• Anonym (sambon)

    Särbo med barn?

    Hej!
    Vår son är 16 månader gammal och sedan han föddes har det tyvärr varit så att sambon och jag bara tjafsar mer och mer. Pandemi, äldre föräldrar (dvs håller sig isolerade för att undvika covid-19, kan ej hjälpa till med avlastning), liten lägenhet på det.

    Vi gick i parterapi förra året, men även om det gav mig en del, så var det inget för min sambo. Vi är dessutom inte helt överens om ekonomi.

    Trots det, under all skrot, älskar jag honom fortfarande. Jag har nu, trots att jag egentligen inte riktigt vill det, funderat på om vi ska vara särbos under en tid. Min sambo vill leva jättebilligt och bli rik på aktier. Jag vill LEVA och resa ibland och kanske unna mig lite godare mat ibland. Ja, det blir liksom tjafs om det mesta.

    Men är det galet att vara särbo med barn?
    Någon som varit/är det? Hur löste ni det praktiskt med barn? Hur ofta sågs ni? Hur löste ni vardagen?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Särbo med barn?
  • Anonym (Leva)

    Leva som särbo är nått man kan göra om man inte har barn.... man kan inte ta en pause och flytta isär å sen flytta ihop igen med barn.. förstår du inte att det blir traumatiserade och förvirrande för en sån liten?? Man löser sina problem eller går i sär på riktigt. Det är dom två valen ni har med barn

  • StudierKemi

    Det är inget konstigt med att vilja vara särbo permanent eller under en viss tid, trots att man har barn ihop. Jag och min kille bor relativt nära varandra och kommer skaffa barn ihop om 2 år, efter jag är klar med min utbildning, och vi kommer fortsätta bo särbo trots detta. Både han och jag är introverta och har fokus på annat (jobb i våra fall) och ingen av oss VILL att någon annan klänger på en. Vi är "independent people" som behöver varsitt hushåll och mycket "space" för att fungera som bäst. Folk är olika! Barnet kommer förstå bara man förklarar. Finns inget som helst traumatiserande i detta (?). Det finaste är kärleken och att övervinna hinder tillsammans. Om det förblir Ni två, Du och din kille, då har Ni lyckats.

  • MrsPJ

    Ja varför skulle inte det funka? Så länge barnet känner sig älskat och det får trygghet liksom. Vet dock inte om en relation där man har så olika syn på ekonomi kommer funka även om man inte bor ihop. Tänker att det spiller över på den gemensamma delen av livet ändå? Men just det här med barn, kolla på Nour El-Refai och Henrik Schyffert, de bor inte ihop och har barn :D Coolt att bryta normen och göra det man mår bra av tycker jag.

  • Anonym (this)

    Det enda ni verkar ha gemensamt är ert barn, värderingar åsikter osv skiljer sig och ingen av er mår bra.

    Föräldrar är ni ju oavsett om ni avslutar förhållandet, den biten och ett bra samarbete borde ni koncentrera er på inte ett förhållande som är dödfött

  • Anonym (Pinsamt värre)
    Anonym (Leva) skrev 2021-04-17 12:38:26 följande:

    Leva som särbo är nått man kan göra om man inte har barn.... man kan inte ta en pause och flytta isär å sen flytta ihop igen med barn.. förstår du inte att det blir traumatiserade och förvirrande för en sån liten?? Man löser sina problem eller går i sär på riktigt. Det är dom två valen ni har med barn


    Lägg ner, det är INTE traumatiserande på något vis!

    Läs på vad trauma betyder innan du gör bort dig fler gånger. Tur ändå, för dig, att du skrev dubbelanonymt.
    Pinsamt.

    Och så heter det paus, inte "pause".
    Inte "nått", utan något. 
    Och, inte "å".
    Inte "sån" utan sådan.
    Inte "i sär" utan isär.

    Vilka val ts har är inte upp till dig. Du bestämmer absolut ingenting i det fallet. Du kan råda men inte försöka bestämma. Du sitter inte på facit om vad som är rätt eller fel.

    Till sist, lär dig använda interpunktion på ett acceptabelt vis. Du missbrukar detta å det grövsta.
  • Unhappy
    Anonym (sambon) skrev 2021-04-17 11:50:06 följande:

    Hej!

    Vår son är 16 månader gammal och sedan han föddes har det tyvärr varit så att sambon och jag bara tjafsar mer och mer. Pandemi, äldre föräldrar (dvs håller sig isolerade för att undvika covid-19, kan ej hjälpa till med avlastning), liten lägenhet på det.

    Vi gick i parterapi förra året, men även om det gav mig en del, så var det inget för min sambo. Vi är dessutom inte helt överens om ekonomi.

    Trots det, under all skrot, älskar jag honom fortfarande. Jag har nu, trots att jag egentligen inte riktigt vill det, funderat på om vi ska vara särbos under en tid. Min sambo vill leva jättebilligt och bli rik på aktier. Jag vill LEVA och resa ibland och kanske unna mig lite godare mat ibland. Ja, det blir liksom tjafs om det mesta.

    Men är det galet att vara särbo med barn?

    Någon som varit/är det? Hur löste ni det praktiskt med barn? Hur ofta sågs ni? Hur löste ni vardagen?

    Tacksam för svar!


    På dig låter det som om hjärnan säger en sak och hjärtat en helt annan sak!

    Rent spontant undrar jag vad ni har att bygga ert förhållande på mer än att ni har en son ihop. Hur tror du det skulle funka bättre som särbo? Det kanske är dags att gå vidare.
  • Anonym (sambon)

    Tack alla för fina svar! 

    Mmmm kanske är det dags att separera på riktigt. I hjärtat vill jag att vi är en familj och bor tillsammans. Men upplever att min sambo inte vill kompromissa så mkt med sin livsstil.

    Särbo kanske är att ljuga för sig själv då? Jag vet inte. Men min förhoppning är ju att tjafset ska lägga sig och att vi ska hitta tillbaka till varandra och flytta ihop igen efter en tid. Liksom bara få pusta ut. Separera en tid och hoppas på att det blir vi igen.

    Hoppet är väl kvar för länge.

    Skulle inte säga att barnet blir traumatiserat, men självklart blir han nog förvirrad. Men tänker att det ändå är bättre än tjafs.

  • Unhappy
    Anonym (sambon) skrev 2021-04-17 20:26:46 följande:

    Tack alla för fina svar! 

    Mmmm kanske är det dags att separera på riktigt. I hjärtat vill jag att vi är en familj och bor tillsammans. Men upplever att min sambo inte vill kompromissa så mkt med sin livsstil.

    Särbo kanske är att ljuga för sig själv då? Jag vet inte. Men min förhoppning är ju att tjafset ska lägga sig och att vi ska hitta tillbaka till varandra och flytta ihop igen efter en tid. Liksom bara få pusta ut. Separera en tid och hoppas på att det blir vi igen.

    Hoppet är väl kvar för länge.

    Skulle inte säga att barnet blir traumatiserat, men självklart blir han nog förvirrad. Men tänker att det ändå är bättre än tjafs.


    Ska man bo ihop så måste båda kunna kompromissa, det är ju inte meningen att bara en ska rätta sig efter den andra parten. Det blir ohållbart i längden. Hoppet är det sista som överger en. Du ska göra det som känns rätt för dig och ditt barn. Dagliga tjafs påverkar ju inte bara er två utan även barnet. Blir ni särbo så är det ju enklare att gå isär om ni inte hittar tillbaka till varandra. Som i alla förhållanden så antingen växer man ihop eller isär.
  • StudierKemi
    Anonym (sambon) skrev 2021-04-17 11:50:06 följande:

    Hej!

    Vår son är 16 månader gammal och sedan han föddes har det tyvärr varit så att sambon och jag bara tjafsar mer och mer. Pandemi, äldre föräldrar (dvs håller sig isolerade för att undvika covid-19, kan ej hjälpa till med avlastning), liten lägenhet på det.

    Vi gick i parterapi förra året, men även om det gav mig en del, så var det inget för min sambo. Vi är dessutom inte helt överens om ekonomi.

    Trots det, under all skrot, älskar jag honom fortfarande. Jag har nu, trots att jag egentligen inte riktigt vill det, funderat på om vi ska vara särbos under en tid. Min sambo vill leva jättebilligt och bli rik på aktier. Jag vill LEVA och resa ibland och kanske unna mig lite godare mat ibland. Ja, det blir liksom tjafs om det mesta.

    Men är det galet att vara särbo med barn?

    Någon som varit/är det? Hur löste ni det praktiskt med barn? Hur ofta sågs ni? Hur löste ni vardagen?

    Tacksam för svar!


    Det kommer alltid vara något som inte fungerar! Den här gången är det ekonomin, i nästa förhållande blir det något helt annat, det kan jag lova. Varför blir det tjafs när Du vill äta godare mat? Är det för Du använder din sambos pengar för detta istället för dina egna? Kommer din nästa gilla ditt beteende på den här punkten i fråga mer, än vad din nuvarande gillar? Svaret är tyvärr nej.

    Det är dessutom jobbigt för ens barn när mamman (som brukar stå barnet närmare känslomässigt sätt) kommer in i en fas där hon dejtar och dejtar många olika tills hon efter många omgångar kanske hittar någon ny. Detta om något är förvirrande och jobbigt för barnet.

    Aja, bara Du är beredd på att Du sen kommer bo ihop med någon helt ny karl som retar Dig på andra plan. Men gör som Du vill förstås.
  • Anonym (444)
    StudierKemi skrev 2021-04-17 13:21:31 följande:

    Det är inget konstigt med att vilja vara särbo permanent eller under en viss tid, trots att man har barn ihop. Jag och min kille bor relativt nära varandra och kommer skaffa barn ihop om 2 år, efter jag är klar med min utbildning, och vi kommer fortsätta bo särbo trots detta. Både han och jag är introverta och har fokus på annat (jobb i våra fall) och ingen av oss VILL att någon annan klänger på en. Vi är "independent people" som behöver varsitt hushåll och mycket "space" för att fungera som bäst. Folk är olika! Barnet kommer förstå bara man förklarar. Finns inget som helst traumatiserande i detta (?). Det finaste är kärleken och att övervinna hinder tillsammans. Om det förblir Ni två, Du och din kille, då har Ni lyckats.


    Vill ni inte va någon som klänger på er bör ni avstå att skaffa barn öht. Menar du att ni ska ha barnsaker i två lägenheter eller ör det meningen att en ska bo med barnet och den andra kommer o gästspelar?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (sambon) skrev 2021-04-17 20:26:46 följande:

    Tack alla för fina svar! 

    Mmmm kanske är det dags att separera på riktigt. I hjärtat vill jag att vi är en familj och bor tillsammans. Men upplever att min sambo inte vill kompromissa så mkt med sin livsstil.

    Särbo kanske är att ljuga för sig själv då? Jag vet inte. Men min förhoppning är ju att tjafset ska lägga sig och att vi ska hitta tillbaka till varandra och flytta ihop igen efter en tid. Liksom bara få pusta ut. Separera en tid och hoppas på att det blir vi igen.

    Hoppet är väl kvar för länge.

    Skulle inte säga att barnet blir traumatiserat, men självklart blir han nog förvirrad. Men tänker att det ändå är bättre än tjafs.


    Testa! Om det är någon gång ni ska testa särboskapet så är det nu när barnet är så litet så att han inte riktigt ifrågasätter sakernas tillstånd. I den åldern accepterar barn det man säger till dom; "Nu ska du och jag bo tillsammans i den här fina lägenheten och när du inte är här med mig så bor du med pappa i hans lägenhet. Vi älskar dig båda väldigt mycket". Tex så.
  • StudierKemi

    Det känns lite som att Du omedvetet vill använda din sambo för pengar (Du kanske inte har hunnit inse detta själv dock). Och om Du vill motbevisa detta så borde Ni kunna vara särbos och kunna vara självständiga på varsitt håll.

    Att utnyttja den ena parten är aldrig OK. Det är detta som är det finaste som finns med särboskap, att personerna bor i varsitt hushåll och sköter det på sitt sätt, och ingen annan kan lägga sig i - ingen kan styra och utnyttja Dig. Det blir vanligare hela tiden att bo särbo, chansen finns att Du inte hittar så lätt en man som vill bo med Dig och din unge!

    Har man inte gemensamma hobbyn så skaffar man sig nya hobbyn tillsammans. Utmana varandra i olika sällskapsspel / schack eller five-in-a-row. Hitta något nytt som båda gillar. Prova Er fram!!! Jag och min kille har blivit skit-bra på schack TILLSAMMANS.

    Härnäst ska vi bli utvecklas tillsammans i 5-in-a-row, men vi har andra planer på vår lista också. Vi ska gå på en danskurs tillsammans och lära oss att dansa tango. Vi ska gå på nudist-strand denna sommar. Och under vintern ska vi prova tillsammans dem vinter-sporter som finns. ALLT JAG NÄMNT ÄR SÅNT VI TÄNKER GÖRA SNART MEN INTE HAR GJORT ÄNNU. Fantasin i den här tråden är på botten, det finns så mycket att upptäcka tillsammans, inte ska man göra slut för man inte har gemensamma hobbyn...

  • StudierKemi
    Anonym (444) skrev 2021-04-17 23:05:06 följande:

    Vill ni inte va någon som klänger på er bör ni avstå att skaffa barn öht. Menar du att ni ska ha barnsaker i två lägenheter eller ör det meningen att en ska bo med barnet och den andra kommer o gästspelar?


    Det är extremt få personer som vill att någon annan klänger på en. Folk skaffar barn ändå trots detta.

    I min och min killes fall har vi rätt fokus i livet (jämfört med dem flesta i alla fall om man tillåter sig att generalisera lite). Det är sant att vi kommer många gånger säga till barnet att "nu orkar inte mamma/pappa leka mer med Dig" men så säger nästan alla föräldrar till sina barn efter någon timme, det finns inget konstigt med det!

    Den enda skillnaden kommer vara att jag, efter att ha sagt så till mitt barn, kommer att återgå till att räkna på mina kemiska formler. Men många andra föräldrar kommer att återgå till att prata vuxen-prat med sina vänner istället på telefon. Men nästan ingen vill att någon annan klänger på en.

    Barnet kommer att ha olika spännande leksaker hos pappan och helt andra roliga leksaker hemma hos mig. Hos mig kommer även finnas en halv-syster till barnet, som kommer vara många år äldre. Det kanske är lite kul :) Vi båda vill lära barnet mycket matematik, schack och andra spel i tidig ålder. Många barn gillar sånt, även om det kan variera. Viktigast är Hur man lär ut, att man är snäll och tålmodig. Detta kommer säkert gå bra. :)
  • Anonym (sambon)
    StudierKemi skrev 2021-04-18 07:54:06 följande:

    Det känns lite som att Du omedvetet vill använda din sambo för pengar (Du kanske inte har hunnit inse detta själv dock). Och om Du vill motbevisa detta så borde Ni kunna vara särbos och kunna vara självständiga på varsitt håll.

    Att utnyttja den ena parten är aldrig OK. Det är detta som är det finaste som finns med särboskap, att personerna bor i varsitt hushåll och sköter det på sitt sätt, och ingen annan kan lägga sig i - ingen kan styra och utnyttja Dig. Det blir vanligare hela tiden att bo särbo, chansen finns att Du inte hittar så lätt en man som vill bo med Dig och din unge!

    Har man inte gemensamma hobbyn så skaffar man sig nya hobbyn tillsammans. Utmana varandra i olika sällskapsspel / schack eller five-in-a-row. Hitta något nytt som båda gillar. Prova Er fram!!! Jag och min kille har blivit skit-bra på schack TILLSAMMANS.

    Härnäst ska vi bli utvecklas tillsammans i 5-in-a-row, men vi har andra planer på vår lista också. Vi ska gå på en danskurs tillsammans och lära oss att dansa tango. Vi ska gå på nudist-strand denna sommar. Och under vintern ska vi prova tillsammans dem vinter-sporter som finns. ALLT JAG NÄMNT ÄR SÅNT VI TÄNKER GÖRA SNART MEN INTE HAR GJORT ÄNNU. Fantasin i den här tråden är på botten, det finns så mycket att upptäcka tillsammans, inte ska man göra slut för man inte har gemensamma hobbyn...


    Hej, du har spunnit iväg i tankarna i massor av egna slutsatser. 
    Nej, jag utnyttjar givetvis inte min sambo ekonomiskt. Snarare tvärtom. Vi har en ekonomisk modell där vi sätter i pengar till ett gemensamt konto, som används till mat och räkningar. Tjafset består i att han vill sätta in mindre än han gör idag och att vi ska äta mkt enkel mat, typ ris och konserver. Det är lite för extremt för mig, som nån gång då och då vill äta på stan, eller äta gott, typ lax och nåt dyrare tillbehör till.

    Jag tjänar mer och lägger mer pengar till hushållet. Det som skaver för mig är att sambon också tjänar ganska bra, men lägger merparten av pengarna på en egen satsning han gör. Här tycker jag vi måste hitta en fungerande kompromiss. Eftersom det blir tjafs varje månad har vi inte det.

    Jag har föreslagit lite gemensamma hobbys lite lätt, men han jobbar och har eget företag, så han har inte tid tyvärr. Därmed har jag funderat på särbo-lösningen.
  • Anonym (sambon)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-17 23:11:00 följande:
    Testa! Om det är någon gång ni ska testa särboskapet så är det nu när barnet är så litet så att han inte riktigt ifrågasätter sakernas tillstånd. I den åldern accepterar barn det man säger till dom; "Nu ska du och jag bo tillsammans i den här fina lägenheten och när du inte är här med mig så bor du med pappa i hans lägenhet. Vi älskar dig båda väldigt mycket". Tex så.
    Ja, du har en god poäng. Vi båda vill ändå ta steg framåt i livet och just nu är vi "fjättrade". Ett särboskap kanske får oss att hitta tillbaka till varandra. Eller kanske inte, men då har man hunnit vänja sig lite.

    Mmm, du har verkligen rätt i att barnet då lär sig denna livsstil. Men man märker att han redan är lite "mamma, pappa" och liksom ser oss som en enhet. Suck. Stackars liten.
  • Anonym (sambon)
    Unhappy skrev 2021-04-17 22:14:36 följande:
    Ska man bo ihop så måste båda kunna kompromissa, det är ju inte meningen att bara en ska rätta sig efter den andra parten. Det blir ohållbart i längden. Hoppet är det sista som överger en. Du ska göra det som känns rätt för dig och ditt barn. Dagliga tjafs påverkar ju inte bara er två utan även barnet. Blir ni särbo så är det ju enklare att gå isär om ni inte hittar tillbaka till varandra. Som i alla förhållanden så antingen växer man ihop eller isär.
    Hej, ja du skriver mkt klokt i denna tråd. Jag vet att det är fåfängt, men jag hoppas ett särbo-skap får min sambo att fundera över sina prioriteringar. Just nu är hans företag och att bli rik på aktier hela hans fokus. Men jag är väl medveten om att han kanske ser det helt olikt mig. Jag är kanske svennig och tråkig som tycker familjen går först.

    Därmed inte sagt att jag inte har drömmar och intressen. Jag har alltid drömt om att bo utomlands och kanske har en chans till det via mitt jobb i slutet av året. Sambon har tidigare gått med på att vi testar detta, men är vi särbos eller går isär kanske detta inte blir hållbart. 

    Men nu spekulerar jag bara. Som du säger, antingen växer man ihop eller isär och just nu är jag rädd för det senare. 
  • Anonym (tramses den andre)

    Det låter mer som du älskar den han var, eller den person du trodde han var, han är inte den personen längre.

  • Anonym (sambon)
    Anonym (tramses den andre) skrev 2021-04-18 12:59:26 följande:

    Det låter mer som du älskar den han var, eller den person du trodde han var, han är inte den personen längre.


    Gråter kanske.
Svar på tråden Särbo med barn?