• Anonym (Ledse­n tjej)
    Sun 18 Apr 2021 21:17
    1484 visningar
    36 svar
    36
    1484

    Känns inte som att dom på jobbet behandlar mig me respekt ????

    Är gravid och är ny på mitt jobb. Hann jobba 1,5 månad innan jag blev gravid. Planen var att hålla det hemligt så länge jag kan men har så starka symtom och mår inte bra. Har yrsel och illamående. Så har berättat för alla på mitt jobb och även min chef såklart. Har också berättat hur jag mår och att jag inte är på topp så dom ska vara medvetna. Varit hemma endel på jobbet pga att jag spytt och varit nära att svimma flera gånger. Planen var att jag skulle jobba förra veckan och börja från klockan 15 på torsdagen. Men började helt plötsligt från ingenstans spy massor så kände att de inte var nån idé att åka till jobbet. Ringde då samordnaren klockan 12:00, alltså 3 h innan jag börja mitt jobbpass. Då blir han sur o säger ? men hallå kunde du inte ringt innan lite tidigare, va håller du på med? då ber jag om ursäkt men att jag börjat spy nu och mådde bra i morse och hade ingen aning att jag skulle må dåligt? han blir sur och vill lägga på luren direkt för att han ska hinna ringa in folk som ska jobba istället för mig. Jag ber han lycka till men han svarar inte och säger inte åt mig att krya på mig.

    Visst jag förstår att han blir stressad och så, men inte mitt fel? Ibland kan man må dåligt plötsligt, prexis på samma sätt att man ibland måste avbryta sitt jobb för att man blir sjuk eller va som helst kan hända. Tycker inte det känns okej att han har sån attityd.. vad hade ni gjort i min sits? Kan tillägga att jag jobbar på äldreboende och han fick in personal ganska direkt.

  • Svar på tråden Känns inte som att dom på jobbet behandlar mig me respekt ????
  • Anonym (lisa)
    Sun 18 Apr 2021 21:31
    #1

    Prata med ditt fack
    Tala om vad du har varit med om och be om hjälp med vad du ska göra

  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 21:34
    #2

    Okej men är det så illa? Vad hade du gjort? Tack för svaret

  • Anonym (M)
    Sun 18 Apr 2021 21:37
    #3

    Är du tillsvidareanställd eller provanställd?

  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 21:40
    #4

    Är visstidsanställd till sommaren

  • Sun 18 Apr 2021 21:45
    #5
    +1

    Du är ny på jobbet, har varit hemma en del, redan gravid och din attityd med att det verkar vara ok att bara vara hemma lite nu som då for att "vad som helst kan hända"' och nu senast lagom till helgen - helheten ger inget vidare bra intryck av din attityd till jobbet. De är säkert besvikna att de anställde just dig. Men spyr du så spyr du ju.

  • Anonym (lisa)
    Sun 18 Apr 2021 21:48
    #6
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2021-04-18 21:34:34 följande:

    Okej men är det så illa? Vad hade du gjort? Tack för svaret


    Man kan alltid samtala med sitt fack. 
    Ja, det skulle jag gjort
    Du behöver inte framföra klagomål utan bara berätta vad som hänt och sedan fråga "vad gör jag"
    Oavsett om din arbetsgivare är besviken så ska de bete sig professionellt
  • Anonym (J)
    Sun 18 Apr 2021 21:48
    #7
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2021-04-18 21:40:06 följande:

    Är visstidsanställd till sommaren


    Ok, Finns det några chanser på att få förlängt? Har du arbetat innan och har en sgi?

    Tänker att det är stor risk att du inte kommer få förlängt sedan. Oavsett så lär du bli avstängd i vecka 20 pga risk att smittas av Corona.

    Har du en plan för detta?

    Frågar endast för att kunna hjälpa dig och inte på något sätt för att trycka ner dig.
  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 22:02
    #8

    Chefen har inte pratat nåt om att förlänga. Jobbade hela februari och lite av januari och var inte sjuk en enda gång, mitt dåliga mående kom i mars och har totalt varit borta 8 gånger som är rätt mkt. Men har också mailat min chef direkt när jag blev dålig o sa att jag är gravid och har börjat må illa och har yrsel. Min läkare vill sjukskriva mig och ligger lågt på järn och andra vitaminer. Men jag sa nej för jag vill jobba men nu ångrar jag mig och ska be henne sjukskriva mig. Alla på jobbet är medvetna om hur dåligt jag mått och kämpar ändå på varje gång jag jobbar. Innan allt det här hände så sa chefen att personalen är nöjda med mig då jag har bra bemötande och är snäll o pålitlig... men så händer de här att jag blir gravid och mår dåligt :( de verkar sabba allt. Vill verkligen jobba men klarar inte av det. Skäms jättemycket ... just därför jag blev så ledsen när samordnaren blev sur på mig i telefon att jag bara ringde in 3 h innan.

    Jag var fast anställd när jag jobba i Sthlm men har flyttat till Uppsala och därför fått söka nytt jobb som är en visstidsanställning till augusti

  • Anonym (Ledse­n tjej) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 22:03
    #9

    Får man inte jobba efter vecka 20? Tänker dom flesta har ju fått sitt vaccin?

  • Anonym (J)
    Sun 18 Apr 2021 22:11
    #10
    +1
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2021-04-18 22:03:37 följande:

    Får man inte jobba efter vecka 20? Tänker dom flesta har ju fått sitt vaccin?


    Ah
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2021-04-18 22:03:37 följande:

    Får man inte jobba efter vecka 20? Tänker dom flesta har ju fått sitt vaccin?


    Du gör alla en tjänst genom att vara sjukskriven. Även din arbetsgivare.

    Har du fått vaccin? Om inte så kommer du inte få det som gravid och som det är nu anses gravida efter vecka 20 bara riskgrupp. Arbetsgivaren har skyldighet att se till att du inte utsätts för smittrisk.

    På vissa arbetsplatser innebär det att gravida blir avstängda för att de träffar EN kollega varje dag. Andra arbetsgivare ser inga problem med att den gravida träffar tio olika pers varje dag. Men ja. Med ditt jobb finns överhängande risk att bli avstängd om du inte redan är vaccinerad.

    Du har inget glapp mellan din tillsvidareanställning och den anställning du har nu? Viktigt oavsett att du anmäler dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen om du inte får förlängt sedan. Från senast dagen efter att du arbetar din sista dag
Svar på tråden Känns inte som att dom på jobbet behandlar mig me respekt ????