• Anonym (Kaffedraken)

    Kan din tonåring göra av med 1000 kr?

    Om ditt barn i yngre tonåren fick 1000 kr i present som hon måste shoppa upp direkt i ett stort centrum skulle hon kunna det då eller skulle hon få panik och ångest? Det finns inga regler utan hon får köpa precis vad som helst.

    Frågan gäller även pojkar förstås.

  • Svar på tråden Kan din tonåring göra av med 1000 kr?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Present) skrev 2021-04-18 17:15:58 följande:

    Om ditt barn i yngre tonåren fick 1000 kr i present som hon måste shoppa upp direkt i ett stort centrum skulle hon kunna det då eller skulle hon få panik och ångest? Det finns inga regler utan hon får köpa precis vad som helst.

    Frågan gäller även pojkar förstås.


    Nej, mina barn hade inga sådana problem.  De hade kunnat köpa kläder, skor eller spel t  ex.  1 000 är inte så mycket pengar idag.

    Varför undrar du? Om ditt barn inte  mår bra  av  att  handla, så låt bli. Man måste inte handla upp pengar med en gång.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***) skrev 2021-04-18 17:20:26 följande:
    Nej, mina barn hade inga sådana problem.  De hade kunnat köpa kläder, skor eller spel t  ex.  1 000 är inte så mycket pengar idag.

    Varför undrar du? Om ditt barn inte  mår bra  av  att  handla, så låt bli. Man måste inte handla upp pengar med en gång.
    Jag älskar hur du kommer med pekpinnar utan att ha en aning om bakgrunden.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alla mina fyra barn 10-17 skulle lösa den uppgiften. Däremot skulle alla utom 13-åringen hellre spara en varierande stor del av den summan till annat men var inte det en möjlighet så skulle de utan bekymmer sätta sprätt på en tusenlapp.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl inget problem? Dom skulle bara gått in i närmsta gaming eller teknikaffär, sedan hade pengarna varit slut.

    Pojkar givetvis..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Present) skrev 2021-04-18 17:15:58 följande:

    Om ditt barn i yngre tonåren fick 1000 kr i present som hon måste shoppa upp direkt i ett stort centrum skulle hon kunna det då eller skulle hon få panik och ångest? Det finns inga regler utan hon får köpa precis vad som helst.

    Frågan gäller även pojkar förstås.


    Jag förstår inte meningen med din fråga. Varför skulle någon vara tvungen att använda pengarna direkt och varför skulle hen få panik?
    Min dotter, som är 16, sparar nästan alla pengar hon f
    år. Om hon fick pengar med konditionen att hon måste spendera dem direkt, skulle hon nog tycker att det är dumt, men hon skulle ändå använda pengerna. Kanske vore hon klock nog att spara kvitton för att sedan få tillbaka pengarna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har 7 barn mellan oss i åldrarna 7-16 och alla skulle klara att blåsa 1000 kr galant på mindre än 2 inköp.

    Jag själv däremot skulle ha väldigt svårt för att göra det och får absolut ångest inför idén att shoppa loss för hela 1000 kronor till mig själv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min 13-åring skulle gå in i närmaste teknikaffär/hobbyaffär eller gameshop och pengarna skulle vara slut på ca 10 minuter.

    Ingen ångest utan bara rent nöje

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Present) skrev 2021-04-18 17:15:58 följande:

    Om ditt barn i yngre tonåren fick 1000 kr i present som hon måste shoppa upp direkt i ett stort centrum skulle hon kunna det då eller skulle hon få panik och ångest? Det finns inga regler utan hon får köpa precis vad som helst.

    Frågan gäller även pojkar förstås.


    Varför skulle en ungdom få panik och ångest för att den får pengar? Låter ju helt galet. Varför skriver du ens de orden? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Present) skrev 2021-04-18 17:22:10 följande:
    Jag älskar hur du kommer med pekpinnar utan att ha en aning om bakgrunden.
    Vilka pekpinnar?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har tre barn, ett av dem skulle få ångest och inte kunna spendera dem medan de andra två skulle ha planerat vad de ska köpa för varenda krona innan de ens gått in i affären.

Svar på tråden Kan din tonåring göra av med 1000 kr?