• Anonym (123)

    Hade ni ingripit?

    Har hört detta ganska regelbundet när det kommer ut offentligt att någon misshandlats ute, där en del människor fått se händelsen men inte ingripit personligen. Man kallar människorna för vidriga och andra ord så jag tänkte att jag ställer frågan här.

    Om du är ute och helt plötsligt ser en man ge sig på en annan kvinna fysiskt, hade du ingripit och börjat försvara kvinnan? Nu menar jag inte att ringa 112 (kan ju ta tid tills de är där och det kanske är försent, menar fysiskt ingripa).

    Jag kan ärligt svara att nej, det skulle jag faktiskt inte göra. Handlar inte om att sakna civilkurage utan om att jag faktiskt inte vill riskera mitt liv (är själv kvinna) genom att blanda mig i när det står en galen man och är fysisk mot en annan kvinna. Det kommer inte naturligt att sätta sig själv i fara frivilligt helt enkelt. Inte för mig iallafall. Men det vågar man ju inte säga öppet såklart.

  • Svar på tråden Hade ni ingripit?
  • Anonym (Jag)

    Nej, jag är liten och väldigt muskelsvag så jag skulle inte ha en chans. Har blivit vittne till misshandel en gång och ringde polisen, men de hann tyvärr inte fram. Vet inte vad jag kunnat göra annorlunda, jag kan bara hoppas kvinnan överlevde om hon blev misshandlad fler gånger och kunde ta sig ur relationen.

  • Virriga Vera

    Ja, det hade jag och ja, jag har ingripit. Det var dock inte en man som angrep en kvinna utan 3 stycken killar som gav sig på 1 ensam kille. Jag och en väninna ingrep och fegisarna sprang sin väg. Offret var så full att han knappt kunde gå. När de 3 angriparna gett sig iväg så fick vi hjälp av andra som bara sett på.

  • Anonym (hmmm)

    Att man inte vågar ingripa pga av att man själv är ensam och rädd är en sak, men naturligtvis ska man då ringa 112

    Men när stora grupper inte vågar ingripa då är det en skam, samma gäller dessa avskum till män som inte tänker ingripa för 'kvinnan har ju röstat för detta eller valt att vara med mannen så hon får skylla sig själv', sånt avskum är lika illa som dom som slår då dom delar samma äckliga kvinnosyn

  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Ja & nej) skrev 2021-04-18 15:38:49 följande:

    Visst, jag har ingripit 1 gång. Såg en kvinna bli dragen längs marken av en såklart mörkhyad man. Tog mitt luftgevär & sprang efter. Sköt en fyra fem gånger. Träffade honom i ögat som tur var, han hade kniv vilket jag insåg efter faktumet. Polis blev tillkallad & jag fick dagsböter. Lönar sig inte att ingripa i Sverige eftersom förövaren prioriteras över offret. Tacka sjuklövern för detta.


    Men herregud vad patetiskt att sitta och ljuga sådär på nätet.

    Hade du på dig din cowboyhatt också när du gjorde allt detta?
  • Anonym (Q)

    Nej.

    Jag skulle vilja vara modig och/eller dum nog att ingripa, men det är jag inte. Jag är helt enkelt för svag rent fysiskt och är inte villig att sätta mitt liv i fara för någon annan än min familj.

  • orrooo
    Anonym (Ja & nej) skrev 2021-04-18 15:38:49 följande:

    Visst, jag har ingripit 1 gång. Såg en kvinna bli dragen längs marken av en såklart mörkhyad man. Tog mitt luftgevär & sprang efter. Sköt en fyra fem gånger. Träffade honom i ögat som tur var, han hade kniv vilket jag insåg efter faktumet. Polis blev tillkallad & jag fick dagsböter. Lönar sig inte att ingripa i Sverige eftersom förövaren prioriteras över offret. Tacka sjuklövern för detta.


    Sprang du efter han med din pangare


  • Anonym (Nej, jag är en fegis.)

    Nej, jag är en total fegis och konflikträdd. Har aldrig vågat ingripa, inte ens när min väninna blev antastad. Jag sprang och hämtade min sambo istället. 

    Så på sätt och vis kan jag ingripa...genom att hämta honom eller ringa polisen. Men inte själv.

  • lövet2

    Ja, det skulle jag. Jag tänker inte efter en sådan gång, utan jag bara rusar fram. Det skulle antagligen sluta med att jag också fick spö, för jag är inte särskilt stor eller stark.

  • Anonym (sitter nog i rygraden)
    lövet2 skrev 2021-04-18 16:04:57 följande:

    Ja, det skulle jag. Jag tänker inte efter en sådan gång, utan jag bara rusar fram. Det skulle antagligen sluta med att jag också fick spö, för jag är inte särskilt stor eller stark.


    Samma här, tror dom flesta människor skulle göra så, eller skrika högt att man ringt polisen för att skrämma iväg personen.

    Att kalkylerat avstå pga av politiska knaserier är sjukt obehagligt.
Svar på tråden Hade ni ingripit?