• Snabelbabel

    Någon som varit i likande situation?

    Efter ett långt förhållande, där vi även delat bostad en lång tid, tog det nu slut. Intresset finns hos mig, men min partner vill flytta till eget. Motiveringen är att vi kanske genom detta hittar tillbaka till varandra, men bara kanske, som att börja dejta pånytt. Jag i andra hand litar inte på dethär och ser det mera som att vi kommer att glida alltmer ifrån varandra, vi är ju trots allt inte ett par nåmer.

    Någon annan som varit i liknande situation? Va kan man rro och tänka, jag vill ju inte förlora min partner för livet, men jag vill dock ändå inte gå och hoppas på något om den andra börjar dejta andra etc

  • Svar på tråden Någon som varit i likande situation?
  • Dexter dot com
    Snabelbabel skrev 2021-04-18 08:46:39 följande:

    Efter ett långt förhållande, där vi även delat bostad en lång tid, tog det nu slut. Intresset finns hos mig, men min partner vill flytta till eget. Motiveringen är att vi kanske genom detta hittar tillbaka till varandra, men bara kanske, som att börja dejta pånytt. Jag i andra hand litar inte på dethär och ser det mera som att vi kommer att glida alltmer ifrån varandra, vi är ju trots allt inte ett par nåmer.

    Någon annan som varit i liknande situation? Va kan man rro och tänka, jag vill ju inte förlora min partner för livet, men jag vill dock ändå inte gå och hoppas på något om den andra börjar dejta andra etc


    Att bli särbo betyder ju inte att man gör slut. Har personen gjort slut och vill börja dejta andra eller bli särbo för att rädda er relation?
  • Anonym (lll)
    Snabelbabel skrev 2021-04-18 08:46:39 följande:

    Efter ett långt förhållande, där vi även delat bostad en lång tid, tog det nu slut. Intresset finns hos mig, men min partner vill flytta till eget. Motiveringen är att vi kanske genom detta hittar tillbaka till varandra, men bara kanske, som att börja dejta pånytt. Jag i andra hand litar inte på dethär och ser det mera som att vi kommer att glida alltmer ifrån varandra, vi är ju trots allt inte ett par nåmer.

    Någon annan som varit i liknande situation? Va kan man rro och tänka, jag vill ju inte förlora min partner för livet, men jag vill dock ändå inte gå och hoppas på något om den andra börjar dejta andra etc


    Jag har varit i ungefär samma sits. Vi separerade för att testa och vi gick i parterapi under den tiden, men det blev som du sa, bara ett steg på vägen mot att separera på riktigt. I vårt fall blev det en bra skilsmässa men att säga att det är ett sätt att försöka hitta tillbaka, det tror jag bara kan hända för ett fåtal som verkligen innerst inne vill det och aktivt jobbar på det.
    För oss blev det så att vi fick små uppdrag av terapeuten att dejta, och vi skulle turas om att hitta på saker, och den andre skulle då vara positiv och vara med. Det blev nog så att vi var olika mycket engagerade under olika perioder och om inte båda är engagerade ungefär samtidigt så funkar det inte i längden. Dessutom var det väl inte helt klarlagt hur det skulle fungera under den här perioden. Vi var utåt ett par men båda satt och snackade med andra online. Inte för att dejta men för att vi båda hade behov av att prata med andra om vår situation. Vi pratade mycket med varann också, men i efterhand kan jag förstå att vi borde inte ha hängt online alls. Det bidrog verkligen inte till att hålla ihop relationen. 

    Om du inte tror på idén att testa att separera så kommer det att ta slut. Om din partner inte vill stanna kvar utan verkligen vill ha eget boende, så kommer det ta slut.
    Allt handlar om varför din partner prompt vill "sticka iväg" och tro att ni löser problemen ni har, genom att distansera sig. Det finns förstås människor som behöver mycket egen tid/eget space utan att det finns några baktankar med annat, men om du tror att din partner är ute efter att träffa andra, så då kanske det är lika att ni gör slut helt. Då kan båda göra vad den vill och skulle det bli ni igen så vet ni förhoppningsvis bättre hur ni vill ha det. 
Svar på tråden Någon som varit i likande situation?