• Anonym (AfroBlue)

    Människor som talar om för dig hur du ska vara

    En bekant har ofta sagt till mig att jag borde "göra så", att jag tänker fel, osv.
    När jag skulle på dejt med en ny tjej, och var nervös, så var det dåligt. "Tjejer gillar inte blyga killar".
    När hon träffade någon kille som var blyg, då var det gulligt.
    Jag är mig själv. Men det har aldrig varit bra. Eller rätt.

    Nu lade hon ut ett "insiktsfullt" inlägg på facebook.

    "Det du kommer ångra mest i livet är att vara det andra vill att du ska vara, istället för att vara dig själv"

    Jag tänkte mest "oj, vilken hycklare".

    Vad tycker Du om människor som vill tala om för dig att du tänker och gör fel? Att du inte är bra nog när du är dig själv?

  • Svar på tråden Människor som talar om för dig hur du ska vara
  • Anonym (lll)

    Men det är väl bara att högaktningsfullt strunta i? Om du är säker i dig själv och vet hur du vill vara så ska inte sånt här röra dig i ryggen. Personen i fråga är väl troligen osäker själv. 

  • Anonym (Elli)

    Åh, vad pinsam hon är! Helt uppenbart slänger hon bara ur sig saker som hon tycker låter bra där och då, utan att reflektera över om det hon säger faktiskt hjälper. Jag tycker gott att du kan börja ifrågasätta hennes "goda råd".

  • Anonym (Biobonus)

    Du kan ju kvotera hennes inlägg varje gång hon ger dig liknande råd igen!

  • Anonym (Elli)
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-04-18 09:10:24 följande:
    Du kan ju kvotera hennes inlägg varje gång hon ger dig liknande råd igen!

    Citera, menar du? Bra idé!
  • Anonym (E)

    Det är bara att strunta i. Visst ska man ta åt sig av goda råd men man får plocka åt sig av det man själv känner att man vill.

    Det kommer alltid finnas människor i ens liv som tycker till.

    Mina föräldrar tex lägger sig ofta i vad jag borde och inte borde spendera pengar på, trots att jag aldrig lånat pengar av dem. Det är mina pengar och mina val.

    Kollegor, vänner, bekanta tycker till om hur ett förhållande ska vara osv.

  • Anonym (Emma)

    Jag tänker att allra oftast är det nog i all välmening även om utfallet blir fel pch att man då endera kan låta det va eller säga ifrån på ett artigt sätt.

    I undantafsfall kan det ju vara någon som medvetet pikar pch är dum och då får man hantera det beroende på situation. Är det nån som man inte "måste" umgås med så ärdet bästa väl att undvika en sådan person -och som allra minst undvika att ta upp saker som man tycker är jobbiga med.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Emma) skrev 2021-04-18 09:52:30 följande:

    Jag tänker att allra oftast är det nog i all välmening även om utfallet blir fel pch att man då endera kan låta det va eller säga ifrån på ett artigt sätt.

    I undantafsfall kan det ju vara någon som medvetet pikar pch är dum och då får man hantera det beroende på situation. Är det nån som man inte "måste" umgås med så ärdet bästa väl att undvika en sådan person -och som allra minst undvika att ta upp saker som man tycker är jobbiga med.


    Sen kan jag ju tillägga att jag inte är så stor fan av "du ska vara dig själv". Det är klart att man inte ska ljuga och fejka bort sin personlighet helt men man behöver ju vara anpassningsbar. Och ibland kan man ha sidor som man kan behöva justera för att lyckas med ett eller annat. Så ett gott råd om något sådant behöver inte vara fel om man är nära vänner. Men ska man ge råd måste man ju tänka på hur man ger rådet och om man verkligen tror attden andre vill ha rådet ifråga.
  • Anonym (Elin)

    Finns många sådana människor som ska tala om hur man ska göra. De kommer med goda råd stup i kvarten, fast man inte bett om det och inte behöver rådet.

    Jag berättade tex för en bekant att jag äntligen bestämt mig för att komma igång med träningen igen. Inom två minuter hade jag fått höra vilket gym jag skulle signa upp mig på, vilka övningar jag bör göra samt hur ofta. Personen ifråga är inte personlig tränare, eller tränar ens själv.

    Min mans mamma ger min man råd och direktiv varje gång de ses och hörs. Allt ifrån vad han ska göra och inte göra, vad han ska äta och dricka. Hur han ska klä sig etc etc. Än mer intensiv är hon kring våra barn. Vad de ska äta och dricka, vad de ska göra efter skolan, hur de ska klä sig, vad de ska göra på helgerna osv.

  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Elli) skrev 2021-04-18 09:13:24 följande:

    Citera, menar du? Bra idé!


    Sorry, en ?false friend? slank visst med från engelskan : )
  • Anonym (A)
    Anonym (Emma) skrev 2021-04-18 09:52:30 följande:
    Jag tänker att allra oftast är det nog i all välmening även om utfallet blir fel pch att man då endera kan låta det va eller säga ifrån på ett artigt sätt.
    I undantafsfall kan det ju vara någon som medvetet pikar pch är dum och då får man hantera det beroende på situation. Är det nån som man inte "måste" umgås med så ärdet bästa väl att undvika en sådan person -och som allra minst undvika att ta upp saker som man tycker är jobbiga med.
    Håller med
Svar på tråden Människor som talar om för dig hur du ska vara