• Anonym (Skamsen)

    Han skrattade åt mig- överreagerar jag?

    Min man och jag har kommit isär lite sen vår 16 månaders föddes. Vi är inte lika intima, kramas, myser eller umgås inte bara vi två längre. Varje gång jag tar initiativet till att spendera tid tillsammans- vare sig det involverar sex eller inte så vill han aldrig göra det. Och när vi väl spenderar tid så kollar han bara på mobilen.

    Så igårkväll när sonen var hos min mamma så tänkte jag att jg och min man kanske kunde spendera lite tid tillsammans.

    Jag Hade piffat upp mig lite och tänkte att vi kunde ha det lite trevligt. Så när jag satte mig bredvid honom och började mysa och ?försöka vara sexig? eller hur man nu ska säga.

    Då börjar han skratta åt mig. Total skratta. Och jag känner bara att jag skäms. Skäms. Skäms. Skäms. Varje fiber i mig skäms bara. Jag går därifrån och gråter inne på mitt rum. Dumt, jag vet. Men jag kände mig så sårbar just i den sekunden.

    I den sekunden kände jag bara att : ?Nä jag orkar inte mer. Jag vill inte vara kvar i den här relationen mer?

    Jag anförtrodde mig hos två av mina närmaste vänner och dom tyckte jag var löjlig som blev upprörd över det. Att det är normalt under småbarnsåldern att det är såhär.

    Men jag vet inte. Känns som att något ändrades i mig när han började skratta åt mig. Och det enda jag kan tänka på är att jag förtjänar att bli sedd.

    Jag har inte pratat med min man sedan igår. Jag har undvikt honom. Jag skäms för mycket för att ens försöka prata med honom.

    Tankarna bara rusar och jag har det svårt att ta ett steg tillbaka för att se om jag överreagerar eller inte.

    Har inga problem med att folk säger till mig på skarpen, men har uppskattat om man hade en god ton då jg redan mår så dåligt över hur löjlig jag känner mig.

  • Svar på tråden Han skrattade åt mig- överreagerar jag?
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (...) skrev 2021-04-22 13:59:59 följande:

    Vad sa han om att du inte vill fortsätta?


    Först fick jag ingen reaktion direkt. Bara ett ryck på axlarna och ett okej. Han började packa. Sa åt honom att det inte behövdes då jag skulle till min mamma.

    Redan nästa dag ringer han och vill träffas för att prata. Han sa att han irne vill göra slut. Att Vi har redan ett liv tillsammans, en kärnfamilj varför ska vi börja om från början?

    Då sa jag att det inte var en anledning till att vara tillsammans. Men jag skulle kunna tänka mig stanna om vi testade att gå terapi- för jag har ju inte bara slutat att älska honom. Men han var inte intresserad av det.

    Så då kände jag att vi skulle inte komma någon vart. så jag gick. Vi har pratat lite men det har bara handlat om sonen. Inget mer.

    Sp egentligen sa han inte så mycket. Kändes som att jag pratade med ett tjurigt barn som ville ha godis innan maten men inte fått som den vill.
  • Anonym (...)
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-22 21:05:57 följande:
    Först fick jag ingen reaktion direkt. Bara ett ryck på axlarna och ett okej. Han började packa. Sa åt honom att det inte behövdes då jag skulle till min mamma.

    Redan nästa dag ringer han och vill träffas för att prata. Han sa att han irne vill göra slut. Att Vi har redan ett liv tillsammans, en kärnfamilj varför ska vi börja om från början?

    Då sa jag att det inte var en anledning till att vara tillsammans. Men jag skulle kunna tänka mig stanna om vi testade att gå terapi- för jag har ju inte bara slutat att älska honom. Men han var inte intresserad av det.

    Så då kände jag att vi skulle inte komma någon vart. så jag gick. Vi har pratat lite men det har bara handlat om sonen. Inget mer.

    Sp egentligen sa han inte så mycket. Kändes som att jag pratade med ett tjurigt barn som ville ha godis innan maten men inte fått som den vill.
    Har han någon förklaring till varför han inte vill umgås osv?
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (...) skrev 2021-04-22 21:45:45 följande:

    Har han någon förklaring till varför han inte vill umgås osv?


    Han tycker att jag överreagerade på den fronten. Att eftersom vi var tillsammans och bodde tillsammans så träffas vi ju- vilket i hans mening Är att vi umgås.

    Så vi tycker väl olika på den fronten.
  • Xenia

    Vilket stolpskott! Han vill leva i kärnfamilj men är mer intresserad av mobilen. Känns som han bara vill ha service och en familj i bakgrunden men inte satsa något. Varför vill han ens leva i kärnfamilj? Kanske för att andra gör det.

    Du kommer att få det bättre utan honom. Jag önskar dig också lycka till!

  • Anonym (...)
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-23 18:56:09 följande:
    Han tycker att jag överreagerade på den fronten. Att eftersom vi var tillsammans och bodde tillsammans så träffas vi ju- vilket i hans mening Är att vi umgås.

    Så vi tycker väl olika på den fronten.
    Fick du någon förklaring på varför han inte vill ha sex längre och tycker det är komiskt när du vill?
  • Anonym (Ink)
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-17 23:17:06 följande:

    Min man och jag har kommit isär lite sen vår 16 månaders föddes. Vi är inte lika intima, kramas, myser eller umgås inte bara vi två längre. Varje gång jag tar initiativet till att spendera tid tillsammans- vare sig det involverar sex eller inte så vill han aldrig göra det. Och när vi väl spenderar tid så kollar han bara på mobilen.

    Så igårkväll när sonen var hos min mamma så tänkte jag att jg och min man kanske kunde spendera lite tid tillsammans.

    Jag Hade piffat upp mig lite och tänkte att vi kunde ha det lite trevligt. Så när jag satte mig bredvid honom och började mysa och ?försöka vara sexig? eller hur man nu ska säga.

    Då börjar han skratta åt mig. Total skratta. Och jag känner bara att jag skäms. Skäms. Skäms. Skäms. Varje fiber i mig skäms bara. Jag går därifrån och gråter inne på mitt rum. Dumt, jag vet. Men jag kände mig så sårbar just i den sekunden.

    I den sekunden kände jag bara att : ?Nä jag orkar inte mer. Jag vill inte vara kvar i den här relationen mer?

    Jag anförtrodde mig hos två av mina närmaste vänner och dom tyckte jag var löjlig som blev upprörd över det. Att det är normalt under småbarnsåldern att det är såhär.

    Men jag vet inte. Känns som att något ändrades i mig när han började skratta åt mig. Och det enda jag kan tänka på är att jag förtjänar att bli sedd.

    Jag har inte pratat med min man sedan igår. Jag har undvikt honom. Jag skäms för mycket för att ens försöka prata med honom.

    Tankarna bara rusar och jag har det svårt att ta ett steg tillbaka för att se om jag överreagerar eller inte.

    Har inga problem med att folk säger till mig på skarpen, men har uppskattat om man hade en god ton då jg redan mår så dåligt över hur löjlig jag känner mig.


    Självklart dumt av honom att skratta åt honom.

    Samtidigt har ni en familj tillsammans så sluta att var alättkränkt och fokusera app att lösa problemen istället.

    Ja, man måste räkna med att småbarnsåren är jobbiga för relationen men tar man måste hålla i oavsett. Om man inte förstår det ska man inte skaffa barn.
  • Anonym (Ink)
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-22 21:05:57 följande:

    Först fick jag ingen reaktion direkt. Bara ett ryck på axlarna och ett okej. Han började packa. Sa åt honom att det inte behövdes då jag skulle till min mamma.

    Redan nästa dag ringer han och vill träffas för att prata. Han sa att han irne vill göra slut. Att Vi har redan ett liv tillsammans, en kärnfamilj varför ska vi börja om från början?

    Då sa jag att det inte var en anledning till att vara tillsammans. Men jag skulle kunna tänka mig stanna om vi testade att gå terapi- för jag har ju inte bara slutat att älska honom. Men han var inte intresserad av det.

    Så då kände jag att vi skulle inte komma någon vart. så jag gick. Vi har pratat lite men det har bara handlat om sonen. Inget mer.

    Sp egentligen sa han inte så mycket. Kändes som att jag pratade med ett tjurigt barn som ville ha godis innan maten men inte fått som den vill.


    Herre jisses.

    Du pratar om att han är sur som ett barn men tycker samtidigt att ha barn är inte är ett skäl att leva ihop. Du behöver växa upp. Det är ett barn som fått barn.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (...) skrev 2021-04-24 13:58:47 följande:

    Fick du någon förklaring på varför han inte vill ha sex längre och tycker det är komiskt när du vill?


    Ingen förklaring alls. Han bytte samtalsämne när jag frågade om det.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Ink) skrev 2021-04-24 14:07:39 följande:

    Herre jisses.

    Du pratar om att han är sur som ett barn men tycker samtidigt att ha barn är inte är ett skäl att leva ihop. Du behöver växa upp. Det är ett barn som fått barn.


    Så om jag nu levde i en situation där min man slog mig - skulle jag stanna i äktenskapet bara för att vi har barn? Ett eXempel bara - gäller inte det här senariot.

    Men, Nej barn ÄR inte ett skäl att leva ihop. Inte om föräldrarna inte är sams och mår dåligt. Mina föräldrar höll ihop för mig och mina syskon, och vi märkte ju. och i slutet så hatade dom varandra. Det var ren tortyr att vara hemma.

    Så jag tänker inte tvinga som genomlida det där. Jag måste kunna få må tillräckligt bra att ens kunna ta hand om min son. Inser bara nu hur dåligt jag har mått och hur det har påverkat min energi att ta hand om min son och arbeta samtidigt.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-24 16:39:40 följande:
    Så om jag nu levde i en situation där min man slog mig - skulle jag stanna i äktenskapet bara för att vi har barn? 
    Snälla människa, det är inte i närheten av jämförbart.
  • Anonym (ME)
    Anonym (Ink) skrev 2021-04-24 14:07:39 följande:
    Herre jisses.

    Du pratar om att han är sur som ett barn men tycker samtidigt att ha barn är inte är ett skäl att leva ihop. Du behöver växa upp. Det är ett barn som fått barn.
    Löjligt. Varför ska man hålla ihop om den ena vägrar prata eller vill umgås med den andra? Och de uppenbarligen har varit så i över ett år. Det går inte lösa något om bara den ena vill försöka.

    Om TS man verkligen vill vara gift med sin fru är det med andra ord dags att visa det nu. Och enligt kommentarerna från TS verkar han inte tycka att han ska behöva det.

    Jag har själv vuxit upp med skilda föräldrar och de hittade båda partners som passade dem båda bättre. Och nej, min barndom blev inte det minsta förstörd av det. Enligt undersökningar mår barn sämre med föräldrar som bråkar eller inte mår bra än med skilda som faktiskt mår bra och samarbetar bra kring barnen.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-24 16:47:04 följande:

    Snälla människa, det är inte i närheten av jämförbart.


    Men snälla människa - läs om läs rätt. Jag skrev ? Ett eXempel bara - gäller inte det här senariot.?
  • Anonym (*)
    Anonym (Skamsen) skrev 2021-04-24 16:39:40 följande:
    Så om jag nu levde i en situation där min man slog mig - skulle jag stanna i äktenskapet bara för att vi har barn? Ett eXempel bara - gäller inte det här senariot.

    Men, Nej barn ÄR inte ett skäl att leva ihop. Inte om föräldrarna inte är sams och mår dåligt. Mina föräldrar höll ihop för mig och mina syskon, och vi märkte ju. och i slutet så hatade dom varandra. Det var ren tortyr att vara hemma.

    Så jag tänker inte tvinga som genomlida det där. Jag måste kunna få må tillräckligt bra att ens kunna ta hand om min son. Inser bara nu hur dåligt jag har mått och hur det har påverkat min energi att ta hand om min son och arbeta samtidigt.
    Du har så rätt. Man ska inte fortsätta vara tillsammans om man mår dåligt i relationen. Barn behöver föräldrar som mår bra. Tyvärr finns det en hel del sådana här konservativa människor på FL som tycker att man är en dålig förälder om man separerar och som tror att barn blir traumatiserade av att föräldrarna separerar.
  • Anonym (...)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-24 16:47:04 följande:
    Snälla människa, det är inte i närheten av jämförbart.
    Fast jo.. Att bli pissigt behandlad av sin partner är definitivt en form av misshandel.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (*) skrev 2021-04-24 17:58:10 följande:

    Du har så rätt. Man ska inte fortsätta vara tillsammans om man mår dåligt i relationen. Barn behöver föräldrar som mår bra. Tyvärr finns det en hel del sådana här konservativa människor på FL som tycker att man är en dålig förälder om man separerar och som tror att barn blir traumatiserade av att föräldrarna separerar.


    Tack! Mina föräldrar höll ihop för min och syskonens skull. I slutet hatade dom varandra. Och det var aldrig någon som ville vara hemma för det var bråk hela tiden. Hade varit bättre om dom skiljde sig tidigare. Är mer traumatiserad av att dom höll ihop än vad jag är av deras skilsmässa. Idag har dom ingen som helst kontakt.

    Jag förstår och dömmer inte dom som stannar. Alla gör som dom tycker är bäst. Men att tvinga på sig sina konservativa åsikter och skylla allt på ?småbarnsåldern? kommer ju inte fixa något. Utan bara göra det värre- om båda parter inte jobbar.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (...) skrev 2021-04-24 18:02:54 följande:
    Fast jo.. Att bli pissigt behandlad av sin partner är definitivt en form av misshandel.
    Nej, det är det inte. Det är taskigt, men inte misshandel.
  • Anonym (...)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-24 23:35:47 följande:
    Nej, det är det inte. Det är taskigt, men inte misshandel.
    Psykisk misshandel är likställt med misshandel. Många drabbade säger tom att de skulle ha föredragit fysisk.
  • Anonym (okunnigheters moder!)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-19 15:44:29 följande:
    Gråt används som ett "vapen" allt för ofta (av kvinnor) och det är det som är provocerande. Då förväntas man tycka synd om, oavsett om det är det eller inte.

    Jag brukar inte få mina närstående att gråta, det har  aldrig hänt faktiskt.
    Du har uppenbarligen inte fattat att när en kvinna (som har 60% mer av det tårbildande hormonet prolaktin i snitt än en man) behärskar sin ilska och upprördhet så kommer ofta tårar istället. Det är skillnad på tårar av ilska och av sorg. 

    Men jag kan absolut hämta yxan nästa gång istället om du finner det mindre provocerande. 
Svar på tråden Han skrattade åt mig- överreagerar jag?