• Anonym (Älskar, älskar inte)

    Hur ska jag agera när ”dejten” vill ta det lugnt?

    Jag skriver här för jag har ingen jag vill bolla dessa tankar med och behöver verkligen få råd.

    Jag har dejtat en man nu i ca 5 månader och jag är himlastormande kär och det verkar han också vara. Vi säger att vi älskar varandra jätteofta och träffas flera gånger i veckan. Vi båda har barn och har kommit överens om att vi ska ta det lugnt med att träffa varandras barn och det känns bra för oss båda.

    Men nu till saken, under i stort sett hela tiden har det bara varit jag som tagit initiativ till att träffas. Han säger alltid ja och vi har alltid det jättefint men jag får aldrig frågan tillbaka. Tog upp det och då sa han att han uppskattade att jag frågade men sen började jag känna mer och mer att vi aldrig skulle träffas om inte jag frågade så jag pratade om det igen och då sa han att han vill ta det lugnt för att han blivit så sårad förut och att han verkligen vill att det ska bli bra mellan oss.

    Ok detta kan jag förstå, men hur ska jag agera o detta? Jag sa att nu ligger bollen hos honom. Vill bara inte att allt ska ske på hans villkor så att allé handlar om honom och inte om mig. Jag vet inte alls, hur ska jag agera för att göra det bästa av situationen?

  • Svar på tråden Hur ska jag agera när ”dejten” vill ta det lugnt?
  • Tecum

    Du ska ta det lugnt en tid och låta honom ta initiativ. Om han inte gör det utan relationen saktar av har du två alternativ. Antingen driva relationen framåt själv, vilket du antagligen kommer att få göra även i framtiden då, eller avveckla den. Om han inte vill göra något för relationen är det tveksam tom ni passar ihop.

  • Anonym (Lite samma)

    Det bästa är nog att prata om det riktigt ordentligt! Jag har varit i liknande situtation, men tvärtom. Alltså att den andre var mer på än mig. För mig handlade det inte alls om att jag inte ville ses, utan att jag hade så himla mycket med jobb och barn mm, så jag var sämre på att höra av mig. Däremot gillade jag att han var så på!...det gjorde att jag kunde slappna av och känna mig trygg för jag tyckte ju verkligen massor om honom och ville egentligen vara med honom hela tiden. Vi pratade mycket om detta, och jag försökte vara tydlig med att jag inte ville att han skulle backa eller börja "spela något spel" utan vara sig själv och höra av sig så mycket som han ville. Men att han också fick acceptera att jag inte riktigt hade samma möjlighet p.g.a. hur det såg ut i mitt liv.

    Nu har det jämnat ut sig mer, och jag tror/hoppas att han numera känner sig lika trygg som jag i relationen.

    Din kille kanske har ett större behov av att du fysiskt backar, men då får han ju tala om hur han vill ha det! Jag tycker inte att du ska börja göra en massa konstigheter på eget bevåg.

    Ta det lite lugnt bara, och prata om hur det känns, så ordnar det sig säkert.

  • Anonym (Älskar, älskar inte)

    Ja det kan jag förstå! Jag är över 40 och han är det också så vi är inte nybörjare på relationer direkt. Jag vill verkligen inte driva allt framåt i framtiden heller. Har funderat om det är så att han inte frågar mig för han är rädd för att få nej??

  • Anonym (Men)

    Men vad säger han om att han aldrig tar initiativ till att ses då? Jag hade känt mig oerhört oälskad om det bara var jag som visade att jag ville ses.

  • Anonym (Älskar, älskar inte)

    Han säger att han inte hade tänkt på att det ens var så och att han uppskattade att jag tog initiativ. Vet inte hur jag ska ställa mig till det... känner att jag nog får tala klarspråk när vi ses

  • Anonym (Crunch)

    Olika regler beroende på om det är man eller kvinna.

    Om mannen vill ta det lugnt så är det ett tecken på att han inte är så intresserad.

    Om kvinnan vill ta det lugnt så är det tecken på att hon är seriös. Då ska han ta det som ett tecken på att han ska backa, ge henne tid och utrymme.

  • Anonym (dddd)
    Anonym (Älskar, älskar inte) skrev 2021-04-17 11:16:45 följande:

    Jag skriver här för jag har ingen jag vill bolla dessa tankar med och behöver verkligen få råd.

    Jag har dejtat en man nu i ca 5 månader och jag är himlastormande kär och det verkar han också vara. Vi säger att vi älskar varandra jätteofta och träffas flera gånger i veckan. Vi båda har barn och har kommit överens om att vi ska ta det lugnt med att träffa varandras barn och det känns bra för oss båda.

    Men nu till saken, under i stort sett hela tiden har det bara varit jag som tagit initiativ till att träffas. Han säger alltid ja och vi har alltid det jättefint men jag får aldrig frågan tillbaka. Tog upp det och då sa han att han uppskattade att jag frågade men sen började jag känna mer och mer att vi aldrig skulle träffas om inte jag frågade så jag pratade om det igen och då sa han att han vill ta det lugnt för att han blivit så sårad förut och att han verkligen vill att det ska bli bra mellan oss.

    Ok detta kan jag förstå, men hur ska jag agera o detta? Jag sa att nu ligger bollen hos honom. Vill bara inte att allt ska ske på hans villkor så att allé handlar om honom och inte om mig. Jag vet inte alls, hur ska jag agera för att göra det bästa av situationen?


    Jag ser inte hans logik. Ni ses jätteofta och han säger ja när du frågar, även om han inte driver på själv. Hur är detta = att ta det lugnt?  (att ta det lugnt skulle vara att han sa nej ibland och sa att han behövde egen tid osv)

    Han låter som en person som inte är så van att vara den som tar initiativ? Finns en del personer som är lite "sega" på sånt, även på sånt de faktiskt vill. Om du är en "planner" så blir det nog lätt så att det är den personen som styr upp saker. 
  • Anonym (Älskar, älskar inte)

    Ja jag tror verkligen att du är nåt på spåren där! Jag är en planner kan man ju säga och jag vill ju vara mig själv. Samtidigt inte känna att jag drar hela relationen och att han älskar att vara med mig och jag känner verkligen att det är så. Allt är jättebra när vi ses men sen kommer han ibland på sms och skriver om att ta det lugnt och jag fattar ärligt talat inte vad han menar. Tänker försöka få ett svar irl när vi ses.

    Han tar heller inte initiativ till gulliga saker på sms men när jag skriver nåt fint så skriver han direkt massa tillbaka....

  • TriC

    Jag tror att du behöver backa ett steg. Antingen svarar han då med att ta ett steg framåt och bli lite mer drivande. Eller så så får du inget svar och då rinner det ut i sanden. Och i så fall är det så det får bli. I ett förhållande ska båda vilja, annars kan det kvitta. 

  • Anonym (Tfr)

    Han är inte så intresserad av dig och när de säger ta det lugnt, betyder det: jag letar efter något bättre men har dig kvar ifall jag inte hittar någon. Du kan garantera att han hänger på flertalet dejtingsajter och skriver förmodligen till flera tjejer. Det är ALLTID så.

  • Anonym (Älskar, älskar inte)

    Ja tänkte att jag inte skulle behöva vara någon annan än mig själv i den här åldern men verkar som jag måste kliva ett steg bakåt. Vill ta reda på vad han menar med att ta det långsamt...

Svar på tråden Hur ska jag agera när ”dejten” vill ta det lugnt?