Rasistisk mamma
Jag tror inte du kan nå fram till din mor oavsett hur du gör.
Min svärmor beteende är liknande. Hon pratar nedlåtande om alla andra ursprung med ord som blattar, kinesj***l, araber, negrar och kallar andra folkgrupper apor. Och använder alla klassiska hatmantran som de där invandrarj*****a som tar svenskarnas jobb, inte betalar moms, inte respekterar lagar och förordningar. Ser hon en felparkerad bil så kommer det gärna en kommentar om att det troligtvis är en kamelförare som parkerat där halvvägs upp på trottoaren eller på sne över två handikapprutor.
Svärmor är också nedlåtande mot mig och har sagt till mig att mitt jobb inte räknas som jobb, att mitt jobb är meningslöst, att jag inte jobbar. Jag är vad som kallas högutbildad och jobbade då med strömförsörjningen när kommentarerna kläcktes. Hur mycket jag än förklarade att strömmen är kanska central för att mycket i samhället ska fungera så såg hon inte det som viktigt. Jag tror inte helt hon tänker ett eller två steg framåt. Om strömmen försvinner kan ingen betala i butikerna, pumpar i reningsverk slutar gå, matproduktion stoppar upp (lite extremt då och endel har reservaggregat som kan förnya lokalen en begränsad tid), pumparna till bensin- och dieseltankarna slutar fungera och laddstationerna för elbilarna (så klart) och de flesta vanliga jobb kan inte heller utföras utan sätts på paus tills strömmen är tillbaka. Hela systemet kräver övervakning i flera led, ändring av kopplingsbild vid fel, snabba reparatörer etc. för att fungera och inte kollapsa. Jag är oviktig för att jag inte är vad som klassas som fint i hennes värld (d.v.s. en med ett vanligt jobb som alla oavsett bakgrund kan greppa innebörden av och som definierar sig som arbetarklass). Det finns inget utrymme för något annan uppfattning eller andras resonemang eller kapacitet att förstå dem. Hon har också sagt rakt ut att vi är jävla invandrare (jag och hennes son) eftersom vi bor i ett annat europeiskt land (även om jag förstår att hon menar att vi har en annan bakgrund och kultur och måste anstränga oss mer för att få en plats i detta nya samhälle genom att anamma nya traditioner och visa respekt för att få ett godkännande så tycker inte jag att man borde utrycka sig så ovårdat).
Hennes barn har försökt att prata med henne om hennes framtoning mot andra nationaliteter och personer med en annan utbildningsnivå men hon tycker inte att hennes syn och framtoning är ett problem (det är övriga samhället som är problemet och har fel). I tillägg så är hon väldigt bitter och aggressiv mot de flesta (svenskar såväl som godtycklig invandrargrupp). Så hon sitter som oftast ensam i sitt hus med mindre goda relationer till andra så väl släktingar som gamla vänner och har ingen förståelse alls för hur situationen uppstått.
Därför tror jag inte det finns något du kan göra för att ändra din mors beteende eller åsikter. En sån förändring måste komma inifrån. Det du kan göra är att säga att du inte tänker finns dig i att lyssna till den typen av nedlåtande eller rasistiska kommentarer adresserade till din bror, svägerska och brorsbarn och stoppa din mor och påminna henne varje gång hon försöker sig på samma nedlåtande ord.