAN betyder det inte att man MÅSTE.

    Man ska vara restriktiv i sitt umgånge. Man bör bara umgås med de man lever tillsammans med.
    Varför har du så svårt att acceptera detta?

    Det är människor som resonerar som du som driver pandemin.
    Tack men nej tack säger jag till dig om du skulle vara min granne och till dina försök att umgås. JAG tar ansvar för pandemin även om du inte gör det.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-18 14:52:13 följande:
    Wow... jag har fått 2 dislike... för att jag vill ha ett socialt liv och kunna umgås med de som bor nära.. men tydligen är det konstigt enligt många i den här tråden. Här vill man vara ifred så man kan påta i trädgård eller se på tv istället för att ha trevligt med andra människor.

    Jösses vad märkligt
    Lättkränkt much?

    Tycker din reaktion är anmärkningsvärd, att du reagerar så hårt på att du inte får medhåll.
    För min del umgås jag helst inte med sådana personer som bara accepterar sina egna åsikter.

    Förklaringen kan mycket väl ligga där varför grannarna inte vill umgås med dig.

    För även om det låter hårt, när ingen vill umgås med en måste man börja reflektera över sig själv och fundera på vilket sätt man själv bidrar till situationen.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-19 10:18:33 följande:
    Jag har inte heller nån längtan efter att umgås med mina grannar, så jag hade också sagt nej tack :) 

    Man ska vara restriktiv i sitt umgänge, ja. Man ska bara umgås med dem man lever tillsammans med, ja. Men då talar vi om umgänge som kan leda till smittspridning. Att man som helt symtomfri sitter tre meter från varandra utomhus och "umgås" innebär ingen smittorisk. Med detta sagt tycker jag ändå att det är väldigt bra och betryggande att folk som inte har så bra koll på hur smitta sprids tar det säkra före det osäkra, och undviker all form av umgänge hellre än att riskera nåt, så ditt svar gläder mig ändå. 
    Visst, så är det i teorin.
    Tycker du att människor generellt sett är bra på att agera exakt så som rekommendationerna säger?

    Det räcker med att titta på nyheterna för att inse att människor inte kan hantera detta speciellt bra och TYVÄRR är det så att det räcker med ett litet felsteg för att bli smittad. Liksom att man kan vara smittbärare och ha så lite symptom att man missar det.

    Så jag förstår faktiskt inte att du kunnat missat det. Är det så att du bara följer de rekommendationer du tycker är ok, resten struntar du i? Det verkar så.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-19 10:49:58 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Jag ser dagligen missar i hanteringen, tyvärr. Det är precis därför jag säger att det är bra och betryggande att folk som inte själva har full koll (t ex du) faktiskt tar det säkra före det osäkra. Just för att även om det i teorin är så som jag beskrev så har folk svårt att verkligen sköta det. Jag ber om ursäkt om det var otydligt att det var detta jag menade.


    Här förstår jag inte riktigt vad du syftar på. Missat vaddå? Att folk inte kan "sköta sig"? I så fall har jag som sagt inte missat det, men jag inser att jag var otydlig innan.

    Vad gäller mitt eget personliga efterlevande av rekommendationer och restriktioner vet jag inte riktigt vad du baserar ditt antagande på. Jag personligen har hållit mig i princip helt isolerad under större delen av pandemin, och är nog mer "mönsterbarn" än de flesta, men det ändrar inte det faktum att det går alldeles utmärkt att "umgås" enligt de premisser jag beskrev i ett tidigare inlägg utan att riskera smittspridning. Så länge man verkligen håller sig till det jag beskrev, som sagt.
    Skärp dig.
    Jag har full koll eftersom jag arbetar med covidpatienter.
    Vad jobbar du med och vilken kompetens har du att avgöra hur mycket koll jag har?

    Allvarligt, du måste faktiskt lära dig argumentera sakligt utan personangrepp och ogrundade påståenden.Din argumentation visar att du är en av alla dem som inte förstått rekommendationerna och är sådan som man ska hålla sig långt, långt borta ifrån.

    Tror knappast att du är ett mönsterbarn. Jag tror att du tror det men iom att du anser att du kan avgöra hur mycket koll jag har så saknar du helt den kompetens och den insikt som krävs för att kunna agera på ett smittsäkert sätt.
Svar på tråden Hur blir man takt med sina grannar?