• Anonym (Bekan­t)
    Sun 18 Apr 2021 11:14
    766 visningar
    5 svar
    5
    766

    Vad gör man när man misstänker att någon far illa?

    Hej familjeliv.

    Nu behöver jag era råd och idéer!

    Det finns en tjej i 25årsåldern som jag är ytligt bekant med, vi gick i samma klass i lågstadiet men har väl aldrig riktigt gillat varandra då vi har väldigt olika åsikter om allt men i grund och botten är hon såklart en jätte snäll och trevlig tjej, dock har hon alltid haft ett extremt dåligt självförtroende. Hennes sambo vet jag egentligen ingenting om, träffade dom på någon fest för ett par år sen och då blev dom riktigt osams, slutade med att han stod och skrek fula saker i hennes ansikte, dock hade dom precis träffats och hon hade kysst en annan kille så det var inget som jag la någon större energi att bry mig i.

    Däremot så har jag och tjejen en gemensam nära vän.

    Förra fredagen så berättade denna gemensamma vän för mig att tjejen blir framförallt psykiskt misshandlad av sin kille.

    Tydligen så får hon knappt träffa vänner längre men för ett tag sedan hade hon ?brutit ut? och berättat för vår vän om saker hennes kille gör mot henne.

    Hon får som sagt inte längre träffa vänner utom ett par gånger om året. Killen har tutat i henne att hennes familj är dålig för henne, hennes bror ska vara våldtäktsman, hennes mamma psykopat etc så familjenfår hon inte ha någon som helst kontakt med längre utan något enstaka sms vid högtider. Hon får absolut inte prata med killar men inte heller ha ögonkontakt eller vara vän med på Facebook. Hon sjukskriver sig mycket från jobbet då han fått för sig att hon är kär i två kollegor så hon får inte jobba med dom. Vilket han såklart vet om hon gör eftersom han har full tillgång till hennes schema liksom telefon osv. Själv är han ute på tinder och umgås med kvinnliga ?vänner?.

    Ja listan kan göras lång.

    Min vän har efter att hon fått reda på det här försökt fråga henne mer och få henne att berätta mer men hon är nu helt försluten och låtsas som om att det här erkännandet aldrig har ägt rum.

    Vi misstänker ju såklart att det här bara är en bråkdel hon har berättat och att hon kanske även blir misshandlad!? Om inte så känns det såklart som om att hon kanske hamnar där inom snar framtid.

    Nu till problemet... vad fan gör man?

    Min vän vill inte lägga sig i, och det får stå för henne men jag känner att jag måste göra något, med vad?

    Det finns inga bevis för något och även om det hade funnits så är det ingen annan än tjejen som kan göra en anmälan. När hon knappt får lov att prata med sina närmaste vänner så blir det även väldigt svårt för mig att närma mig på något sätt.

    Har funderat på att skicka meddelanden till hennes familj så dom kan hjälpa henne, dom kanske inte vet hur illa det är?

  • Svar på tråden Vad gör man när man misstänker att någon far illa?
  • Anonym (L)
    Sun 18 Apr 2021 11:24
    #1

    Det er gemensamma vän borde göra är att vara tydlig med att hon finns där som stöd den dagen tjejen vill lämna, oavsett om det är idag eller om tio-tjugo år. Att det inte spelar någon roll ifall de tappar kontakten, hon finns där ändå när tjejen är redo. Så mycket mer är svårt att göra.

  • Anonym (Bekan­t) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 11:31
    #2
    Anonym (L) skrev 2021-04-18 11:24:45 följande:

    Det er gemensamma vän borde göra är att vara tydlig med att hon finns där som stöd den dagen tjejen vill lämna, oavsett om det är idag eller om tio-tjugo år. Att det inte spelar någon roll ifall de tappar kontakten, hon finns där ändå när tjejen är redo. Så mycket mer är svårt att göra.


    Jo precis och jag tror hon har sagt det.

    Nu är ju jag ?tyvärr? en sån där som tänker 200steg längre och tänker att det här kan ju spåra ur och gå hur långt som helst, till och med till döden.

    Jag gör ju hellre allt jag kan nu än att stå vid hennes sida när det kanske är försent. :/
  • Anonym (Ingen­ting)
    Sun 18 Apr 2021 11:33
    #3

    Ni kan inte göra någonting. Det är tjejen som måste välja att lämna (eller välja att stanna kvar som hon hittills valt). Däremot kan ni informera om att ni finns som stöd om den dagen kommer när hon vill lämna och kan hjälp till med det praktiska (hämta henne i bil och hjälpa henne packa sina saker medans sambon jobbar/dejtar/handlar/är ute med hunden, hitta lägenhet i förväg, hjälpa till att skaffa nytt mobilnummer etc.).

  • Anonym (dddd)
    Sun 18 Apr 2021 12:14
    #4

    Stötta den gemensamma vännen. är ni flera så kanske ni tillsammans kan komma på saker att hjälpa den här tjejen. Hon behöver ju komma därifrån och genom att hon berättade så ville hon säkert ha hjälp på något vis. Finns det fler bekanta som skulle kunna hjälpa till? 
    Kan ni kontakta hennes föräldrar? 

    Jag hoppas det inte finns barn i detta också. Gör det, så måste ni genast kontakta socialtjänsten. 

    Ni kan kontakta en kvinnojour och fråga dem om råd hur ni kan hjälpa tjejen. 

  • Sun 18 Apr 2021 14:56
    #5
    +1

    Spela lite teater! Var en pinsam, socialt klumpig person. Knacka på när båda är hemma, säg att du hört att din gamla klasskompis bor där och klampa in.

    Om du blir insläppt, så slå dig ned och prata på med honom. Inte med henne. Ge honom inte en chans att misstänka varför du är där, utan låt honom bli smickrad av att du är mer intresserad av honom. Prata väder, sport, politik eller vad sjutton som helst. Stanna bara en kort stund, och så gör du likadant några dagar senare. Hälsa på en kvart då och då, bara så han kan oroa sig för att någon har koll på dem.

    Om du inte bli insläppt, så spela korkad. Du fattar inte riktigt. Vadå, får inte komma in? Du är ju gammal klasskompis med henne? Jaha, passar det inte i dag? Då kommer du tillbaka en annan dag då.

    Det kan hända att du får en minut ensam med henne. Mirakel har inträffat förr. Försök inte att rädda henne under den minuten. Han frågar antagligen ut henne efteråt, och då berättar hon vad ni pratat om. Säg något snällt i stället, om hennes frisyr eller gardinerna t ex. Det kan göra mycket för hennes självkänsla.

    Så länge han inte gör något olagligt, så måste hon vara med på att fly. Om du försöker tvinga på henne en flykt, så kan hon bli rädd i stället. Hon känner ju inte dig och han verkar ha skrämt henne för andra människor. Den här historien kan ta lång tid. Bästa hoppet är att han blir less på henne men inte vågar sig på våld eftersom någon (du) har insyn i deras hem. Kanske han bara lämnar henne till slut.

Svar på tråden Vad gör man när man misstänker att någon far illa?